Reklama

Kryzysowa zadyszka najcenniejszych marek

Orlen bezkonkurencyjny po raz czwarty. Tuż za nim – wielkie instytucje finansowe PKO BP i PZU

Publikacja: 01.12.2010 20:38

Kryzysowa zadyszka najcenniejszych marek

Foto: ROL

– W Polsce mamy deficyt marek, które są uznawane za wartościowe. Tym większe uznanie należy się tym firmom, które takie marki zbudowały. To dzięki takim przedsiębiorstwom Polska jako jedyna w Europie osiągnęła dodatnią dynamikę PKB w 2009 r. – podkreślał Rafał Baniak, wiceminister gospodarki, wręczając wczoraj statuetki Polska Marka dla zwycięzców siódmej edycji rankingu najcenniejszych polskich marek oraz najmocniejszych brandów.

200 lat, 90 lat i dziesięć lat – taką historię mają trzy najdroższe polskie marki. Paradoksalnie to nie najstarsza, ale najmłodsza z nich, obchodzący w tym roku swe dziesięciolecie Orlen, już po raz czwarty otwiera listę 330 najcenniejszych marek. Na drugim miejscu znalazła się 90-letnia marka PKO BP, a trzecie zajął 200-letni Polski Zakład Ubezpieczeń.

Zobacz pierwszą dwudziestkę rankingu

– To, że w tak krótkim czasie Orlen zdołał czterokrotnie wygrać ten ranking, świadczy o szybkości, z jaką porusza się teraz świat gospodarki – podkreślał z satysfakcją Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, dodając, że dziś orzeł na czerwonym tle to jedno z najcenniejszych aktywów firmy oprócz setek kilometrów rurociągów i nowoczesnych instalacji.

Łączna wartość tej najdroższej trójki wzrosła przez rok o 7 proc. i sięga już 10,3 miliarda złotych. To jedna szósta wyceny wszystkich 330 najdroższych polskich marek, która zbliża się do 61 miliardów złotych. Jednak w tym roku tempo wzrostu ich wartości wyraźnie spadło – o ile w poprzednich latach było to kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent, o tyle teraz tylko 5 proc. To efekt spadku wycen, które w tym roku dotknęły aż 142 marek.

Reklama
Reklama

– Eksperci od marketingu podkreślają, że polskie firmy mają jeszcze sporo do zrobienia w dziedzinie zarządzania swymi markami. Podobnie jak polskie władze, które mogą je wspierać zarówno przez wzmacnianie wizerunku Polski w świecie, jak i konkretną pomoc dla przedsiębiorstw – przypominał Paweł Lisicki, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej".

Wiceminister Baniak podkreślał, że po raz pierwszy w nowej historii RP udało się wygospodarować specjalne fundusze (400 mln zł) przeznaczone na promocję polskich marek. – Dzięki nim chcemy wyłonić i pokazać światu te marki, które świadczą o przewadze konkurencyjnej naszej gospodarki – mówił wiceminister.

Więcej tekstów z dodatku Marki polskie 2010

 

 

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych e-wersją wyników badań opinii Polaków dotyczących znajomości, użytkowania, oceny jakości i prestiżu marki, gotowości polecenia i lojalności wobec marki.

Reklama
Reklama

Oferujemy też tabele poszczególnych rankingów.

Zapraszamy do złożenia zamówienia na stronie

www.rp.pl/bazy

 

– W Polsce mamy deficyt marek, które są uznawane za wartościowe. Tym większe uznanie należy się tym firmom, które takie marki zbudowały. To dzięki takim przedsiębiorstwom Polska jako jedyna w Europie osiągnęła dodatnią dynamikę PKB w 2009 r. – podkreślał Rafał Baniak, wiceminister gospodarki, wręczając wczoraj statuetki Polska Marka dla zwycięzców siódmej edycji rankingu najcenniejszych polskich marek oraz najmocniejszych brandów.

200 lat, 90 lat i dziesięć lat – taką historię mają trzy najdroższe polskie marki. Paradoksalnie to nie najstarsza, ale najmłodsza z nich, obchodzący w tym roku swe dziesięciolecie Orlen, już po raz czwarty otwiera listę 330 najcenniejszych marek. Na drugim miejscu znalazła się 90-letnia marka PKO BP, a trzecie zajął 200-letni Polski Zakład Ubezpieczeń.

Reklama
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Reklama
Reklama