Światowy kryzys mocno się odbił na inwestycjach lokowanych w Europie Środkowo-Wschodniej. Według UNCTAD, ONZ-owskiej organizacji ds. handlu i rozwoju, wartość inwestycji zagranicznych w nowych dziesięciu krajach Unii Europejskiej zmalała w 2009 roku o ponad połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. W południowo-wschodniej Europie oraz krajach WNP spadek ten przekroczył 40 proc., podobnie zresztą jak w przypadku wszystkich krajów rozwiniętych. Jednak prognozy zakładają, że w najbliższych kilku latach nasza część kontynentu ponownie stanie się po Chinach oraz Indiach najbardziej atrakcyjnym regionem dla lokowania nowych przedsięwzięć gospodarczych.
[srodtytul]Praca przy samochodach[/srodtytul]
Jednym z najważniejszych sektorów gospodarki mocno przyciągających inwestorów pozostanie motoryzacja. W 2009 roku ta branża okazała się największa pod względem liczby nowych miejsc pracy. Według dorocznego raportu Ernst & Young prezentującego atrakcyjność inwestycyjną Europy firmy motoryzacyjne utworzyły 41 proc. spośród wszystkich nowych etatów, jakie powstały w Europie Środkowo-Wschodniej dzięki inwestycjom zagranicznym. Także w najbliższej przyszłości inwestycje w motoryzację zasilą gospodarki regionu pokaźnymi zastrzykami kapitału.
Inwestować będą głównie te firmy, które teraz osiągają dobre wyniki sprzedaży. Tymi ostatnimi może się pochwalić m.in. Volkswagen, największy producent samochodów w Europie, posiadający swoje fabryki m.in. w Czechach, na Słowacji, a także w Polsce. Volkswagen Poznań, spółka córka firmy Volkswagen Nutzfahrzeuge produkującej samochody użytkowe, może wkrótce rozszerzyć obecną produkcję aut osobowych i dostawczych (modele Caddy i Transporter) o podzespoły. Niedawno zakupiła dzierżawioną od zakładów Cegielskiego nieruchomość, na której działa jej odlewnia. Szacuje się, że do końca 2010 roku łączna wartość inwestycji niemieckiego koncernu w Polsce sięgnie blisko miliarda euro.
Liczącym się inwestorem pozostanie także Fiat. Drugi pod względem wielkości przychodów producent aut w regionie (po czeskiej Skodzie) Fiat Auto Poland zapowiedział wyłożenie 1,4 mld zł na uruchomienie w Tychach produkcji lancii ypsilon. Z kolei w czerwcu Fiat Powertrain Technologies uruchomił w Bielsku-Białej kosztem 300 mln euro produkcję nowoczesnych silników małolitrażowych.