Reklama

Czas na technologiczny przełom

Firmy rozwijają się, gospodarka funkcjonuje dobrze, nie widać większych zagrożeń – takie uspokajający komunikat płynie z tegorocznej edycji Listy 2000.

Publikacja: 11.12.2017 18:30

Marcin Piasecki

Marcin Piasecki

Foto: Fotorzepa/Waldemar Kompała

I oczywiście jest to komunikat prawdziwy, nasze zestawienie od lat stanowi barometr polskiej gospodarki, a ta znajduje się w bardzo dobrym miejscu. Oby pozostało tak jak najdłużej.

Tyle, że banalna, ale brutalnie i zawsze sprawdzająca się prawidłowość dotyczy następstw lat tłustych i chudych. Warto zatem zapytać, co z naszego zestawienia wynika w kontekście budowy realnej siły polskiej gospodarki oraz jej odporności na wstrząsy. I tutaj komunikat również może być uspokajający, chociaż moc uspokajającego tonu byłaby nieco mniejsza. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu, który niepokoi ekonomistów od wielu miesięcy: firmy prywatne mają zasadniczy problem z inwestycjami, co przełoży się na ich dalszy rozwój. To pochodna niepewności dotyczącej nie tyle koniunktury, co przewidywalności otoczenia instytucjonalnego i prawnego. W ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z sytuacją, gdy zasadniczo zmieniono warunki funkcjonowania dla całych branż. Tego obawiają się przedsiębiorcy, bardziej chętnie inwestują firmy kontrolowane przez skarb państwa lub z kapitałem zagranicznym. Warto o tym pamiętać podczas dyskusji nad miejscem firm międzynarodowych w strukturze naszej gospodarki.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Reklama
Reklama