Gdy na religię chodzi garstka uczniów. Biuro RPO wystąpiło do dyrektorki LO

Przy nauczaniu religii w szkołach publicznych powinno się uwzględniać potrzeby i wrażliwość wszystkich uczniów i rodziców - napisało Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich do dyrekcji częstochowskiego liceum, w którym pojawił się problem z organizacją lekcji religii w środku zajęć lekcyjnych.

Publikacja: 08.10.2021 11:58

Szkołom trudno coś zaplanować, bo nie wiadomo, ilu uczniów zadeklaruje chęć chodzenia na etykę. A do

Szkołom trudno coś zaplanować, bo nie wiadomo, ilu uczniów zadeklaruje chęć chodzenia na etykę. A do końca marca muszą wiedzieć, jak będzie zorganizowa-na praca. Na zdjęciu lekcja religii w Katolickim Zespole Edukacyjnym w Warszawie

Foto: Rzeczpospolita, Raf Rafał Guz

O sprawie pisał Onet. W liceum ogólnokształcącym w Częstochowie w jednej z klas na lekcję religii uczęszcza tylko sześcioro uczniów. W tym czasie pozostałe 22 osoby muszą czekać w bibliotece na pozostałe lekcje. To skutek umieszczenia lekcji religii - nie będącej przedmiotem obowiązkowym - pomiędzy lekcjami z innych przedmiotów.

Rzecznik uważa, że sprawa ta wchodzi w obszar jego kompetencji, gdyż RPO jest organem konstytucyjnym stojącym na straży podstawowych praw i wolności, który monitoruje kwestie dotyczące poszanowania wolności sumienia i wyznania.

Czytaj więcej

Wolność sumienia i wyznania a nauka religii w szkołach

- Niewątpliwie nauczanie religii w szkołach publicznych - mające swoje zakorzenienie w Konstytucji - stanowi istotny aspekt realizacji tej wolności - zaznacza RPO. Jego zdaniem sposób realizacji nauczania religii oraz ekspresji religijnej przez społeczność szkolną powinien uwzględniać potrzeby i wrażliwość wszystkich uczniów i rodziców.

RPO przeanalizował obowiązujące przepisy prawa.

- Rozporządzenie MEN nie zawiera literalnego obowiązku umieszczania lekcji religii i etyki na pierwszych i ostatnich godzinach. Nie formułuje jednak również zakazu takiego ich organizowania. Wprost przeciwnie - z całości regulacji wykładanej w świetle postanowień Konstytucji oraz standardów międzynarodowych można wywieść zalecenia konstruowania lekcji w taki sposób, aby lekcje religii organizowane były w sposób zapewniający poszanowanie praw wszystkich uczniów - podkreśla Rzecznik.

Pełnomocnik Terenowy RPO w Katowicach zwrócił się do dyrektorki częstochowskiego liceum o wskazanie, czy podczas tworzenia planów lekcji uwzględniono postulat planowania religii przed lub po pozostałych lekcjach - aby uczniowie nieuczęszczający na ten przedmiot nie byli zmuszeni na oczekiwanie na kolejne. Chce też wiedzieć, czy zmieniono plan zajęć w klasie, w której na religię uczęszcza zdecydowana mniejszość uczniów.

Jak twierdzi Biuro RPO, przypadek z częstochowskiego liceum nie jest odosobniony, do Biura docierają informacje dotyczące różnych aspektów organizacji nauczania lekcji religii w szkołach publicznych. Wnioski z postulatem umieszczania lekcji religii na pierwszych i ostatnich godzinach wpływają generalnie od rodziców, których dzieci na religie nie uczęszczają. Zwracają oni uwagę na uciążliwość oczekiwania na dalsze zajęcia na tzw. okienkach. Wskazują też na pojawiające się u ich dzieci poczucie wykluczenia w związku z koniecznością spędzania tych godzin w świetlicy czy bibliotece.

O sprawie pisał Onet. W liceum ogólnokształcącym w Częstochowie w jednej z klas na lekcję religii uczęszcza tylko sześcioro uczniów. W tym czasie pozostałe 22 osoby muszą czekać w bibliotece na pozostałe lekcje. To skutek umieszczenia lekcji religii - nie będącej przedmiotem obowiązkowym - pomiędzy lekcjami z innych przedmiotów.

Rzecznik uważa, że sprawa ta wchodzi w obszar jego kompetencji, gdyż RPO jest organem konstytucyjnym stojącym na straży podstawowych praw i wolności, który monitoruje kwestie dotyczące poszanowania wolności sumienia i wyznania.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Warszawski Uniwersytet Medyczny nie wybierze rektora 23 kwietnia
Edukacja
Klucz odpowiedzi do arkusza Próbnej Matury z Chemii z Wydziałem Chemii UJ 2024
Edukacja
Próbna Matura z Chemii z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego 2024
Edukacja
Sondaż: Co o rezygnacji z obowiązkowych prac domowych myślą Polacy?
Edukacja
Koniec obowiązkowych prac domowych. Prezes ZNP mówi: Za szybko