Kary za brak ubezpieczenia samochodu w 2014 r.

Publikacja: 09.01.2014 05:45

? W ubiegłym roku kary zapłacone przez właścicieli pojazdów za brak OC wyniosły łącznie blisko 26 mln zł. Było to o ponad 10 mln zł więcej niż w 2012 r. – podał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

? Od początku roku do końca listopada 2013 r. Fundusz wysłał pisma wzywające do zapłacenia kary do prawie 45 tys. posiadaczy pojazdów (o 12 tys. wezwań więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku).

? Jednym za sposobów na nieubezpieczonych jest identyfikowanie ich na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis OC ?i AC, którą administruje UFG (specjalny program wykrywa m.in. przerwy w ubezpieczeniu).

? UFG podkreśla, że obecnie kary są ściągane znacznie sprawniej niż w latach poprzednich. To efekt przede wszystkim zmiany systemu informatycznego oraz przejścia na pracę z dokumentem elektronicznym.

? Fundusz najpierw wzywa do okazania ważnej polisy lub do zapłacenia kary, a dopiero gdy wezwanie jest nieskuteczne, wystawia tytuł wykonawczy dla urzędu skarbowego w celu ściągnięcia kary; od wezwania do wystawienia tytułu wykonawczego mijają przeciętnie cztery miesiące.

? Od 2012 r. zmienił się sposób naliczania kar za brak OC. Są one teraz kalkulowane na podstawie minimalnego wynagrodzenia w Polsce (wcześniej w relacji do kursu euro), co spowodowało ich wzrost; od 1 stycznia 2012 r. podstawowa kara ?za brak OC zwiększyła się ?z 1980 zł do 3000 zł (samochód osobowy, brak polisy ponad 14 dni).

? Od 1 stycznia 2014 r. pełna kara za brak OC dla auta osobowego wzrosła o 5 proc. – do 3360 zł.

? Wysokość opłaty karnej za brak komunikacyjnego OC uzależniona jest od:

1. rodzaju pojazdu:

>samochody osobowe ?– dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę,

>samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę,

>pozostałe pojazdy – jedna trzecia minimalnego wynagrodzenia za pracę;

2. okresu pozostawania ?bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:

>do trzech dni – 20 proc. pełnej opłaty karnej,

>od czterech do 14 dni – ?50 proc. pełnej opłaty karnej,

>powyżej 14 dni – 100 proc. opłaty karnej;

3. minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, ustalonego na podstawie ustawy z 10 października 2002 r.

? Bez obowiązkowego ubezpieczenia OC właściciel pojazdu naraża się na płacenie z własnej kieszeni odszkodowania, gdy spowoduje wypadek lub kolizję.

? W ubiegłym roku kary zapłacone przez właścicieli pojazdów za brak OC wyniosły łącznie blisko 26 mln zł. Było to o ponad 10 mln zł więcej niż w 2012 r. – podał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

? Od początku roku do końca listopada 2013 r. Fundusz wysłał pisma wzywające do zapłacenia kary do prawie 45 tys. posiadaczy pojazdów (o 12 tys. wezwań więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku).

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy