Kto mógł wypowiedzieć takie zdanie? PR-owiec? Otóż nie! Powiedział to sir Richard Branson, jedna z niekwestionowanych ikon współczesnego biznesu. Praktyk, który stworzył i wypromował Virgin - jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek na świecie - i zarobił przy tym naprawdę duże pieniądze.
Wpływ na decyzje
Ktoś złośliwy mógłby stwierdzić, że w Polsce nie bardzo mu się udało, bo jak do tej pory Virgin Mobile nie osiągnęło większego sukcesu, choć oczekiwania opinii publicznej były spore. Pamiętamy napięcie i spekulacje, jaką rewolucję może spowodować na naszym rynku telekomunikacyjnym pojawienie się VM. Na razie „szału" nie ma, bo o tym operatorze jest cicho, ale może dlatego, że sir Richard jest dość daleko od Polski i obecnie pochłaniają go cywilne loty w kosmos. Wracając jednak na ziemię, przyjrzyjmy się nieco bliżej jak na tle trendów światowych wygląda public relations w szeroko rozumianej branży telekomunikacyjnej i IT w Polsce. Niewątpliwie jest to jedna z najbardziej dynamicznych i ciekawych branż pod tym względem.
W zależności od wielkości firm i profilu prowadzonej działalności występuje dość spore zróżnicowanie w zakresie umiejscowienia, liczebności i kompetencji komórek PR, co ma wpływ na skalę działalności przez nie prowadzonej. Najbardziej rozbudowanymi strukturami dysponują duzi operatorzy infrastrukturalni. W ich przypadku działania obejmują szczególnie szeroki zakres aktywności i dotyczą m.in.: produktów, usług, ofert, technologii, infrastruktury, innowacji, finansów, regulacji, prawa. Bardzo aktywni są też producenci i dostawcy różnego rodzaju urządzeń końcowych takich, jak smartfony, tablety, modemy. Choć nie posiadają w Polsce mocno rozbudowanych struktur PR, to prowadzą jednak dość intensywne działania komunikacyjne. Jest też spora liczba stosunkowo małych firm, które działają w modelu B2B i w ogóle nie mają osób odpowiedzialnych bezpośrednio lub tylko za PR. Wszelkie działania i aktywności zlecają agencjom zewnętrznym, czego efektem jest często niska obecność w mediach. Poza nielicznymi wyjątkami, zadziwiająco mało aktywni i widoczni w przekazach medialnych są operatorzy telewizji kablowych i platform cyfrowych.
Mając na uwadze trendy światowe oraz zaostrzającą się konkurencję i dynamiczne zmiany zachodzące na rynku telekomunikacyjnym można stwierdzić, że PR powinien odgrywać coraz istotniejszą rolę na poziomie strategicznym funkcjonowania organizacji i być aktywnie włączony w podejmowanie biznesowych decyzji wpływających na osiągane przez firmę wyniki operacyjne i finansowe. Powinien też w znacznie większym stopniu integrować wszelkie działania komunikacyjne i wizerunkowe firmy. Powinna też wzrosnąć funkcja doradczo-konsultacyjna PR-u prowadzona na potrzeby całej organizacji, a w szczególności prezesów i zarządów firm.