[b]Agnieszka Rybińska, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości[/b]
Środki unijne mają tę podstawową zaletę, że obniżają koszty szkoleń dla firm, zapewniając dofinansowanie sięgające 60 czy 80 proc. Pracodawcy są bardziej skłonni kierować pracowników na szkolenia, dopłacając do nich 40 czy 20 procent, niż pokrywając pełen koszt komercyjnej ceny kursu na rynku. Ten plus środków unijnych na pewno będzie też brany pod uwagę w podejmowaniu decyzji o inwestycji w szkolenia także w najbliższych latach.
[b]Anna Świebocka, dyrektor w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości[/b]
Z badań wynika, że zaledwie 7 proc. firm jest zainteresowanych szkoleniami e-learningowymi. Nasza Akademia PARP, największy w Europie otwarty, bezpłatny i publiczny program e-learningowy, może stać się instrumentem zachęcającym do tych szkoleń. Jeżeli będzie on dobry, to ktoś, kto z niego skorzysta, być może stwierdzi, że szkolenia learningowe nie są takie złe. Dlatego będziemy starali się rozwijać akademię o nowe tematy i czynić ją bardziej multimedialną.
[b]Magdalena Guillet, prezes Bright Team, kierownik komisji w PIFS[/b]
Widzę ogromną rolę funduszy europejskich, które mogą uratować programy szkoleń skierowanych do szerszych grup pracowniczych. To bardzo dobrze, że schodzą one coraz niżej. Są już fantastyczne programy dla brygadzistów, drobnych menedżerów. We Francji czy w Anglii przygotowano dla brygadzistów szkolenia finansowe wyjaśniające, w jaki sposób funkcjonuje firma. Są potrzebne, bo 3/4 pracowników nie widzi związku swej płacy z tym, co robi.
[b]Piotr Piasecki, prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych[/b]
Od kilku lat obserwuję, że zmienia się rola działów szkoleń w firmach. Kiedyś nawet jeżeli miały trenerów wewnętrznych, byli to trenerzy produktowi, trenerzy od prostych umiejętności, np. wprowadzania nowych pracowników do pracy. Teraz działy szkoleń pełnią coraz częściej funkcję strategiczną; osoby tam pracujące są konsultantami swej firmy. Potrafią dobrze zdiagnozować jej potrzeby szkoleniowe, doradzić szefom, jak rozwijać pracowników.
[b]Aleksander Drzewiecki, prezes House of Skills[/b]
W Polsce dopiero tworzy się powszechne na zachodzie Europy i USA przekonanie o znaczeniu life-long learning, czyli ustawicznego kształcenia się przez całe życie. To przekonanie, że świat się rozwija i że muszę podnosić kwalifikacje, a także co jakiś czas zmieniać zawód. Właśnie tu widzę ogromne pole działania dla środków publicznych, które pomogłyby pomóc podnieść jakość pracy w Polsce, w dalszej perspektywie zwiększając też zapotrzebowanie na szkolenia.
[b]Jacek Jakubowski, prezes Grupy Trop[/b]
Warto w takiej debacie powiedzieć, że cięcia wydatków na szkolenia to zły pomysł. Odpowiedzią na kryzys jest podnoszenie jakości pracy, a temu służą właśnie szkolenia. Tylko nie tysiące szkoleń nie wiadomo po co, lecz szkolenia wynikające z przemyślanych strategii. Mam wrażenie, że im więcej dobrych szkoleń, tym lepsza jest odpowiedź na kryzys. Jest to również korzystne dla rynku, bo odpadać będą słabej jakości pseudoszkolenia.
[b]Cezary Kaźmierczak, partner MMT Management[/b]
Próbujemy do małych firm docierać z taką ofertą, którą prezentujemy korporacjom i mamy ceny, które dla małych przedsiębiorstw są nie do zaakceptowania. PARP może więc tu spokojnie konkurować z firmami szkoleniowymi, dla których małe przedsiębiorstwa nie są w tej chwili żadnym klientem. Jeżeli jednak ktoś będzie potrafił dostarczyć taką zawartość szkoleń, jakiej chcą, i to po odpowiedniej cenie, z pewnością może osiągnąć na tym rynku sukces.
[b]Paweł Sopkowski, partner zarządzający Coaching Center[/b]
Uczenie się i umiejętność dostosowania się do zmian środowiska nie jest dodatkowym atutem, lecz czymś, co decyduje dziś o przeżyciu. Okres średniego zatrudnienia ludzi w średnich, małych i dużych przedsiębiorstwa w Polsce generalnie się skraca i będzie się skracał. Ludzie coraz częściej nie szukają już lojalności organizacji, nie ufają im. Liczą sami na siebie. Stopniowo coraz więcej inwestują w swój własny rozwój i oczekują, że praca będzie miejscem tego rozwoju.[/ramka]
[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [link=mailto:a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/link][/i]
[ramka] [b][link=http://www.kariera.pl/praca/oferty_pracy/1]Najnowsze oferty pracy[/link][/b][/ramka]