Polak w e-sklepie. Smartfon zamiast koszyka i portfela

Z badań rynku wynika, że Polacy coraz częściej kupują w sieci i nie boją się korzystać przy tym z urządzeń mobilnych.

Publikacja: 28.10.2021 09:00

Polak w e-sklepie. Smartfon zamiast koszyka i portfela

Foto: Adobe Stock

Choć trend ten ograniczyła pandemia, która przykuła ludzi do laptopów i komputerów stacjonarnych, to lawiny – według ekspertów – nie da się zatrzymać. Im mniej będzie obostrzeń, tym więcej transakcji będzie realizowanych „w ruchu" na urządzeniach mobilnych.

Z ubiegłorocznych badań rynku wynika, że grupa Polaków, którzy unikają zakupów w sieci jest wciąż duża. Gemius ustalił, że 23 proc. internautów nie kupuje w sieci.

Firma Visa, międzynarodowy operator płatności, sprawdziła, dlaczego Polacy rezygnują z zakupów w sieci. 65 proc. zapytanych najbardziej obawia się o bezpieczeństwo transakcji, w tym o nadużycia. 51 proc. boi się zagrożenia prywatności. 55 proc. zapytanych nie rozumie, dlaczego płatności mobilne mają być „lepsze od tradycyjnych", a 24 proc. nie rozumie oferty przeznaczonej dla użytkowników smartfonów czy tabletów. Mimo to grupa klientów e-sklepów korzystających z nich za pośrednictwem urządzeń mobilnych urosła w ostatnich latach do 76 proc. – wynika z raportu Deloitte. W grupie najmłodszej, osób w wieku 15–24 lat, 92 proc. dokonuje zakupów za pomocą telefonu.

Wciąż nie brakuje jednak problemów, które deklaruje 80 proc. osób kupujących przez smartfona w sieci. 38 proc. narzeka na niewygodne formularze, a 36 proc. na niewystarczająco przygotowane strony sklepów.

Lawinowo przybywa smartfonów

W ciągu pięciu lat między 2015 a 2020 r. liczba tradycyjnych telefonów komórkowych spadła o 58 proc. – podkreśla Deloitte. Przybywa za to smartfonów – w 2020 roku korzystanie z nich deklarowało 92 proc. zapytanych. W 2020 roku 56 proc. Polaków korzystało także z aplikacji zakupowej, bądź przeglądało witryny sklepów na smartfonie.

Z badania Deloitte wynika, że w 2020 r. zakupy w internecie robiło przez smartfona 60 proc. zapytanych. 39 proc. kupowało w sieci przez telefon bilety lub karnety.

Jednocześnie 36 proc. respondentów przyznało, że kupują przez internet inne produkty niż żywność, a 22 proc. zgodziło się, że z powodu pandemii robi to częściej i zamierza robić tak równie często po zakończeniu pandemii i wycofaniu obostrzeń.

Pandemia hamuje mobilność

Z raportu „Płatności cyfrowe 2020" Izby Gospodarki Elektronicznej z grudnia 2020 roku wynika, że liczba płatności mobilnych za pomocą smartfona lub tabletu spadła. W 2020 roku takie płatności deklarowało 25 proc. badanych, gdy w 2019 roku odsetek ten wynosił 30 proc. Najprawdopodobniej to skutek ograniczenia wizyt w sklepach spowodowanych obostrzeniami związanymi z pandemią.

Co prawda 22 proc. ankietowanych odpowiada, że w 2020 roku częściej robiło zakupy w sieci z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Jednak w badaniu z 2020 r. zakupy w sieci za pomocą smartfona lub tabletu deklarowało 23 proc. internautów, podczas gdy rok wcześniej było to 35 proc. badanych. Zdaniem ekspertów ten spadek to efekt pandemii. Polacy zostali w domach, siedząc przed laptopem lub komputerem stacjonarnym. By coś kupić, rzadziej sięgali po smartfona.

Klienci zostaną 
w e-sklepach

Z raportu KPMG wynika z kolei, że 71 proc. badanych nabywców korzystających z aplikacji mobilnej do zakupów w czasie pandemii zadeklarowało, że nie zrezygnuje z tej formy dokonywania transakcji w sieci. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prognozuje, że po powrocie do „normalności" popyt na mobilne zakupy najprawdopodobniej utrzyma tendencję wzrostową.

Choć trend ten ograniczyła pandemia, która przykuła ludzi do laptopów i komputerów stacjonarnych, to lawiny – według ekspertów – nie da się zatrzymać. Im mniej będzie obostrzeń, tym więcej transakcji będzie realizowanych „w ruchu" na urządzeniach mobilnych.

Z ubiegłorocznych badań rynku wynika, że grupa Polaków, którzy unikają zakupów w sieci jest wciąż duża. Gemius ustalił, że 23 proc. internautów nie kupuje w sieci.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Opera prezentuje pierwszą, testową wersję przeglądarki Opera One R2
Dodatki
Hype, halucynacje i koszty
Dodatki
Komunikacja i promocja z dużymi obostrzeniami
Dodatki
Cyfryzacja, robotyka i wzmocnienie geriatrii
Dodatki
Wciąż wprowadzane za wolno
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne