Choć mało kto jest w pełni zadowolony ze swych zarobków, to kwestia wynagrodzeń znalazła się pod koniec listy najważniejszych dla pracowników problemów związanych z pracą. Dużo bardziej zależy im na tym, by szef dostrzegał w pracowniku człowieka, by dotrzymywał słowa, a w pracy było mniej stresów – wynika z raportu firmy doradczej Great Place to Work Institute Polska przygotowanego na podstawie sondażu, w którym uczestniczyło 1071 pracujących Polaków.
– Najważniejsze są codzienne relacje pracownik – bezpośredni przełożony. Tu nie wystarczy ogłosić wartość firmy i wprowadzić procedury. Trzeba uczyć menedżerów – podkreśla Maria Zakrzewski, autorka raportu.
[wyimek]67 procent top menedżerów uważa swą firmę za wspaniałe miejsce [link=http://kariera.pl]pracy[/link][/wyimek]
Co ciekawe, wynik tegorocznego sondażu, w którym 44 proc. ankietowanych uznało swą firmę za wspaniałe miejsce pracy, jest wyraźnie lepszy od tego sprzed roku, gdy twierdziło tak zaledwie trzech na dziesięciu badanych. Maria Zakrzewski wyjaśnia, że może to być efekt poprawy nastrojów pracowników, ale też nieco innej próby badanych. O ile w 2009 r. ankieta bazowała na opiniach ochotników (a częściej zgłaszają się niezadowoleni), o tyle teraz badano losowo wybraną próbę. Mniej było też osób z tzw. [link=http://www.rp.pl/artykul/285404.html]pokolenia Y[/link], bardziej wymagającego wobec pracodawców niż pracownicy z dłuższym stażem.
Podobnie jak przed rokiem wśród pięciu kategorii ocenianych w sondażu (wiarygodność, szacunek, uczciwość, duma i koleżeństwo) najsłabiej uczestnicy ankiety oceniają swych pracodawców w kategorii szacunek (46 proc. pozytywnych ocen). Wśród najważniejszych dla pracowników i – jak wynika z ankiety – często zaniedbywanych kwestii jest docenianie ludzi oraz sprawiedliwość w awansach. Pracownikom przeszkadza też słaba komunikacja góra – dół, szczególnie ważna w trudnych czasach.