Rozwój biznesu na równi z troską o zdrowie ludzi i środowisko naturalne

Rozmowa: Marek Sumiła, dyrektor Rynku Polska i Kraje Bałtyckie w Danone sp. z o.o.

Publikacja: 17.12.2020 21:00

Rozwój biznesu na równi z troską o zdrowie ludzi i środowisko naturalne

Foto: materiały prasowe

Aż 12 mln Polaków cierpi na choroby dietozależne, takie jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie. To efekt m.in. nieodpowiedniego odżywiania. Jakie są główne zalecenia dietetyczne?

Marek Sumiła: Każda dieta powinna być zbilansowana i dostosowana do indywidualnych potrzeb, niemniej istnieją uniwersalne wskazówki, które możemy stosować na co dzień. Jedną z nich jest komponowanie posiłków zgodnie z tzw. talerzem zdrowego żywienia. Wskazuje on, ile w diecie powinno znaleźć się warzyw i owoców, nabiału czy wody. Aby ułatwić dokonywanie prawidłowych wyborów żywieniowych i bilansować udział wybranych produktów w codziennym menu, powstał Nutri-Score – system oceny wartość odżywczej produktów wdrożony przez Danone. Warto również dodatkowo wzmacniać odporność. Myślimy o tym głównie zimą, ale przyjmowanie produktów wspierających odporność naszego organizmu, jak np. Actimel, jest rekomendowane przez cały rok, ponieważ zawiera on witaminy B6 i D pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Dodatek informacyjno-promocyjny Idą Święta

Liczne badania pokazują, że rośnie świadomość żywieniowa Polaków. Czy w dalszym ciągu potrzebujemy akcji informacyjnych dotyczących zdrowego stylu życia?

Zgodnie z danymi z zestawienia TGI grupy Kantar z listopada 2019 r. blisko połowa Polaków deklaruje, że odżywia się zdrowiej niż wcześniej, ale ta liczba wskazuje, że wciąż mamy wiele do zrobienia. Z badań tego samego instytutu z lipca 2020 r. wynika, że ok. 60 proc. z nas sprawdza wartość odżywczą kupowanych produktów. To dużo, ale warto powalczyć o jak najwyższy odsetek, by codzienna dieta była zbilansowana i jak najlepiej odpowiadała na nasze potrzeby.

Ze wspomnianych przez pana badań wynika, że 38 proc. polskich konsumentów rzadko lub w ogóle nie sprawdza wartości odżywczej i że chętnie by to robili, gdyby tabela z tymi danymi była podana w bardziej przystępny sposób. Dlaczego tak ważne są wartości odżywcze produktów?

Podawanie tych informacji jest istotne, ponieważ pomaga w dokonywaniu prawidłowych wyborów żywieniowych, a te z kolei mają swoje odzwierciedlenie w dostarczeniu organizmowi składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Nie każdy musi być ekspertem w czytaniu tabel z wartościami odżywczymi, dlatego wprowadziliśmy na naszych produktach dodatkowy system znakowania wartości odżywczej produktów Nutri-Score. Dzięki temu możemy realizować naszą wizję „One Planet. One Health" i ułatwiać konsumentom podejmowanie świadomych decyzji żywieniowych.

Co należy zrobić, by konsumenci wybierali produkt, nie kierując się wyłącznie chwytliwymi hasłami marketingowymi czy atrakcyjnym opakowaniem?

Należy umożliwić im podejmowanie własnych, świadomych wyborów żywieniowych w obliczu bardzo bogatego asortymentu produktów, jaki czeka na nich w sklepach, ale również po to, aby w dobie pandemii ograniczyć czas spędzany w sklepie. Czytelny system Nutri-Score jest jednym z rozwiązań. Bardzo ważna jest także długofalowa edukacja od najmłodszych lat. Im wcześniej dziecko nauczy się np. pić wodę zamiast słodzonych napojów, tym większa szansa na to, że odpowiednia dieta i właściwe nawyki żywieniowe będą towarzyszyć mu przez całe życie. Przykładem takich aktywności edukacyjnych może być program „Mamo, tato, wolę wodę!", który od lat prowadzi nasza siostrzana spółka Żywiec Zdrój wśród dzieci w całej Polsce. Ale budowanie nawyków żywieniowych można zacząć już na etapie niemowlęcym i tu z kolei z pomocą przychodzi program „1000 pierwszych dni" prowadzony przez Fundację Nutricia.

Jaki kierunek obrał Danone, by zadbać o zdrowie Polaków?

Zgodnie z naszą misją „Nieść zdrowie poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe" staramy się pomagać w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych, zachęcać do zdrowszego stylu życia, ułatwiać konsumentom dokonywanie właściwych wyborów. Kierunkiem, na który stawiamy, są produkty roślinne, również ze względu na ich ekologiczny aspekt, np. niższy ślad węglowy. Pod marką Alpro można znaleźć całą gamę tego typu żywności. W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania konsumentów lokalnością pochodzenia produktów. Klienci chcą wiedzieć, czy firmy współpracują z krajowymi dostawcami. Muszę przyznać, że w tym wymiarze zdecydowanie wyprzedziliśmy trendy, gdyż wieloletnia współpraca np. z polskimi producentami mleka to nasz znak rozpoznawczy. Bardzo cenimy sobie nasze doświadczenie w tym obszarze i zaufanie, jakim obdarzają nas nasi partnerzy.

Dziś w biznesie liczy się także społeczna odpowiedzialność. Jakie wartości w tej kwestii przyświecają firmie?

Idea prowadzenia firmy zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju przyświeca nam na każdym kroku działalności – wizja One Planet. One Health zobowiązuje. Dotyczy m.in. tego, jak powstają nasze produkty oraz jak podchodzimy do tematu opakowań. Chcemy, aby do roku 2025 wszystkie nasze opakowania w 100 proc. nadawały się do ponownego użycia lub recyklingu i aby odsetek udziału surowców wtórych był możliwie wysoki. To ambitny, ale jak najbardziej realny cel. Wierzymy, że surowcami trzeba gospodarować mądrze, bo mają określoną wartość i warto dać im drugie życie.

Jakie wyzwania stoją przed biznesem? Jakie cele stawia sobie Danone na najbliższe dziesięć lat?

Największym wyzwaniem dla wszystkich jest minimalizowanie naszego wpływu na środowisko naturalne. Stąd tak duży nacisk kładziemy na naszą strategię dotyczącą opakowań i cele, jakie w tym obszarze sobie stawiamy. Drugim wyzwaniem, które sobie postawiliśmy, jest uzyskanie do 2025 roku certyfikatu B Corp poświadczającego, że firma działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W Danone rozumiemy, jak ważne jest równoważenie osiągania zysku ekonomicznego z budowaniem dobrostanu ludzi i planety. Podejmujemy więc wiele działań w każdym obszarze funkcjonowania firmy, by minimalizować nasz wpływ na środowisko oraz odgrywać pozytywną rolę w najbliższym otoczeniu i w relacjach z interesariuszami przy okazji realizacji działalności statutowej. Uzyskanie certyfikatu B Corp będzie tego potwierdzeniem.

Aż 12 mln Polaków cierpi na choroby dietozależne, takie jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie. To efekt m.in. nieodpowiedniego odżywiania. Jakie są główne zalecenia dietetyczne?

Marek Sumiła: Każda dieta powinna być zbilansowana i dostosowana do indywidualnych potrzeb, niemniej istnieją uniwersalne wskazówki, które możemy stosować na co dzień. Jedną z nich jest komponowanie posiłków zgodnie z tzw. talerzem zdrowego żywienia. Wskazuje on, ile w diecie powinno znaleźć się warzyw i owoców, nabiału czy wody. Aby ułatwić dokonywanie prawidłowych wyborów żywieniowych i bilansować udział wybranych produktów w codziennym menu, powstał Nutri-Score – system oceny wartość odżywczej produktów wdrożony przez Danone. Warto również dodatkowo wzmacniać odporność. Myślimy o tym głównie zimą, ale przyjmowanie produktów wspierających odporność naszego organizmu, jak np. Actimel, jest rekomendowane przez cały rok, ponieważ zawiera on witaminy B6 i D pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką