Mobilna telewizja kwitnie, ale tylko w Azji

W Polsce spółka Info-TV-FM, która wygrała przetarg na wprowadzanie tej usługi, nie zadecydowała jeszcze, w jakiej chce ją nadawać technologii

Aktualizacja: 29.09.2011 10:17 Publikacja: 29.09.2011 09:29

Konkurs na operatora mobilnej telewizji w Polsce rozstrzygany był w pierwszym kwartale 2009 roku, ale usługa jeszcze nie wystartowała. Zgodnie z wymogami

Urzędu Komunikacji Elektronicznej

zwycięska firma

Info-TV-FM

, która pokonała w konkursie spółkę operatorów komórkowych (Mobile TV), jest zobowiązana do wykorzystania zarezerwowanych częstotliwości w 31 miastach Polski do 31 maja 2015 roku, a w całym kraju: od 1 czerwca 2015 roku do 31 grudnia 2023 roku  Koszty budowy sieci dla 31 miast w roku wygrania konkursu firma szacowała na 150 mln zł.

Jerzy Cegliński

z zarządu Info-TV-FM podkreśla, że spółka ma obowiązki związane z rozwojem sieci, ale nie ma obowiązkowej daty uruchomienia usługi dla końcowego odbiorcy. Nie chce deklarować, kiedy usługa mogłaby w ogóle ruszyć. – Jesteśmy operatorem hurtowym i kluczowe jest dla nas znalezienie operatora detalicznego, który będzie dystrybuował usługę – mówi.

Info-TV-FM na razie nie zdecydowało jeszcze nawet, w jakiej technologii chce nadawać mobilne programy. Konkurs wygrało z planami uruchamiania jej w technologii DVB-H. W styczniu tego roku prezes UKE zmieniła jednak rezerwację częstotliwości radiowych z zakresu 470-790 MHz dla Info-TV-FM, wykreślając z niej zapisy o DVB-H.

– Ta technologia była krojona pod potrzeby operatorów komórkowych. Teraz w Europie, w Finlandii, rusza inna, nowsza: DVB-T2, której bliżej do rynku telewizyjnego – mówi Cegliński. Jak dodaje, na świecie technologia ta jest wykorzystywana m.in. w Japonii. – W ramach każdego z kilkunastu multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej działa tam jeden kanał mobilny. Dzięki temu jest ich tam kilkanaście. Na Ukrainie także cyfrowa telewizja naziemna wdrażana jest w technologii DVB-T2.

Mobilna telewizja w Europie funkcjonuje jednak w ograniczonym zakresie, umiarkowane znaczenie rynkowe ma m.in. we Włoszech, w Finlandii i Albanii. Nigdzie jednak nie odniosła  tak spektakularnego sukcesu jak w krajach azjatyckich.

W liczącej ok. 50 mln mieszkańców Korei Południowej na koniec ubiegłego roku według Korea Radio Promotion Association na rynku było już – bagatela – ponad 42 miliony urządzeń do odbioru mobilnej telewizji nadawanej tam w technologii T-DMB. Popularność usługi rośnie tam lawinowo: rok wcześniej telefonów i innych urządzeń do odbioru T-DMT było ponad 27 mln, a w 2006 roku niecałe 3 mln.

Mobilne kanały zapewniają główni nadawcy – KBS, MBC i SBS, łącznie stacji jest ponad 20, a za dostęp do ich treści nadawanych mobilnie się nie płaci (usługa utrzymuje się z reklam).

Konkurs na operatora mobilnej telewizji w Polsce rozstrzygany był w pierwszym kwartale 2009 roku, ale usługa jeszcze nie wystartowała. Zgodnie z wymogami

Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Pozostało 94% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy