W kolejnym roku gospodarczych turbulencji i kurczącego się rynku reklamy rosły rabaty udzielane operatorom telekomunikacyjnym przez media - wynika z analizy rpkom.pl na podstawie zebranych analiz, danych i komentarzy.
Po pierwsze, zestawienie przygotowane przez Equinox Polska o wydatkach reklamowych wskazują, że operatorzy byli obecni w mediach częściej, a domu mediowego Starlink – że niższym kosztem.
Gros wydatków firm telekomunikacyjnych tradycyjnie powędrowało do telewizji. W ubiegłym roku na to medium operatorzy przeznaczyli ok. 65 proc. budżetów, których łączną wartość Equinox szacuje na 2,2 mld zł. Są to jednak dane cennikowe, czyli takie, od których nie odjęto jeszcze rabatów udzielanych przez media reklamodawcom. I to dlatego z tego powodu wynika z nich, że wydatki telekomów na reklamę rosły. Bardziej rzeczywisty obraz dają szacunki Starlinka, z których wynika, że na czysto (po odliczeniu rabatów) wydatki reklamowe telekomów spadły w 2013 roku o 175 mln zł do 875 mln zł.
Cięcia w Orange,T-Mobile i w Play
Oszczędności widać w oficjalnych dokumentach telekomów: raporach rocznych i prospektach. Orange Polska, który w 2013 r. składał się jeszcze z Telekomunikacji Polskiej i Centertela obniżył koszty prowizji, reklamy i sponsoringu o około 7 proc. do 1,05 mld zł.
Gros obniżki należy wiązać z cięciem budżetu reklamowego, który może stanowić stanowic około połowę pozycji. Według informacji rpkom.pl (telekomy budżetów nie ujawniają), rzeczywiste wydatki na reklamę zmniejszyły się również w T-Mobile Polska.