Unia Europejska w strefie spadków rejestracji ciężarówek

Maleje popyt na samochody ciężarowe, przewoźnicy narzekają na mały popyt na usługi transportowe.

Publikacja: 30.04.2024 12:49

Unia Europejska w strefie spadków rejestracji ciężarówek

Foto: Robert Przybylski

W pierwszym kwartale 2024 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w UE o 4 proc., zaś w UE, krajach strefy wolnego handlu (EFTA) i Wielkiej Brytanii o 4,1 proc. do 104 962 pojazdów. Wśród nich 2224 miały napęd elektryczny, co oznacza 19,3-procentowy wzrost r/r, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacyjnych ACEA.

Segment ciężkich modeli, o dmc powyżej 16 ton zanotował w UE spadek o 5,4 proc. do 72 765 sztuk, zaś w UE, krajach EFTA i w Wielkiej Brytanii o 6 proc. do 84 332 sztuk. Z tej liczby 969 pojazdów miało napęd elektryczny, dynamika wzrostu tego segmentu sięgnęła 54,1 proc. 

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki i autobusy coraz bliżej

Ciężkie modele sprzedawały się gorzej w Niemczech (spadek o 5,3 proc. r/r do 16 910 pojazdów), Wielkiej Brytanii (9277 sztuk, mniej o 11,7 proc.), Polsce (6481, spadek o 16,3 proc.), Holandii (3973 szt., spadek o 4,1 proc.), Czechach (2213 szt. mniej o 16,8 proc.), Austrii (2075 sztuk, o oznacza spadek o 8,7 proc.) i Litwie (1473 sz./ spadek o 56,5 proc.).

Ubiegłoroczne wzrosty utrzymały się w nielicznych krajach. Niewielki wzrost zanotowały rejestracje we Francji (11 908, więcej o 1,4 proc.), Hiszpanii (6811 szt., wzrost o 16,6 proc.), Belgii (2392 pojazdów, więcej o 6,3 proc.) i Rumunii (2025 szt. więcej o 0,8 proc.), podlicza ACEA. 

W przeciwieństwie do Europy, rosną rejestracje w Rosji. Wg danych Awtostat w pierwszym kwartale w rosyjskich urzędach zarejestrowano 29 182 ciężarówki, o 9,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Dynamika wzrostu jednak maleje, bo porównując marzec 2024 roku do marca 2023 roku rejestracje powiększyły się tylko o 1,5 proc. do 11 443 nowych samochodów ciężarowych. 

W Polsce rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w pierwszym kwartale o 16 proc. do 7226 aut, natomiast import samochodów ciężarowych z drugiej ręki sięgnął 7 970 sztuk, co oznacza 17,7-procentowy wzrost, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Czytaj więcej

Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton

W samym marcu rejestracje w Polsce nowych aut ciężarowych zmalały o 19 proc. i był to siódmy miesiąc spadków, podlicza PZPM. Przewoźnicy tłumaczą malejące rejestracje niskim popytem na przewozy i wyraźnym spadkiem cen usług, co uderza w dochodowość przedsiębiorców. 

W pierwszym kwartale 2024 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony zmalały w UE o 4 proc., zaś w UE, krajach strefy wolnego handlu (EFTA) i Wielkiej Brytanii o 4,1 proc. do 104 962 pojazdów. Wśród nich 2224 miały napęd elektryczny, co oznacza 19,3-procentowy wzrost r/r, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacyjnych ACEA.

Segment ciężkich modeli, o dmc powyżej 16 ton zanotował w UE spadek o 5,4 proc. do 72 765 sztuk, zaś w UE, krajach EFTA i w Wielkiej Brytanii o 6 proc. do 84 332 sztuk. Z tej liczby 969 pojazdów miało napęd elektryczny, dynamika wzrostu tego segmentu sięgnęła 54,1 proc. 

Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Drogowy
Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją
Drogowy
Wiosna przyniosła lekką poprawę w rejestracjach
Drogowy
Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta
Drogowy
Przewoźnikom coraz ciężej spłacać raty leasingowe