Błędny numer rachunku odbiorcy przelewu. Co robić

Zdarza się, że realizując przelew przez Internet, błędnie wpiszemy numer konta odbiorcy. Przytrafiło się to naszej czytelnicze. Na jej prośbę sprawdziliśmy, jak w takiej sytuacji można odzyskać pieniądze.

Publikacja: 07.02.2013 00:17

Błąd w numerze rachunku odbiorcy przelewu lub kwocie przelewu może oznaczać utratę pieniędzy. Najważniejsze jest jak najszybsze i precyzyjne zgłoszenie błędu do banku. Ale nawet jeśli zadziałamy szybko, nie będziemy mieli pewności, że pieniądze zostaną nam zwrócone. Wszystko zależy od decyzji osoby, na rachunek której wpłynęła gotówka.

Jeśli przelew nie został jeszcze zrealizowany przez bank (nie odbyła się wychodząca sesja elixir), możemy skontaktować się z bankiem telefonicznie i zlecić anulowanie operacji. Gdy przelew był robiony przez Internet, można sprawdzić, czy został już wykonany (w niektórych bankach jest zakładka: przelewy niezrealizowane). Jeśli nie został, można po prostu anulować zlecenie.

Jak mówi Justyna Giżewska, ekspert w Departamencie Marketingu Bankowości Detalicznej Banku Millennium, w sytuacji gdy błędny przelew (krajowy lub zagraniczny) został już zrealizowany, wymagane jest złożenie w banku reklamacji. Można to zrobić w oddziale, poprzez serwis telefoniczny lub internetowy. Konieczne jest jednoznaczne określenie danych transakcji, której dotyczy reklamacja.

W przypadku przelewów krajowych prawdopodobne jest, że będzie to reklamacja post factum, ponieważ zlecenia z bieżącą datą wykonania bank realizuje w ciągu najbliższej sesji rozliczeniowej i czasu jest niewiele.

200 zł

nawet tyle może kosztować uwzględnienie reklamacji, gdy robiąc przelew, źle podamy numer konta

Nie mając możliwości wstrzymania przelewu, bank występuje do banku prowadzącego rachunek odbiorcy z prośbą o skorygowanie operacji. Jeśli odbiorca otrzymał już pieniądze, co zdarza się często zwłaszcza przy przelewach krajowych, musi on wyrazić zgodę na zwrot przelanej na jego konto kwoty. Nie ma ustalonych limitów czasowych na podjęcie takiej decyzji. Z praktyki wynika, że może to trwać od kilku dni nawet do miesiąca. Przedstawiciele banków twierdzą, że zazwyczaj pieniądze są oddawane.

Bank za zajmowanie się reklamacją pobiera opłatę. Jej wysokość jest różna w zależności od instytucji. Wynosi od zera do nawet 200 zł.

Do realizacji przelewu bankom wystarczy poprawnie zapisany numer rachunku. W Polsce od 24 października 2012 r. obowiązuje ustawa o usługach płatniczych. – Zgodnie z nią księgowanie płatności odbywa się na podstawie jednoznacznego identyfikatora, czyli numeru rachunku – mówi Emilia Żurek, specjalista ds. reklamacji w Banku Zachodnim WBK.

Takie zasady w wielu innych krajach UE obowiązują już od kilku lat. Zatem jeśli wskażemy numer rachunku w poprawnym formacie, ale należący do kogoś innego niż odbiorca podany w naszej dyspozycji, bank może wykonać dyspozycję bez weryfikacji pozostałych danych odbiorcy. Odzyskanie błędnie przekazanych pieniędzy lub skorygowanie numeru rachunku nie jest łatwe. Bank prowadzący rachunek osoby, na której konto wpłynęły pieniądze, musi otrzymać jej zgodę na zwrot lub przeksięgowanie całej kwoty na inny rachunek. Bez takiej zgody bank nie wykona operacji korygującej.

Zdarza się, że odbiorcy błędnie przelanych pieniędzy odmawiają ich zwrotu. Wówczas pozostaje dochodzenie roszczeń na drodze sądowego postępowania cywilnego.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy