Klienci zapłacą za straty

W pierwszym kwartale towarzystwa straciły na ubezpieczeniach komunikacyjnych 230 mln zł. Aby polepszyć wyniki, po cichu podwyższają ceny polis – wynika z ankiety „Rz”

Publikacja: 21.06.2010 05:22

Klienci zapłacą za straty

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Z ankiety przeprowadzonej przez nas wśród 11 największych ubezpieczycieli sprzedających polisy komunikacyjne wynika, że przynajmniej ośmiu z nich podnosiło w I półroczu ceny tych produktów. Zwykle o 5 – 8 proc. w porównaniu z końcem 2009 r. To oznaczałoby, że średnia cena ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu (OC – takich polis jest w Polsce ok. 17,5 mln, w tym 15,7 mln mają osoby fizyczne) wzrosła z 400 zł na koniec ub.r. do 420 – 432 zł.

Towarzystwa nie chciały nam odpowiedzieć wprost, czy także w II półroczu zamierzają podwyższać ceny polis komunikacyjnych. – Na bieżąco monitorujemy ryzyko ubezpieczeniowe w różnych segmentach klientów w poszczególnych regionach Polski. Badamy również we współpracy z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym kryteria dotyczące bezpośrednio klienta, czyli doświadczenie w kierowaniu pojazdem i jego historię szkodową – mówi Bartosz Olszycki, dyrektor biura rozwoju ubezpieczeń komunikacyjnych w Warcie.

[wyimek]17,5 mln polis komunikacyjnych OC jest obecnie w Polsce[/wyimek]

– W najbliższym czasie zamierzamy wdrożyć nowe taryfy ubezpieczeń komunikacyjnych, które jednak nie zmienią ogólnego poziomu cen, a jedynie zróżnicują stawki dla poszczególnych segmentów klientów

– dodaje Grzegorz Kulik, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Generali.

[srodtytul]Nie unikniemy podwyżek[/srodtytul]

Jednak wszystko wskazuje na to, że to nie koniec podwyżek.

Z naszej ankiety wynika, że większość towarzystw, które podniosły ceny, zrobiła to w II kw., znając już wyniki pierwszego. W I kw. – według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń – na oferowaniu OC towarzystwa majątkowe straciły 91,4 mln zł. Do autocasco musiały dołożyć 137,5 mln zł, więcej niż w całym 2009 r. Tymczasem w II kw. przyszła powódź, która szczególnie uderzy w głównych graczy rynku autocasco, czyli PZU, Ergo Hestię i Wartę.

Dwukrotnie stawki OC podwyższało Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń (średnio o 8 proc.) i InterRisk należące do austriackiej Vienna Insurance Group (raz dla autocasco). HDI-Asekuracja podała, że podniosła cenę OC o 5,5 proc., a AC o 6,1 proc. Do podwyżki stawek ubezpieczenia obowiązkowego o wskaźnik inflacji dla całego portfela klientów przyznało się Generali. Więcej za tego rodzaju produkty muszą w porównaniu z 2009 r. płacić także klienci towarzystw z grupy Ergo Hestia (STU Ergo Hestia i Mojego Towarzystwa Ubezpieczeń). Warta podnosiła ceny dla klientów powodujących najwięcej szkód.

Do zmian taryf, które niekoniecznie oznaczają podwyżkę w skali całego portfela, przyznały się towarzystwa Uniqa oraz Aviva i Link4 (dwa ostatnie sprzedają polisy OC i AC przez telefon i Internet). Dokonaniu jakichkolwiek podwyżek zaprzeczył PZU.

[srodtytul]Bo trzeba poprawić wyniki[/srodtytul]

Czym towarzystwa tłumaczą podwyżki? Wszystkie wskazują na konieczność poprawy rentowności portfela polis komunikacyjnych. W 2009 r. na ich oferowaniu straciły ponad 1 mld zł.

Towarzystwa traciły na OC i AC z różnych powodów.

– W 2009 r. mieliśmy inflację, więc wzrosły koszty napraw pojazdów i likwidacji szkód – wskazuje Roman Lesiak, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych w towarzystwie HDI-Asekuracja.

Zarówno Lesiak, jak i Grzegorz Kulik z Generali zwracają uwagę, że ich firmy do podniesienia cen zmusiły także rosnące odszkodowania za szkody osobowe. Wartość odszkodowań w 2009 r. w przypadku towarzystw majątkowych wyniosła 12,4 mld zł i była o 17,2 proc. większa niż w 2008 r.

Na wzrost odszkodowań wpływ ma m.in. nowelizacja kodeksu cywilnego, która weszła w życie w sierpniu 2008 r. Dzięki niej najbliżsi członkowie rodziny osób zmarłych w wyniku wypadków mają prawo do uzyskania zadośćuczynienia za cierpienie. Niestety, nie jest znana przybliżona wartość odszkodowań wypłaconych z tego tytułu w 2009 r.

W dodatku w I kw., głównie przez srogą zimę, wynik finansowy netto ubezpieczycieli był na ponad 30 mln zł pod kreską. Rok temu mieli 455 mln zł zysku. To właśnie przez szkody zimowe stracili na oferowaniu AC więcej niż w całym 2009 r.

(86,3 mln zł). Jeszcze w 2008 r. ten segment ubezpieczeń przynosił towarzystwom pokaźne zyski (440 mln zł).

[ramka]

[b]Wojciech Rabiej - Rankomat.pl[/b]

Jeszcze nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że ceny polis komunikacyjnych zaczęły iść w górę. Dlaczego? Po pierwsze, wzrost stawek nie ma charakteru skokowego, bo towarzystwa ubezpieczeń uważnie obserwują się nawzajem. Podwyższają ceny powoli, raczej w odpowiedzi na decyzje konkurentów. Po drugie, część towarzystw precyzyjnie wybiera grupy kierowców, którym znacznie podwyższa składki, dla pozostałych pozostawiając je na dawnych poziomach. Po trzecie, moment zakupu polisy komunikacyjnej, który przypada raz na rok, jest dla każdego indywidualny, co oznacza, że część kierowców pozna swoją nową składkę dopiero za jakiś czas. [/ramka]

[ramka]

[b]OC: w Polsce taniej niż w Rumunii[/b]

W Polsce obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu kosztuje mało w porównaniu z innymi krajami UE. Nawet licząc ostatnie podwyżki, które podbiły średnią cenę do ok. 425 zł. Tak wynika z danych Europejskiej Federacji Ubezpieczycieli (CEA, Comité Européen des Assurances). W Czechach OC kosztuje ok. 800 zł (200 euro), podobnie na Węgrzech. Niemcy muszą wyjąć z portfela prawie 250 euro (1 tys. zł), a Austriacy ponad 300 euro (1200 zł). W UE tylko w Rumunii średnia składka jest niższa niż u nas – ok. 80 euro (ok. 320 zł). Najwięcej za OC płacą Włosi, aż 400 euro rocznie (ok. 1,6 tys. zł). Firma doradcza Deloitte prognozuje, że europejscy kierowcy powinni się spodziewać do końca roku podwyżek cen OC średnio o 5 proc. [/ramka]

Z ankiety przeprowadzonej przez nas wśród 11 największych ubezpieczycieli sprzedających polisy komunikacyjne wynika, że przynajmniej ośmiu z nich podnosiło w I półroczu ceny tych produktów. Zwykle o 5 – 8 proc. w porównaniu z końcem 2009 r. To oznaczałoby, że średnia cena ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu (OC – takich polis jest w Polsce ok. 17,5 mln, w tym 15,7 mln mają osoby fizyczne) wzrosła z 400 zł na koniec ub.r. do 420 – 432 zł.

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy