Operator Play przegrał w sądzie z UODO ws. kary za Virgin Mobile

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę operatora Play, spółki P4, na grzywnę w wysokości prawie 1,6 mln zł nałożoną przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. To kara za wyciek danych klientów Virgin Mobile Polska, który miał miejsce zanim spółka P4 stała się właścicielem marki.

Publikacja: 22.06.2023 15:23

Operator Play przegrał w sądzie z UODO ws. kary za Virgin Mobile

Foto: Bloomberg

Spółka P4 kupiła za 13,4 mln euro (około 60 mln zł) 100 proc. udziałów w Virgin Mobile Polska w sierpniu 2020 r., a w grudniu 2019 r. nieuprawniona osoba uzyskała dostęp do bazy danych ówczesnego operatora tej sieci i pobrała znaczną liczbę danych klientów. Incydent  dotyczył klientów usług na kartę i był ściśle powiązany z systemami do rejestracji tych kart.

Czytaj więcej

UODO nałożył 1,9 mln kary dla Virgin Mobile Polska

Rok później Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) poinformował o nałożeniu  na Virgin Mobile administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 1 968 524,00 zł. Decyzja ta została zaskarżona przez spółkę P4, w październiku 2021 r. uchylił ją Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, choć stwierdził, iż nie wszystkie zarzuty skargi mogły być uznane za zasadne.

PUODO musiał ponownie zbadać sprawę, co zakończyło się ponownym nałożeniem kary, tyle że nieco niższej - prawie 1,6 mln zł.  PUODO uznał, że operator Virgin Mobile naruszył zasadę poufności, której prawidłowa realizacja zapewnia, że dane nie są udostępniane osobom nieuprawnionym, w przypadku wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych. 

Skarga P4 na drugą decyzję PUODO właśnie (21 czerwca) została oddalona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. II SA/Wa 150/23). Wyrok nie jest prawomocny.

– To kolejne już postępowanie, w którym sąd przyznał rację UODO. Cieszy nas, że coraz częściej sądy podzielają pogląd organu nadzorczego. Powoli kształtuje się linia orzecznicza, która w dużym stopniu wpłynie na pewność prawa w obszarze ochrony danych osobowych – powiedział Jakub Groszkowski, zastępca Prezesa UODO.

Potwierdzają to dane, z których wynika, że w I kwartale 2023 r. liczba wyroków utrzymujących w mocy decyzje Prezesa UODO jest ponad dwa razy większa w stosunku do wyroków uchylających decyzje organu nadzorczego, których było 14. Dane za cały poprzedni rok wynoszą analogicznie - 142 wyroki utrzymujące w mocy decyzje Prezesa UODO i 57 uchylających decyzje.

– To bardzo ważne, ponieważ UODO wydając swoje decyzje zawsze bierze pod uwagę dobro osób fizycznych czyli ludzi i wskazuje, że osoby dotknięte naruszeniem muszą mierzyć się z konsekwencjami działania czy zaniechania administratora – dodał Jakub Groszkowski.

Spółka P4 kupiła za 13,4 mln euro (około 60 mln zł) 100 proc. udziałów w Virgin Mobile Polska w sierpniu 2020 r., a w grudniu 2019 r. nieuprawniona osoba uzyskała dostęp do bazy danych ówczesnego operatora tej sieci i pobrała znaczną liczbę danych klientów. Incydent  dotyczył klientów usług na kartę i był ściśle powiązany z systemami do rejestracji tych kart.

Rok później Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) poinformował o nałożeniu  na Virgin Mobile administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 1 968 524,00 zł. Decyzja ta została zaskarżona przez spółkę P4, w październiku 2021 r. uchylił ją Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, choć stwierdził, iż nie wszystkie zarzuty skargi mogły być uznane za zasadne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?