Marka pewna jak w banku

PKO BP po raz kolejny zwyciężył w rankingu najmocniejszych marek wśród firm finansowych. Największy na rynku Pekao znalazł się na piątym miejscu. Duży awans zanotował czwarty w kolejności BZ WBK

Publikacja: 09.12.2008 17:34

PKO BP ponownie okazał się najmocniejszą marką wśród firm finansowych, choć nie jest liderem, lecz drugim pod względem wielkości bankiem na rynku. Kontrolowany przez Skarb Państwa, w mniejszym stopniu niż jego konkurenci odczuwa negatywne skutki kryzysu finansowego i chce odzyskać pozycję największego gracza na polskim rynku. Na razie wyprzedza go Pekao, który powiększył swój stan posiadania po fuzji z częścią Banku BPH.

– Zakładam, że będziemy zwiększać udziały rynkowe zarówno w segmencie depozytów, jak i kredytów – podkreślał Jerzy Pruski, prezes PKO BP, po publikacji wyników za trzeci kwartał. Na koniec września bank miał 20,1-proc. udział w depozytach oraz 23,1-proc. w kredytach dla klientów detalicznych.

Do wzmocnienia marki PKO BP przyczynia się wielkość jego sieci; bank ma ponad 1200 placówek i 2,3 tys. własnych bankomatów. Prowadzi też 6,3 mln rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych i wydał już ponad milion kart kredytowych. Nie żałuje też pieniędzy na reklamę; jest widoczny zarówno w mediach elektronicznych, jak i na billboardach. Według danych Expert Monitora w minionym kwartale wydał na reklamy najwięcej spośród wszystkich banków.

W ostatnich tygodniach najbardziej widoczne były reklamy lokat PKO BP po zmianie oferty depozytowej, którą bank wprowadził pod koniec września. Kampania oraz siła marki przyniosły efekty w postaci rekordowych wpływów. Bank w ciągu jednego dnia zbierał średnio ponad 200 mln zł tylko na nowo wprowadzonych produktach. Pomógł również fakt, że to Skarb Państwa jest głównym właścicielem banku.

W czasie kryzysu i ograniczonego zaufania wobec instytucji finansowych klienci zanoszą pieniądze nie tylko tam, gdzie jest najwyższe oprocentowanie, ale i tam, gdzie ich zdaniem oszczędności są bardziej bezpieczne.

Marka PKO BP ma także mocną pozycję wśród klientów korporacyjnych. Według Centrum Badań Marketingowych Indicator to PKO BP jest najczęściej wskazywanym bankiem o znaczeniu strategicznym wśród dużych firm. W badaniu dotyczącym ogólnej rozpoznawalności banków wśród menedżerów na pierwszym miejscu wymieniano właśnie PKO BP (wskazywało go 58,1 proc. przedstawicieli dużych firm oraz 57,4 proc. największych).

Jednak zdaniem ekspertów od zarządzania marką PKO BP powinien prowadzić bardziej spójną politykę w swoich przekazach do klientów. Kontrowersyjne opinie miał sponsorowany przez PKO BP koncert w Londynie, w którym wzięli udział polscy wykonawcy muzyki rozrywkowej. – Ważne jest, żeby utrzymać konsekwentną linię przekazów, w podobnej tonacji i stylistyce – podkreśla Jakub Bierzyński z domu mediowego OMD.

Przed bankiem stoją też inne wyzwania, przede wszystkim nowa strategia, która wkrótce ma zostać przyjęta przez radę nadzorczą, oraz wzmacnianie wizerunku, m.in. przez planowane odświeżenie logo. Bank chce walczyć także o młodych klientów przez oferowanie coraz bardziej rozbudowanej bankowości elektronicznej.

Drugie miejsce w naszym rankingu najmocniejszych marek zajął w tym roku ING Bank Śląski, a trzecią w tej kategorii okazała się marka PZU. Podobna kolejność w pierwszej trójce była w ubiegłorocznym rankingu. Eksperci podkreślają dobre zarządzanie marką przez ING Bank Śląski, który również jest w czołówce banków pod względem wydatków reklamowych, a jednocześnie prowadzi spójną politykę marketingową. Twarzą grupy ING w Polsce od kilku lat jest znany aktor Marek Kondrat.

– To prosta i skuteczna metoda budowania wizerunku, bardzo udana w przypadku ING – mówi Jakub Bierzyński. Trzecią instytucją w rankingu siły marek jest PZU. Na kolejnych miejscach znalazły się BZ WBK, który ostro pracował nad wzmocnieniem swojego wizerunku i rozpoznawalności w ostatnich miesiącach, czego skutkiem jest awans w rankingu marek na czwarte miejsce z dziesiątego przed rokiem. Tuż za nim, na piątym miejscu, znalazł się bank Pekao.

PKO BP ponownie okazał się najmocniejszą marką wśród firm finansowych, choć nie jest liderem, lecz drugim pod względem wielkości bankiem na rynku. Kontrolowany przez Skarb Państwa, w mniejszym stopniu niż jego konkurenci odczuwa negatywne skutki kryzysu finansowego i chce odzyskać pozycję największego gracza na polskim rynku. Na razie wyprzedza go Pekao, który powiększył swój stan posiadania po fuzji z częścią Banku BPH.

– Zakładam, że będziemy zwiększać udziały rynkowe zarówno w segmencie depozytów, jak i kredytów – podkreślał Jerzy Pruski, prezes PKO BP, po publikacji wyników za trzeci kwartał. Na koniec września bank miał 20,1-proc. udział w depozytach oraz 23,1-proc. w kredytach dla klientów detalicznych.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy