Reklama

Ocena funduszu PZU Akcji Nowa Europa

Choć PZU Akcji Nowa Europa to fundusz benchmarkowy, co na ogół przywodzi na myśl dość pasywne podejście do budowy portfela, to produkt ten wyraźnie wyróżnia się na tle konkurentów

Publikacja: 08.09.2011 01:09

Ze względu na geograficzne spektrum może stanowić swoisty pomost między typowymi funduszami polskimi z grupy Nowej Europy, a oferowanymi przez zagranicznych dystrybutorów produktami z grupy Emerging Europe.

Rozwiązanie jako jedno z nielicznych na krajowym rynku inwestuje bowiem znaczną część środków w rosyjskie firmy, które zgodnie z danymi ze sprawozdań finansowych stanowiły 16 proc. do 29 proc. portfela. Odmienna struktura powoduje, że między wynikami funduszu oraz innych krajowych konkurentów niejednokrotnie pojawiają się istotne różnice (na plus, jak i na minus). Są one częstokroć niezależne od umiejętności selekcjonowania walorów, czy też ustalania optymalnej alokacji.

Historyczne długoterminowe wyniki są gorsze od średniej - od momentu powstania fundusz stracił do średniej -7 pkt proc. Warto jednak podkreślić, że od chwili objęcia zarządzania przez Magdalenę Łapsę rezultaty w stosunku do grupowych rywali uległy wyraźnej poprawie (+4,5 proc. nadwyżki). Na wygraną złożyły się poprawa selekcji walorów (wzrost wskaźnika alfa po przyjściu Magdaleny Łapsy) oraz lepsze zachowanie się giełdy rosyjskiej od rynku tureckiego, który jest silniej przeważany w portfelach konkurentów.

Zatem, choć w krótkim terminie dostrzegamy poprawę wyników, to z racji zbyt krótkiego okresu czasu oraz specyficznej sytuacji na rynku, trudno w tej chwili na jednoznaczną ocenę przyczyn. Na dodatek okazuje się, że pomimo poprawy wyników względem konkurentów zarządzającej nie udaje się pokonać benchmarku - tylko w pierwszym półroczu starta do wzorca wyniosła -2,7 pkt proc.

Niewątpliwą zaletą analizowanego rozwiązania są niskie koszty. Zarówno opłata manipulacyjna związana z zakupem jednostek, jak i wskaźnik skorygowanych kosztów całkowitych TER (Total Expense Ratio), znajdują się na znacząco niższym od średniej poziomie.

Reklama
Reklama

PZU Akcji Nowa Europa to produkt dla inwestorów, którzy chcą mieć lepiej geograficznie zdywersyfikowany fundusz Nowej Europy, z wyraźną ekspozycją na rynek rosyjski. Należy jednak podkreślić, że produkt ze względu na dość zachowawczą politykę może mieć problem z biciem własnego benchmarku.

Ze względu na geograficzne spektrum może stanowić swoisty pomost między typowymi funduszami polskimi z grupy Nowej Europy, a oferowanymi przez zagranicznych dystrybutorów produktami z grupy Emerging Europe.

Rozwiązanie jako jedno z nielicznych na krajowym rynku inwestuje bowiem znaczną część środków w rosyjskie firmy, które zgodnie z danymi ze sprawozdań finansowych stanowiły 16 proc. do 29 proc. portfela. Odmienna struktura powoduje, że między wynikami funduszu oraz innych krajowych konkurentów niejednokrotnie pojawiają się istotne różnice (na plus, jak i na minus). Są one częstokroć niezależne od umiejętności selekcjonowania walorów, czy też ustalania optymalnej alokacji.

Reklama
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Festiwal innowacji w Rzeszowie: szansa dla młodych i dla biznesu
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Reklama
Reklama