Materiał powstał we współpracy z CIECH
Grupa działa w sześciu biznesach: sodowym, solnym, środków ochrony roślin, krzemianów, pianek oraz opakowań, będąc w każdym z nich liderem na poziomie krajowym lub europejskim. Jej produkty trafiają na ponad 80 rynków całego świata, a CIECH jest jednym z największych polskich eksporterów i inwestorów zagranicznych.
Końcówka 2021 roku wieńczy trzyletni okres realizacji strategii CIECH, której głównym celem było przyspieszenie przemiany koncernu w nowoczesną grupę chemiczną, m.in. poprzez zwiększenie udziału produktów specjalistycznych w portfolio, wzmocnienie kultury organizacyjnej, wzrost efektywności i digitalizację procesów biznesowych oraz produkcyjnych, a także uproszczenie struktury organizacyjnej. Zarówno te już zakończone, jak i wciąż realizowane inicjatywy pozwolą firmie konsekwentnie zwiększać swoją konkurencyjność i przyspieszą jej ekspansję w postpandemicznej, „nowej normalności".
Działania te mają również konkretny wymiar finansowy. Porównując wyniki, wypracowane przez Grupę po trzech kwartałach 2021 roku, względem takiego samego okresu w przedpandemicznym roku 2019, widać wyraźny wzrost przychodów (+13 proc.) i EBITDA znormalizowanej (+29 proc.), spadek kosztów stałych (-11 proc.) czy skalę uwolnionego kapitału obrotowego. Mimo realizacji największego w historii Grupy programu inwestycyjnego, poziom zadłużenia liczony w stosunku do EBITDA spadł. Jednocześnie wiosną 2021 roku CIECH pozyskał finansowanie, w kwocie 2,11 mld zł, na dalszy rozwój, a latem wypłacił 158 mln zł dywidendy (3 zł na akcję, stopa dywidendy – 7,3 proc.).