Reklama

Od nowego roku szkolnego łatwiejszy egzamin ósmoklasisty

Od tego roku szkolnego egzaminatorzy będą przychylniej patrzeć na błędy językowe i interpunkcyjne.

Aktualizacja: 12.09.2023 12:59 Publikacja: 12.09.2023 03:00

Centralna Komisja Egzaminacyjna obniżyła wymagania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego

Centralna Komisja Egzaminacyjna obniżyła wymagania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego

Foto: PAP/Lech Muszyński

Centralna Komisja Egzaminacyjna obniżyła wymagania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego. Pisząc testy w maju przyszłego roku, mimo popełnionych błędów, uczniowie otrzymają większą liczbę punktów.

„W Informatorze pojawiły się zmiany, a wśród nich między innymi większe limity błędów językowych i interpunkcyjnych. To oznacza, że będzie łatwiej dostać punkty!” – napisała w mediach społecznościowych Aneta Korycińska, polonistka znana w sieci jako „Baba od polskiego”.

Czytaj więcej

Rok szkolny 2023/2024: egzamin ósmoklasisty o tydzień wcześniej

Nauczycielka wskazuje, że popełniając w 2023 r. cztery błędy językowe, uczeń miał szansę na 3 pkt, w 2024 r. otrzyma już 4 pkt. A w przypadku dziesięciu błędów językowych do tej pory egzaminatorzy stawiali 0 pkt, teraz będą mogli postawić 2 pkt. „Podobne zmiany w zakresie interpunkcji: limit na 1 pkt wyniesie 9 błędów zamiast 5.” – wskazuje Korycińska.

– Nie pamiętam, aby kiedykolwiek w ten sposób wprowadzano zmiany zasad oceniania. Myślę, że jest to konsekwencja niedawnego złagodzenia kryteriów oceny wypracowania maturalnego – mówi Renata Czaja-Zajder, polonistka z Zespołu Szkół z Oddziałami Sportowymi nr 1 w Poznaniu, doświadczona egzaminatorka. – O ile jednak zmiana zasad maturalnych została ogłoszona szumnie na konferencji prasowej z udziałem Przemysława Czarnka, o tyle korektę oceniania egzaminu ósmoklasisty wprowadzono po cichu do informatora – dodaje.

Reklama
Reklama

Poloniści od początku podnosili, że egzamin ósmoklasisty jest znacznie trudniejszy od gimnazjalnego – a zdają go przecież o rok młodsi uczniowie. – Podczas szkoleń zwracaliśmy uwagę, że łatwiej było zdać ówczesną maturę z poziomu podstawowego, ale słyszeliśmy, że właśnie o to chodzi, bo w zreformowanej szkole wszystkie egzaminy mają być na znacznie wyższym poziomie – mówi Czaja-Zajder.

Czytaj więcej

Szkoła w Chmurze: Zostaliśmy wciągnięci w politykę

Kwestia błędów językowych to jeden z największych problemów zdających. Narzekali na nie zarówno ósmoklasiści, jak i maturzyści. Generalnie zasada oceniania była taka, że im dłuższy i pełniejszy tekst napisze zdający, tym ryzyko popełnienia błędu jest większe. To w praktyce oznaczało, że nawet dobre prace mogły być ocenione niżej niż powinny. Podobnie było z interpunkcją, która w systemie oceniania prac egzaminacyjnych miała trochę nadrzędne znaczenie.

Poloniści podejrzewają także, że jest to reakcja na zarzuty, które pojawiały się podczas tegorocznych egzaminów. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik zmianę tłumaczy tak: zasady oceniania poprawności językowej w wypracowaniach ósmoklasistów zostały zmodyfikowane, tak aby wymagania stawiane 14-, 15-letnim młodym ludziom na były wyższe niż wymagania stawiane maturzystom.  

Zapewnia też, że 1. września do wszystkich szkół zostały wysłane pisma informujące o zmianie zasad oceniania egzaminu z języka polskiego.  

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Edukacja
Czarna dziura polskiej astronomii. Czy prestiżowy ośrodek zostanie zamknięty? Trudne lata dla nauki
Edukacja
Mniej chęci do nauki, więcej wypoczętych uczniów – są pierwsze wnioski po likwidacji prac domowych
Warszawa
Naukowcy dostosują produkty pod potrzeby klientów. Innowacyjne centrum SGGW
Edukacja
Syn Rafała Trzaskowskiego wypisany z edukacji zdrowotnej? Prezydent stolicy zaprzecza
Reklama
Reklama