Praca pod ciągłą presją czasu

Coraz częściej mamy do czynienia z działaniami public relations. Nie ma dnia, aby nie dzwonili do nas pracownicy firm PR uaktualniający bazę danych o klientach albo nie zalewali nas e-mailami. Sprawne poruszanie się w świecie kontaktów z otoczeniem wymaga sporej wiedzy i niemałych umiejętności

Publikacja: 29.10.2008 00:45

Istotna jest specjalistyczna edukacja z zakresu zarządzania zespołem

Istotna jest specjalistyczna edukacja z zakresu zarządzania zespołem

Foto: Rzeczpospolita, Grzegorz Hawałej GH Grzegorz Hawałej

Joanna Kupisiak, account manager w Lighthouse Consultants, zajmuje się kontaktami z dziennikarzami. – W codziennej pracy specjalisty do spraw public relations warto być na bieżąco w kwestiach związanych z korzystaniem z najnowszych narzędzi komunikacji, jakie daje Internet. Ważna jest również umiejętność interpretacji prawa prasowego czy treningi wystąpień przed kamerą. To bardzo pomocne w wyjaśnianiu pracodawcy czy klientom, jak w praktyce rozmawiać z mediami – mówi. Dlatego tak istotna jest specjalistyczna edukacja z zakresu zarządzania zespołem. – Specyfiką zawodu jest praca pod ciągłą presją czasu – tłumaczy Joanna Kupisiak.

[srodtytul]Co to przekaz i target?[/srodtytul]

Instytut Doradztwa Regionalnego i Europejskiego z Krakowa, na rynku szkoleń działa od siedmiu lat. Firma organizuje szkolenia pod nazwą Public Relations. – Ich celem było wprowadzenie do tematyki PR, zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami z tej dziedziny, takimi jak przekaz czy target, i przeprowadzenie praktycznych ćwiczeń pozwalających na ich zastosowanie – mówią przedstawiciele firmy.

Szkolenie podzielone jest na cztery części. W pierwszej omawiane są cele warsztatu oraz oczekiwania uczestników. W drugiej uczestnicy mają poznać siłę przekazu, czyli co i do kogo mogą mówić, aby osiągnąć swoje cele. Poza tym dowiedzą się, co to jest PR, jaka jest rola dobrej komunikacji w kształtowaniu wizerunku, rodzaje komunikacji czy warunki oraz rodzaje dobrze podanego przekazu. Podczas kolejnej części uczestnicy poznają zasady współpracy z mediami, uczą się, jak przygotować notatkę prasową, wystąpienie publiczne czy prezentację. Na zakończenie kursanci dostaną certyfikat. Szkolenie jest jednodniowe, trwa pięć godzin. Koszt – 190 zł.

[srodtytul]Każdy może zostać PR-owcem?[/srodtytul]

Firma Avenhansen, której pracownicy mają już sześcioletnie doświadczenie na rynku, proponuje swoim klientom szkolenia z zakresu nowoczesnego marketingu czy marketingu dla małych i średnich firm. – Definiowanie grupy docelowej każdego szkolenia możliwe jest w przypadku określenia jego typu. Przy szkoleniach zamkniętych to klient najczęściej określa potrzeby szkoleniowe i program dostosowywany jest do oczekiwań grupy. Przy szkoleniach otwartych grupa jest bardziej zróżnicowana. Mogą ją stanowić osoby pracujące w dziale marketingu, specjaliści w zakresie PR, kadra zarządzająca, ale i osoby prywatne – mówi Jolanta Zając, menedżer ds. organizacji szkoleń.

Czy każdy może zostać PR-owcem? Jej zdaniem dzięki pracy na szkoleniu można opanować wiele zagadnień związanych z PR (czyli kontakty z mediami, sytuacja kryzysowa, kontakty z otoczeniem). – Uczestnik zostaje zaopatrzony w niezbędną wiedzę i umiejętności komunikacyjne wspierające tworzenie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy – tłumaczy Jolanta Zając.

Każde ze szkoleń otwartych organizowanych przez Avenhansen trwa dwa dni (16 godzin) i kosztuje 1 tys. 280 zł. Firma udziela jednak rabatów za wcześniejsze zgłoszenie czy większą liczbę uczestników z jednej firmy.

[srodtytul]Od menedżera po asystenta[/srodtytul]

Adam Kraus z Business Center 1 (ul. Staromiejska 2/7) w Katowicach mówi, że jego firma ma w ofercie szkolenie pt. „Public Relations – warsztaty”. – Szkolenia prowadzone są w siedzibie naszej firmy lub w innym miejscu wskazanym przez zamawiającego.

Według niego obecnie jest umiarkowane zainteresowanie szkoleniem z PR. – Jest to pewnie spowodowane oczekiwaniem klientów na kolejne edycje szkoleń dofinansowywanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Procedury zmierzające do wyłonienia projektów, które otrzymają wsparcie, znacznie się opóźniają – mówi.

Public Relations – warsztaty trwają dwa dni. Celem takiego szkolenie jest dostarczenie wiedzy na temat efektywnego komunikowania się z otoczeniem, stosowania procedur public relations, umiejętności budowy strategii komunikacyjnych oraz posługiwania się technikami i narzędziami PR. Szkolenie pokazuje, jak PR oddziałuje na wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie firmy, wskazuje na korzyści z tego płynące oraz uzmysławia osobom, które nie zetknęły się z technikami komunikowania, że otrzymują nowoczesne narzędzia zarządzania, ułatwiające rozwój przedsiębiorstwa oraz pozwalające rozwiązać wiele jego istotnych problemów. Uczestnicy szkolenia dowiadują się, że rozwój przedsiębiorstwa, wzrost sprzedaży, zarządzanie ludźmi, zarządzanie wiedzą jest mało skuteczne jeśli nie towarzyszy tym działaniom planowa komunikacja budująca właściwy wizerunek, reputację i więzi społeczne. Zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w jego otoczeniu zewnętrznym.

Szkolenie adresowane jest do menedżerów, członków zarządów, kierowników wyższego szczebla, pracowników oddelegowanych do pracy w działach PR, pracowników marketingu, zaplecza administracyjnego zarządów firm (sekretarki, doradcy, asystenci) oraz osób zainteresowanych zarządzaniem organizacją w tym do właścicieli i kierowników małych firm.

W programie warsztatów są: podstawy public relations, co to jest PR, podstawowe pojęcia i definicje, funkcje i struktura PR, teoria a praktyka, rola PR w zarządzaniu firmą, budowa komunikatu PR, współpraca z mediami, zarządzanie wizerunkiem organizacji a zarządzanie otoczeniem, budowa wizerunku w warunkach konkurencji, kształtowanie reputacji, nośniki i organizacja opinii, monitoring opinii, reakcja na zmiany opinii i wizerunku organizacji, podstawy zarządzania sytuacją kryzysową, event, lobbing, sponsoring, etyka w PR.

Zajęcia będą prowadzone w różnych formach, m.in. w postaci sesji szkoleniowych, dyskusji, ćwiczeń i warsztatów polegających na rozwiązywaniu zadań, analizy przypadków.

Firma zapewnia materiały szkoleniowe, ćwiczenia, konspekty, certyfikat, wyżywienie. Nie refunduje dojazdu i noclegów.

[srodtytul]Popularność tematyki[/srodtytul]

Joanna Zawadzka, specjalista ds. PR z agencji szkoleniowej Sedno w Legnicy mówi, że oferta jej firmy jest przeznaczona dla kilku grup docelowych.

– Szkolenia z zakresu public relations i wewnętrzny PR są ogólnymi szkoleniami przeznaczonymi dla pracowników działów PR w firmach oraz właścicieli i dyrektorów firm chcących nauczyć się metod dbania o wizerunek firmy – mówi.

Szczegółową i specjalistyczną porcję wiedzy agencja przygotowała dla rzeczników prasowych i pracowników działów prasowych. Na szkoleniu omawiane są wybrane zagadnienia prawne związane z pracą rzecznika prasowego, uczestnicy otrzymują wskazówki, które przydadzą się przy współpracy z dziennikarzami: o prawie autorskim i granicach dopuszczalnej prowokacji dziennikarskiej. Natomiast na szkoleniu dedykowanym pracownikom biur prasowych dowiedzieć się można, jak nawiązać kontakty z interesującymi nas mediami, jak sporządzać notki prasowe, które dziennikarze będą chcieli zamieszczać.

Są też warsztaty medialne, podczas których uczestnicy się uczą, jak wypowiadać się przed kamerą. Podczas szkolenia trener zaprezentuje, jak przygotować się do odpowiedzi na trudne pytania, jak opanować stres w sytuacjach kryzysowych. Uczestnik szkolenia dowie się też, czego pod żadnym pozorem dziennikarzowi mówić nie wolno i dlaczego nie wolno odmawiać wypowiedzi dziennikarzom.

– Godne polecenia są również szkolenia z zakresu PR kryzysowego. Podczas nich uczestnicy dowiedzą się, jak wykorzystać kryzys i obrócić go na własną korzyść – mówi Zawadzka.

– W naszej ofercie znajduje się specjalna oferta dla administracji publicznej. Dzięki szkoleniu PR administracji publicznej pracownicy instytucji publicznych zdobędą umiejętności opracowywania strategii public relations oraz organizacji działań PR w instytucji. Natomiast podczas szkolenia wystąpienia publiczne w administracji publicznej uczestnicy zapoznają się z metodami planowania, przygotowania i przeprowadzenia wystąpień publicznych.

Trenerzy Sedna kładą szczególny nacisk na praktykę. Szkolenia prowadzone są w formie aktywnych warsztatów z udziałem wszystkich uczestników szkolenia poprzez zaangażowanie w dyskusje, gry, zabawy, odgrywanie ról, testy i ćwiczenia w grupach lub parach. Często wykorzystywane są kamery, aby zagwarantować uczestnikom namiastkę wywiadu czy po nagraniu umożliwić im ocenę wystąpienia.

Ceny szkoleń od 790 zł za szkolenia jednodniowe do 1690 zł za szkolenia trzydniowe. Odbywają się one w hotelach.– Nasze szkolenia cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na popularność tej tematyki w świecie biznesu i administracji publicznej – przyznaje Joanna Zawadzka.

Joanna Kupisiak, account manager w Lighthouse Consultants, zajmuje się kontaktami z dziennikarzami. – W codziennej pracy specjalisty do spraw public relations warto być na bieżąco w kwestiach związanych z korzystaniem z najnowszych narzędzi komunikacji, jakie daje Internet. Ważna jest również umiejętność interpretacji prawa prasowego czy treningi wystąpień przed kamerą. To bardzo pomocne w wyjaśnianiu pracodawcy czy klientom, jak w praktyce rozmawiać z mediami – mówi. Dlatego tak istotna jest specjalistyczna edukacja z zakresu zarządzania zespołem. – Specyfiką zawodu jest praca pod ciągłą presją czasu – tłumaczy Joanna Kupisiak.

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy