Polscy widzowie oglądają więcej seriali, mniej talk-show

Broker reklamowy Atmedia podsumował, ile czasu poświęcali polscy widzowie na oglądanie poszczególnych rodzajów programów dziesięć lat temu i dzisiaj. Wzrósł m.in. czas oglądania seriali i sitcomów oraz programów dla dzieci, straciły popularność talk-show i teleturnieje. To zarówno kwestia wypalenia się niektórych formatów telewizyjnych, jak i skutki rozwoju rynku stacji niszowych.

Aktualizacja: 28.08.2012 11:33 Publikacja: 28.08.2012 08:00

Polscy widzowie oglądają więcej seriali, mniej talk-show

Foto: ROL

- Polski widz z roku na rok otrzymuje szerszą ofertę telewizyjną, a czterem  głównym ogólnotematycznym kanałom przybywa konkurentów w postaci stacji serialowych, dziecięcych, dokumentalnych, czy lifestyle'owych. Dzieli się też czas poświęcany na ich oglądanie, a beneficjentami zmian są oczywiście kanały sprofilowane – komentuje Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Tematyczne walczą serialami i ofertą dla dzieci

Z przeanalizowanych przez Atmedia danych instytutu Nielsen Audience Mesurement wynika, że główną kategorią  programów, jakie ogląda polski widz, jest dziś kategoria serial-teatr-film - widzowie poświęcali jej w I półroczu 2012 roku średnio 114,2 min. dziennie (przy 97,7 min. w analogicznym okresie 2002 roku). Kolejne są programy informacyjne: 28,6 min. przy 23,7 min. w 2002 roku, rozrywkowe: 17,2 min. (ale widać spory spadek, bo w I półroczu 2002 roku było to jeszcze 29,7 min.) oraz sportowe: 15,8 min. (przy 12,7 min. dziesięć lat temu).

Po podsumowaniu telewizyjnych gatunków bardziej szczegółowo, okazuje się, że w ciągu ostatniej dekady znacznie wzrósł przede wszystkim średni dzienny czas oglądania seriali i sitcomów: z 28 min. w I półroczu w 2002 roku do aż 47,8 min. w I półroczu 2012 roku.

Mocno zwiększył się też czas oglądania filmów oraz seriali dokumentalnych, podróżniczych i przyrodniczych: dziesięć lat temu w okresie styczeń-czerwiec oglądaliśmy tego typu programy przez średnio 5 min. dziennie, teraz już przez 12,9 min. Filmy i seriale rysunkowe dla dzieci też zaliczyły wzrost czasu oglądania: z 7,8 min. przed dziesięciu laty, do 11,7 min. w pierwszym półroczu tego roku.  – W ciągu ostatnich dziesięciu lat na rynku pojawiło się wiele nowych kanałów tematycznych. Widzowie mają swoje preferencje programowe i teraz mogą np. spędzać czas wyłącznie oglądając kanał z serialami kryminalnymi. Podobnie jest z kanałami dla dzieci, których dziesięć lat temu było tylko kilka   – zauważa dr Łukasz Szurmiński, medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak zauważa Nowakowska, w niektórych kategoriach – jak np. programy dla dzieci, główni nadawcy w zasadzie odpuścili rywalizację. - Oddali pole takim kanałom jak Disney Channel, MiniMini+, czy Nickelodeon, a te - skutecznie zawalczyły o gusta i czas małego polskiego widza. Stworzyły przy tym silny segment, jeden z najbardziej rozwiniętych na rynku stacji tematycznych - mówi.

Słabnie popularność talk-show i telenowel

Po stronie programów, którym polscy widzowie poświęcają coraz mniej czasu, znalazły się formaty typu talk-show (spadek średniego dziennego czasu oglądania między I półroczem 2002 roku i I półroczem 2012 roku z 4,7 min. do 1,8 min.), programy rozrywkowe dla dorosłych: z 8,6 min. do 5 min., niezwykle popularne niegdyś teleturnieje – z 9,9 min. do 3,9 min. fabularne telenowele: z 15,6 min. do 6 min. oraz filmy fabularne: z 39,6 min do 35 min.

Zdaniem Łukasza Szurmińskiego programowa  konkurencja ze strony stacji tematycznych będzie rosła, bo o ile dotychczas większość z nich była płatna, teraz będą się one stawały coraz popularniejsze dzięki darmowej naziemnej telewizji cyfrowej. - W kategorii serialowej rywalizacja między kanałami ogólnotematycznymi a wyspecjalizowanymi, nadal jest zacięta. Wzrost czasu poświęcanego na oglądanie seriali (do 50 minut dziennie) wynika tu więc zarówno ze wzrostu rynku stacji filmowo-serialowych (nadaje ich w Polsce ponad 30), jak i inwestycji głównych nadawców, dla których seriale pozostają flagowymi produktami w ramówkach - mówi Joanna Nowakowska.

- Polski widz z roku na rok otrzymuje szerszą ofertę telewizyjną, a czterem  głównym ogólnotematycznym kanałom przybywa konkurentów w postaci stacji serialowych, dziecięcych, dokumentalnych, czy lifestyle'owych. Dzieli się też czas poświęcany na ich oglądanie, a beneficjentami zmian są oczywiście kanały sprofilowane – komentuje Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Tematyczne walczą serialami i ofertą dla dzieci

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy