Coraz mniej chętnych na japońskie produkty

Po raz pierwszy od 28 lat Kraj Kwitnącej Wiśni ma roczny deficyt w handlu zagranicznym. W ciągu ostatnich 12 miesięcy licząc do marca nastąpił spadek eksportu o 16 proc.

Publikacja: 22.04.2009 11:54

Eksport w lutym i marcu był o połowę mniejszy niż przed rokiem. Chętnych na japońską elektronikę i samochody ze względu na światowy kryzys jest coraz mniej.

Eksport japońskich towarów w marcu tego roku był o 45,6 proc. niższy niż w tym samym miesiącu 2008. Import też spada, ale mniej - w tych samych przedziałach czasowych skurczył się on o 36,7 proc.

[srodtytul]Cała nadzieja w Chinach[/srodtytul]

Sprzedaż japońskich produktów do Chin spadła tylko o 31,5 proc. w marcu w ujęciu rocznym, w porównaniu do spadku o 39,7 proc. w lutym i aż 45,2 proc. spadku w styczniu.

Zahamowanie spadku eksportu do Chin sprawiło, że analitycy patrzą z nadzieją na rozwój rynków azjatyckich.

- Najgorszy spadek eksportu może być za nami, jest też parę pozytywów w zaprezentowanych danych. Spadek sprzedaży do Chin został zahamowany, a może być nawet lepiej zważywszy na chiński pakiet stymulacyjny – mówi Yoshiki Shinke, ekonomista Dai-Ichi Research Institute.

Największy spadek eksportu japońskich produktów nastąpił na rynek amerykański (51,4 proc.) i europejski (56,1 proc.). Na rynki azjatyckie sprzedano o 39,5 proc.

Eksport w lutym i marcu był o połowę mniejszy niż przed rokiem. Chętnych na japońską elektronikę i samochody ze względu na światowy kryzys jest coraz mniej.

Eksport japońskich towarów w marcu tego roku był o 45,6 proc. niższy niż w tym samym miesiącu 2008. Import też spada, ale mniej - w tych samych przedziałach czasowych skurczył się on o 36,7 proc.

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem