Duże pieniądze na szkolenia dla dużych graczy

Rynkowi potentaci nie rezygnują z inwestycji w kadry. Coraz częściej starają się to robić z pomocą Brukseli

Publikacja: 24.07.2009 02:26

Szkolenie w firmie DGA

Szkolenie w firmie DGA

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Avon Cosmetics Polska, Kompania Piwowarska, Bank Pocztowy, Deutsche Bank oraz sieci handlowe Jysk i Biedronka to niektóre ze 124 firm, jakie znalazły się na najnowszej liście pracodawców rekomendowanych do unijnego dofinansowania projektów szkoleniowych w ponadregionalnych spółkach.

Kolejnych 47 firm, których programy szkoleń dostały mniej punktów, czeka na rezerwowej liście. Wśród nich jest BGŻ, który starał się o ponad 7,2 mln zł na wsparcie swego programu rozwoju pracowników „Rośnijmy razem”, czy handlowi potentaci sieci Tesco i Auchan.

Część firm z rezerwowej listy ma jeszcze szansę na dotacje, bo Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, organizująca ogólnopolskie konkursy o dofinansowanie szkoleń (małe firmy mogą zabiegać o wsparcie w regionach), na razie negocjuje budżety z wybranymi projektodawcami. – Zdarzają się przypadki, że przyznane kwoty są niższe od wnioskowanych. To wprawdzie nie jest masowe zjawisko, ale można liczyć na pewne oszczędności – ocenia Monika Karwat-Bury, rzecznik PARP. Jak dodaje, agencja planuje też wystąpić do Ministerstwa Pracy o zwiększenie budżetu na szkolenia, o które w tym roku zabiegała rekordowa liczba firm. Licząc 48 „rezerwistów”, łączna wartość projektów na liście rankingowej sięga 276 mln zł i prawie o połowę przekracza budżet konkursu.

– W czasach spowolnienia gospodarczego Europejski Fundusz Społeczny stał się bardzo istotnym elementem finansowania przez przedsiębiorców wydatków na podnoszenie kwalifikacji pracowników – wyjaśnia Wojciech Szajnar, dyrektor zespołu instrumentów szkoleniowych w PARP, który podkreśla wysoką jakość wniosków w konkursie na zamknięte szkolenia w firmach. Nic dziwnego, bo spora część przedsiębiorstw przygotowywała się do konkursu przez dłuższy czas. – Pracowaliśmy nad tym od dwóch lat – mówi Magdalena Bulera, rzecznik wydawnictwa G+J, które od października chce wystartować z dwuletnim programem Akademii G+J za ponad 4 mln zł (w tym 2,6 mln zł dotacji z EFS). Pobije więc tu jednego ze swych konkurentów Axla Springera Polska, który w ubiegłym roku rozpoczął dotowane z UE (2 mln zł) szkolenia pracowników.

Za unijne pieniądze będzie też szkolić swoje kadry dwóch konkurentów na rynku bezpośredniej sprzedaży kosmetyków. Spośród zwycięzców tegorocznego konkursu PARP szansę na największą dotację 5,6 mln zł ma lider tej branży Avon Cosmetics Polska. Kolejne 3,7 mln zł spółka dołoży z własnej kasy. – Chcemy podnieść zdolność firmy do konkurowania na rynku – wyjaśnia Dorota Szeląg-Zegarska z działu HR firmy. Pierwsza w historii ACP unijna dotacja pomoże sfinansować Akademię Kompetencji Avon, nowy, ponaddwuletni program szkoleniowy, który spółka przygotowywała przez rok. Swoich pracowników będzie też szkolić za pieniądze z Unii rywal Avonu Oriflame, który zabiegał o prawie 2 mln zł.

Unijne dotacje pomogą też w rozwoju kadr kilku banków. Na największe pieniądze – 4,8 mln zł – ma szansę Bank Pocztowy, który od października planuje uruchomić program szkoleń skierowanych głównie do pracowników sprzedaży i kadry menedżerskiej.

[ramka][srodtytul]Opinia: Robert Żelewski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami[/srodtytul]

Duże firmy nie zawsze mogą być przykładem dla mniejszych, bo tych często nie stać na samodzielne poprowadzenie takich projektów. Trzeba pamiętać o znacznych kosztach administracji wewnętrznych szkoleń dofinansowanych z EFS. Według naszych obliczeń mogą one sięgać nawet 2,5 tys. zł za dzień szkolenia. Za taką kwotę małe firmy mogą kupić zewnętrzne kursy, zwłaszcza te dotyczące ogólnych kwestii, np. poprawy jakości. W dużych spółkach część kosztów zarządzania projektem można włączyć w ogólne koszty administracji. Mniejszym firmom opłaca się sięgnąć po unijne wsparcie na drogie specjalistyczne szkolenia, które kosztują ponad 4 tys. zł za dzień.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/mail][/i]

[ramka][b][link=http://www.kariera.pl/szkolenia/]Baza szkoleń z całej Polski[/link][/b][/ramka]

Avon Cosmetics Polska, Kompania Piwowarska, Bank Pocztowy, Deutsche Bank oraz sieci handlowe Jysk i Biedronka to niektóre ze 124 firm, jakie znalazły się na najnowszej liście pracodawców rekomendowanych do unijnego dofinansowania projektów szkoleniowych w ponadregionalnych spółkach.

Kolejnych 47 firm, których programy szkoleń dostały mniej punktów, czeka na rezerwowej liście. Wśród nich jest BGŻ, który starał się o ponad 7,2 mln zł na wsparcie swego programu rozwoju pracowników „Rośnijmy razem”, czy handlowi potentaci sieci Tesco i Auchan.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy