Bankowość mobilna, czyli możliwość korzystania z konta przez smartfon, to już nie innowacja, ale obowiązkowy element dobrej oferty bankowej. Pozwala ona zarządzać rachunkiem z każdego miejsca i o każdej porze. – Z bankowości mobilnej korzysta obecnie około 10–15 proc. osób posiadających dostęp do bankowości internetowej, ale zainteresowanie tą formą zarządzania kontem stale rośnie. Usługa powoli staje się standardem. Banki intensywnie pracują nad zaproponowaniem klientom ciekawych rozwiązań, które pozwolą wyróżnić ich aplikację wśród pozostałych – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej Meritum Banku.
Zakres dostępnych funkcji jest różny m.in. dlatego, że jedne instytucje chcą, żeby bankowość mobilna była samodzielnym kanałem obsługi (umożliwiają m.in. sprawdzenie salda konta, wykonanie przelewów i płatności, zakładanie lokat, spłatę karty kredytowej), a inne mocno rozwijają te usługi, które są najbardziej użyteczne w telefonie, np. płatności mobilne (PKO BP) czy usługi powiązane z geolokalizacją (program rabatowy mBanku).
– W krótkim czasie mobilne aplikacje bankowe wyewoluowały z kanału, który stanowi uzupełnienie bankowości internetowej, w pełnoprawny kanał dostępu oferujący unikalny zestaw funkcji – mówi Bartłomiej Nocoń, dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Elektronicznej Pekao. Zwraca uwagę, że większość banków zarówno w Polsce, jak i na świecie zapewnia w bankowości mobilnej praktycznie taki sam zakres operacji jak w tradycyjnej bankowości internetowej, wzbogacony o funkcje typowo mobilne.
Meritum Bank, który uruchomił aplikację mobilną pod koniec marca, postawił na kompletny i samodzielny serwis transakcyjny. – Aplikacja zapewnia wszystkie funkcjonalności transakcyjne niezbędne klientowi do codziennego bankowania. Umożliwia założenie konta osobistego lub firmowego wyłącznie za jej pośrednictwem. Już na tym etapie rozwoju aplikacja może praktycznie zastąpić serwis internetowy bez względu na to, czy korzysta z niej klient indywidualny czy firma – tłumaczy Małgorzata Adamczyk.
mBank podkreśla, że chce wykorzystać te przewagi technologiczne, które dają smartfony. Dodatkowo mocno postawił na ergonomię, czyli łatwość i szybkość korzystania z bankowości mobilnej.