Aplikacje bankowości mobilnej oferowane przez polskie banki

Używając smartfona, dostaniesz wyższe odsetki na lokacie i zniżkę w sklepie.

Publikacja: 03.05.2014 07:40

Aplikacje bankowości mobilnej oferowane przez polskie banki

Foto: Bloomberg

Bankowość mobilna, czyli możliwość korzystania z konta przez smartfon, to już nie innowacja, ale obowiązkowy element dobrej oferty bankowej. Pozwala ona zarządzać rachunkiem z każdego miejsca i o każdej porze. – Z bankowości mobilnej korzysta obecnie około 10–15 proc. osób posiadających dostęp do bankowości internetowej, ale zainteresowanie tą formą zarządzania kontem stale rośnie. Usługa powoli staje się standardem. Banki intensywnie pracują nad zaproponowaniem klientom ciekawych rozwiązań, które pozwolą wyróżnić ich aplikację wśród pozostałych – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej Meritum Banku.

Zakres dostępnych funkcji jest różny m.in. dlatego, że jedne instytucje chcą, żeby bankowość mobilna była samodzielnym kanałem obsługi (umożliwiają m.in. sprawdzenie salda konta, wykonanie przelewów i płatności, zakładanie lokat, spłatę karty kredytowej),  a inne mocno rozwijają te usługi, które są najbardziej użyteczne w telefonie, np. płatności mobilne (PKO BP) czy usługi powiązane z geolokalizacją (program rabatowy mBanku).

– W krótkim czasie mobilne aplikacje bankowe wyewoluowały z kanału, który stanowi uzupełnienie bankowości internetowej, w pełnoprawny kanał dostępu oferujący unikalny zestaw funkcji – mówi Bartłomiej Nocoń, dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Elektronicznej Pekao. Zwraca uwagę, że większość banków zarówno w Polsce, jak i na świecie zapewnia w bankowości mobilnej praktycznie taki sam zakres operacji jak w tradycyjnej bankowości internetowej, wzbogacony o funkcje typowo mobilne.

Meritum Bank, który uruchomił aplikację mobilną pod koniec marca, postawił na kompletny i samodzielny serwis transakcyjny. – Aplikacja zapewnia wszystkie funkcjonalności transakcyjne niezbędne klientowi do codziennego bankowania. Umożliwia założenie konta osobistego lub firmowego wyłącznie za jej pośrednictwem. Już na tym etapie rozwoju aplikacja może praktycznie zastąpić serwis internetowy bez względu na to, czy korzysta z niej klient indywidualny czy firma – tłumaczy Małgorzata Adamczyk.

mBank podkreśla, że chce wykorzystać te przewagi technologiczne, które dają smartfony. Dodatkowo mocno postawił na ergonomię, czyli łatwość i szybkość korzystania z bankowości mobilnej.

– W aplikacji mobilnej mBanku dostępne są funkcjonalności i usługi, z których korzystamy w każdej sytuacji i w każdym miejscu, a nie tylko wtedy, gdy mamy dostęp do komputera. Zostały one zaprojektowane w taki sposób, aby scenariusz był naprawdę mobilny, tzn. dostęp był szybki, intuicyjny i wygodny, oraz aby nie trwał dłużej niż 30 sekund. Są to przede wszystkim transakcje: przelew własny, płatność za gaz czy prąd, doładowanie telefonu komórkowego, założenie lokaty, pilne skorzystanie z dodatkowych środków w postaci kredytu, sprawdzenie salda rachunku, listy ostatnich operacji czy przesłanie potwierdzenia wykonania przelewu – wymienia Piotr Hibner, szef kanałów elektronicznych w mBanku.

Niektóre funkcje są udostępniane bez konieczności logowania. Na przykład aby sprawdzić saldo rachunku, pozostały limit na karcie kredytowej, znaleźć najbliższą placówkę czy bankomat, zobaczyć, czy nie wydarzyło się coś niepokojącego na rachunku, nie trzeba się logować.

Niektóre banki klientom bankowości mobilnej oferują np. wyżej oprocentowane lokaty (np. w Millennium lokata 6-mies. ze stawką 4 proc., w BZ WBK lokata 12-mies. z odsetkami 4 proc.).

Opinie:

Mariusz Rzepka | dyrektor regionalny na Polskę, Ukrainę ?i Białoruś firmy Fortinet

Aby smartfon wykorzystywany do transakcji finansowych, w tym bankowości mobilnej, pozostał bezpieczny, należy przestrzegać kilku fundamentalnych zasad. Po pierwsze, pobierajmy wszystkie aplikacje, nie tylko te bankowe, wyłącznie z oficjalnych źródeł (Google Play, App Store). Przy instalacji zawsze sprawdzajmy poziom uprawnień, jakich wymagają. Nawet jeśli nasza aplikacja bankowa jest bezpieczna, możemy ściągnąć na smartfona złośliwe oprogramowanie pod postacią np. gry; będzie ono nas inwigilować, zapisując i przesyłając do cyberprzestępców nasze hasła (tzw. keylogging). Pamiętajmy również, by pod żadnym pozorem nie zapisywać haseł do bankowości w formie SMS ani w żadnych innych plikach na smartfonie, gdyż wyspecjalizowane robaki umieją je odczytywać. Łącząc się z bankiem przez mobilną przeglądarkę, nie zapominajmy o tym, że w pasku adresu musi widnieć bezpieczny protokół HTTPS. Sprawdzajmy również, czy interfejs aplikacji bądź strony mobilnej banku nie wygląda podejrzanie, bo może być fałszywy. Uważajmy także, by nie dokonywać transakcji, łącząc się z niezabezpieczonymi, publicznymi sieciami Wi-Fi. Nie zapominajmy również o wylogowywaniu się po skorzystaniu z usługi i o blokowaniu ekranu smartfona. Unikniemy w ten sposób przechwycenia sesji oraz ataku, którego najmniej się spodziewamy. Chodzi o to, aby nikt fizycznie nie uzyskał dostępu do naszego konta bankowego, gdy odłożymy na chwilę smartfon lub gdy zostanie skradziony.

Paweł Kacperek | prezes Location-Based Media

Bankowość mobilna coraz bardziej będzie zastępować tradycyjną bankowość internetową. To tylko kwestia czasu. Na świecie już ponad 54 proc. ludności krajów rozwiniętych korzysta właśnie z takiej formy bankowości. Prognozuje się, że z każdym rokiem tendencja ta będzie silniejsza.

Na pewno wpływ na taki stan ma rozwój nowych technologii oraz coraz większa dostępność smartfonów. Do tego dochodzi możliwości korzystania z dodatkowych funkcji urządzeń mobilnych, takich jak np. geolokalizacja. Kiedyś funkcja ta była wykorzystywana jedynie do odnalezienia najbliższych bankomatów czy placówek bankowych. Dziś oraz w najbliższej przyszłości będzie w dużej mierze decydowała o tym, z jakich punktów usługowych będą korzystali klienci danego banku. Zatem można zaryzykować stwierdzenie, że to banki i ich aplikacje mobilne z odpowiednio dobranymi programami rabatowymi będą w jakimś stopniu wywierały wpływ na przychody partnerów, np. wypożyczalni samochodów, punktów usługowych, kawiarni, restauracji, sklepów itp. Z kolei klienci, zwłaszcza w  przedziale wiekowym 20–45, będą wybierali te oferty bankowe, które zapewniają im jak największą mobilność.

Dziś testy, jutro oferta

Jak mówi Bartłomiej Nocoń z Pekao, ciekawym trendem są tzw. wearable devices (np. okulary Google Glass lub zegarki typu smart watch) oraz technologie wykorzystujące mechanizmy rozpoznawania mowy. Dzięki Google Glass, patrząc na kartę kredytową, można sprawdzić, ile jest na niej pieniędzy. Banki już zaczynają testować takie rozwiązania, np. Banco Sabadell (Hiszpania) – okulary Google, a Bank Wesstpac (Nowa Zelandia) – inteligentne zegarki.

Funkcje wyróżniające usługi bankowości mobilnej w danej instytucji

BZ WBK

- zakupy mobilne – pierwsze w Polsce rozwiązanie pozwalające płacić za zakupy bezpośrednio za pomocą aplikacji bankowości mobilnej

- możliwość zakupu ubezpieczenia podróżnego, za które można zapłacić Przelewem24

Getin Noble Bank

- bezpieczne przechowywanie paragonów w telefonie, opcja przyporządkowania ich do wybranych transakcji płatniczych

- możliwość logowania się do aplikacji tzw. wężykiem, czyli indywidualnym wzorem graficznym

ING Bank Śląski

- graficzny wskaźnik poziomu środków; pozwala sprawdzić stan konta natychmiast po uruchomieniu aplikacji, bez konieczności logowania się do systemu; w formie wizualnej informuje użytkownika o aktualnym saldzie, nie podając jednak wartości

mBank

- szybki i prosty kredyt gotówkowy dostępny dla stałych klientów

- mOkazje, czyli program specjalnych ofert rabatowych ?w sklepach, restauracjach, kinach, na stacjach benzynowych

Meritum Bank

- możliwość założenia konta osobistego lub firmowego wyłącznie za pośrednictwem aplikacji

- technologia OCR, wykorzystująca możliwość robienia zdjęć smartfonem, pomocna np. przy zakładaniu rachunku oraz zlecaniu przelewów (poprzez zdjęcie przelewu)

- praca w trybie offline

- zarządzanie aplikacją za pomocą komend głosowych

Millennium

- możliwość uzyskania pożyczki gotówkowej (bank wprowadził ją jako pierwszy) oraz podwyższenia limitu karty kredytowej za pośrednictwem aplikacji mobilnej

- funkcja managera finansów, która pozwala wygodnie zarządzać domowym budżetem

Pekao

- zastosowanie w mobilnych aplikacjach bankowych tzw. rozszerzonej rzeczywistości ?do lokalizacji najbliższych bankomatów, oddziałów ?czy punktów rabatowych

- aplikacja PeoPay mPOS, ?czyli mobilny terminal ?dla sprzedawców/?akceptantów umożliwiający przyjmowanie płatności mobilnych PeoPay za pomocą smartfona

PKO BP

- płatności mobilne przy użyciu kodów transakcyjnych ?w szerokiej sieci punktów handlowo-usługowych

Bankowość mobilna, czyli możliwość korzystania z konta przez smartfon, to już nie innowacja, ale obowiązkowy element dobrej oferty bankowej. Pozwala ona zarządzać rachunkiem z każdego miejsca i o każdej porze. – Z bankowości mobilnej korzysta obecnie około 10–15 proc. osób posiadających dostęp do bankowości internetowej, ale zainteresowanie tą formą zarządzania kontem stale rośnie. Usługa powoli staje się standardem. Banki intensywnie pracują nad zaproponowaniem klientom ciekawych rozwiązań, które pozwolą wyróżnić ich aplikację wśród pozostałych – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej Meritum Banku.

Pozostało 93% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy