Kraksa z cudzoziemcem

Rośnie liczba kolizji spowodowanych przez kierowców samochodów na zagranicznych rejestracjach. Widać to szczególnie w czasie sezonu urlopowego.

Publikacja: 28.08.2013 23:38

W wakacje nie tylko częściej Polacy wyjeżdżają za granicę, ale też cudzoziemcy przyjeżdżają do Polski, łatwiej więc o stłuczkę z udziałem cudzoziemca. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z roku na rok odnotowuje więcej szkód z udziałem obcokrajowców. W 2010 r. było to poniżej 11 000 szkód, w 2012 r. już niemal 13 000 szkód.

– W miesiącach letnich odnotowujemy wzrost liczby zgłaszanych zdarzeń, spowodowanych przez kierujących pojazdami opatrzonymi zagranicznymi tablicami – mówi Emilia Wojciechowicz z PBUK.

PZU, które oprócz Warty jest jednym z dwóch agentów PBUK, latem odnotowuje 20–30-proc. wzrost liczby zgłoszonych szkód.

W przypadku kolizji spowodowanej przez obcokrajowca jest kilka różnych sposobów postępowania w zależności od tego, skąd jest sprawca i czy znamy jego ubezpieczyciela.

Trzeba spisać dane

Gdy do zdarzenia doszło z udziałem pojazdu zarejestrowanego na terenie EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), Szwajcarii, Andory, Chorwacji lub Serbii, a kierowca nie ma obowiązku noszenia przy sobie międzynarodowego dowodu ubezpieczenia OC (Zielonej Karty) oraz gdy kierowca miał Zieloną Kartę, wówczas procedura postępowania poszkodowanego jest taka sama.

– Przed zgłoszeniem szkody poszkodowany powinien ustalić ubezpieczyciela sprawcy kolizji lub wypadku. Na miejscu zdarzenia uczestnicy powinni wymienić się informacjami o ubezpieczycielu drugiego uczestnika zdarzenia – mówi Agnieszka Rosa z PZU.

Każde zagraniczne towarzystwo ubezpieczeniowe ma w Polsce swojego ubezpieczyciela korespondenta, którego zadaniem jest likwidacja szkód powstałych w Polsce, a spowodowanych przez kierującego posiadającego ważne ubezpieczenie OC (lub Zieloną Kartę) zagranicznego ubezpieczyciela.

Na miejscu zdarzenia uczestnicy powinni wymienić się informacjami o ubezpieczycielu drugiego uczestnika zdarzenia

Trzeba pamiętać o dokładnym spisaniu na miejscu danych: daty, miejsca, godziny zdarzenia, numeru rejestracyjnego pojazdu, kraju rejestracji pojazdu, marki i modelu pojazdu sprawcy, numeru polisy ubezpieczeniowej i nazwy towarzystwa, danych świadków zdarzenia. Warto jest też wykonać dokumentację fotograficzną ustawienia pojazdu po zdarzeniu. – Nie podpisujemy oświadczenia o zdarzeniu, jeżeli jego treść jest dla poszkodowanego niezrozumiała lub nieczytelna. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie policji. Oświadczenie na miejscu zdarzenia powinno się ograniczyć jedynie do samego opisu przebiegu zdarzenia – radzi Agnieszka Rosa.

Do kogo zgłaszamy szkodę?

Jeśli poszkodowany już ma numer polisy sprawcy i dane jego zakładu ubezpieczeń, to powinien zgłosić szkodę do korespondenta do spraw roszczeń na terenie Polski. Lista korespondentów jest na stronie WWW Polskiego Biura Ubezpieczyciela Komunikacyjnych (http://pbuk.pl). Gdy poszkodowany nie znajdzie korespondenta ubezpieczyciela sprawcy, powinien skontaktować się z PZU lub Wartą i zgłosić szkodę w jednym z tych zakładów ubezpieczeń, pełniących funkcję agenta PBUK.

Jeżeli poszkodowany nie wie, w jakim towarzystwie jest ubezpieczony pojazd sprawcy, może zgłosić się bezpośrednio do tych ubezpieczycieli, dzwoniąc na infolinię czy korzystając z Internetu bądź poczty tradycyjnej. – Ubezpieczyciele ci zorganizują oględziny, a następnie przekażą całość dokumentacji do dalszej likwidacji do PBUK – wyjaśnia Agnieszka Roszkowska z Warty. – Następnie PBUK szuka w danym kraju wydania tablic rejestracyjnych ubezpieczyciela OC, np. jeśli samochód sprawcy wypadku miał niemieckie tablice rejestracyjne, to PBUK wysyła zapytanie do np. Niemieckiego Biura Narodowego, a gdy NBN wskaże ubezpieczyciela sprawcy, wówczas PBUK sprawdza, czy dane towarzystwo ma korespondenta w Polsce, i jeśli ma, przekazuje sprawę do niego, a jeśli nie ma – przekazuje sprawę do PZU/Warty, aby opracowało szkodę tym razem jako agent Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Ubezpieczenie graniczne

Cudzoziemcy poruszający się samochodami zarejestrowanymi poza krajami EOG i Szwajcarii, którzy nie posiadają ważnego certyfikatu Zielonej Karty, mają obowiązek zawrzeć tzw. ubezpieczenie graniczne.

W razie zdarzenia z udziałem takiego pojazdu szkodę należy zgłosić bezpośrednio do ubezpieczyciela, który wystawił polisę ubezpieczenia granicznego. Jeżeli ubezpieczenie graniczne jest nieważne, szkodę należy zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w zakresie OC komunikacyjnego.

Podstawy prawne likwidacji szkód, zakres roszczeń i sposób postępowania w procesie likwidacji szkód w przedstawionych sytuacjach regulują polskie przepisy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, r.skibinska@rp.pl

W wakacje nie tylko częściej Polacy wyjeżdżają za granicę, ale też cudzoziemcy przyjeżdżają do Polski, łatwiej więc o stłuczkę z udziałem cudzoziemca. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z roku na rok odnotowuje więcej szkód z udziałem obcokrajowców. W 2010 r. było to poniżej 11 000 szkód, w 2012 r. już niemal 13 000 szkód.

– W miesiącach letnich odnotowujemy wzrost liczby zgłaszanych zdarzeń, spowodowanych przez kierujących pojazdami opatrzonymi zagranicznymi tablicami – mówi Emilia Wojciechowicz z PBUK.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy