Reklama
Rozwiń
Reklama

Rosnąca inflacja zwiększa oczekiwania podwyżek

Firmom borykającym się z niedoborem pracowników coraz trudniej będzie uniknąć wzrostu wynagrodzeń, szczególnie gdy presję na podwyżki zwiększają rosnące ceny.

Publikacja: 10.08.2021 21:00

Rosnąca inflacja zwiększa oczekiwania podwyżek

Foto: Adobe Stock

Tylko 10 proc. pracodawców zadeklarowało w sierpniowym badaniu Miesięcznego Indeksu Koniunktury, opracowywanego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) i BGK, że w planach na najbliższe trzy miesiące mają wzrost wynagrodzeń. Zdecydowana większość zamierza je utrzymać na obecnym poziomie, ale – jak zwraca uwagę Andrzej Kubisiak, ekspert rynku pracy i  zastępca dyrektora PIE – wśród dużych firm plany podwyżek ma 16 proc. badanych.

To jednak i tak całkiem optymistyczny dla pracowników wynik, biorąc pod uwagę fakt, że sierpniowe deklaracje firmy składały po okresie przyspieszonego wzrostu płac w sektorze przedsiębiorstw (które w czerwcu zwiększyły się o 9,8 proc. rok do roku, po 10,1-proc. podwyżce w maju i 9,9-proc. w kwietniu). To po części efekt niskiej bazy z 2020 r., gdy w wielu firmach wynagrodzenia zmalały wskutek przestojów czy obniżonego wymiaru czasu pracy, ale i z powodu niedoborów kadrowych. W niedawnym badaniu agencji zatrudnienia ManpowerGroup narzekała na nie rekordowa grupa aż 81 proc. ankietowanych firm.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Festiwal innowacji w Rzeszowie: szansa dla młodych i dla biznesu
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama