Płacisz nawet za nieużywaną kartę

Nawet jeśli nie odbierzesz wznawianej karty kredytowej, większość banków i tak pobierze za nią opłatę

Publikacja: 22.12.2010 08:22

Płacisz nawet za nieużywaną kartę

Foto: Bloomberg

Pani Urszula jest klientką BNP Paribas Fortis. Kilka miesięcy temu jej karta kredytowa straciła ważność.

– Bank automatycznie przysłał mi nową. Nie było mnie w domu, więc listonosz zostawił awizo. Nie miałam jednak czasu, by pójść na pocztę – opowiada czytelniczka. Teraz zastanawia się, czy i kiedy bank naliczy jej roczną opłatę za kartę, której nie ma.

Katarzyna Żądło, rzecznik BNP Paribas Fortis, tłumaczy, że nieodebranie karty nie wstrzymuje naliczenia opłaty za jej wznowienie i użytkowanie w kolejnym roku. Karta jest przedłużana automatycznie, chyba że klient wypowie umowę co najmniej 60 dni przed jej wygaśnięciem. Roczna opłata za karty podstawowe (Standard i Classic) w BNP Paribas Fortis wynosi 39 zł.

– Kartę wysyłamy listem poleconym. Jeśli klient nie odbierze jej w terminie, przesyłka wraca do opiekuna jego rachunku. Ten dzwoni do klienta i zaprasza po odbiór. Jeśli mimo to dana osoba nie zgłosi się, karta jest zastrzegana – tłumaczy Katarzyna Żądło.

[srodtytul]Decydująca jest liczba transakcji[/srodtytul]

Bank Millennium także inkasuje opłatę, jeśli klient nie odbierze karty. – Opłata zależy od typu i od sumy transakcji wykonanych kartą – mówi Dorota Hołownia z tego banku.

– Nieodebranie przez klienta karty kredytowej nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o korzystanie z kredytu – mówią przedstawiciele PKO BP. Nieużywanie karty nie zwolni więc klienta z obowiązku zapłacenia za nią. Opłata jest pobierana po upływie roku nawet wtedy, gdy klient wcześniej zrezygnuje z plastiku.

[wyimek][b]59 złotych[/b] płaci się rocznie za używanie srebrnej karty PKO BP, nawet jeśli się jej nie używa[/wyimek]

Karta Student kosztuje 19 zł, błękitna 28 zł, srebrna 59 zł, złota 150 zł, MasterCard Platinum 400 zł, a Visa Infinite 700 zł. Jeśli właściciel kart: Student, Błękitnej, Srebrnej i Złotej przeprowadzi transakcje o odpowiedniej wartości, bank pobierze połowę opłaty albo całkiem z niej zrezygnuje.

[srodtytul]Zwrócone są zastrzegane[/srodtytul]

ING Bank Śląski, jak mówi Ewa Szerszeń, zastępca rzecznika, obciąża klienta kosztami w rocznicę wydania karty, jeżeli średnia miesięczna wartość transakcji bezgotówkowych nie przekracza, w zależności od karty, 200 lub 500 zł. Klient, który aktywnie korzysta z karty, jest zwalniany z opłat za jej użytkowanie. W przeciwnym razie musi liczyć się z rocznym wydatkiem 35 – 50 zł. ING Bank Śląski wysyła kartę raz. Nieodebranie jej nie zwalnia klienta z opłat.

W Eurobanku, jak informuje jego przedstawicielka Anna Kula, wznawiane, ale nieodebrane karty, które wracają do banku, są zastrzegane. W takiej sytuacji bank nie nalicza opłaty. Standardowo roczny koszt używania karty, w zależności od rodzaju, wynosi od 15 do 50 zł. Jeżeli klient wykona wystarczająco dużo transakcji, za główną kartę nie zapłaci. Nie ma też opłat przez pierwszy rok od wydania plastiku.

– Kartę wręczamy zwykle w naszej placówce już podczas zawierania umowy – tłumaczy przedstawicielka banku. Ale zdarza się też, że pierwsza karta jest przesyłana pocztą. Jeśli zostanie zwrócona do banku, ten próbuje się skontaktować z klientem jeszcze trzy razy. Gdy to zawiedzie, karta jest zastrzegana.

[srodtytul]Telefoniczna aktywacja[/srodtytul]

Joanna Krawczyk-Golba z Nordea Bank Polska wyjaśnia, że w tym banku karty są wysyłane do klienta zwykłym listem. Nie ma więc problemu nieodebrania przesyłki. Użytkownik jest obciążany opłatą za kartę (od 36 do 500 zł) w czasie jej aktywacji przez telefon. Jeśli klient deklaruje odbiór karty w oddziale, ale nie zrobi tego w uzgodnionym terminie, bank najpierw próbuje się z nim skontaktować, a w razie niepowodzenia karta jest niszczona po upływie 60 dni.

[i]masz problem z bankiem, wyślij e-mail do autorek

[mail=j.blikowska@rp.pl]j.blikowska@rp.pl[/mail]

[mail=a.gawronska@rp.pl]a.gawronska@rp.pl[/mail][/i]

Pani Urszula jest klientką BNP Paribas Fortis. Kilka miesięcy temu jej karta kredytowa straciła ważność.

– Bank automatycznie przysłał mi nową. Nie było mnie w domu, więc listonosz zostawił awizo. Nie miałam jednak czasu, by pójść na pocztę – opowiada czytelniczka. Teraz zastanawia się, czy i kiedy bank naliczy jej roczną opłatę za kartę, której nie ma.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy