Rebelianci Huti hamują światowy handel

Światowy handel zmalał w grudniu o 1,3 proc. wobec listopada z powodu ataków statków na Morzu Czerwonym przez rebeliantów Huti - poinformował instytut badania koniunktury IfW z Kilonii.

Publikacja: 11.01.2024 17:05

Rebelianci Huti hamują światowy handel

Foto: Adobe Stock

Obecnie z Morza Czerwonego (i Kanału Suezkiego) jako krótszej drogi z Azji do Europy, korzystają codziennie statki z ładunkiem 200 tys. kontenerów, w listopadzie przewoziły po 500 tys. kontenerów - dodał instytut.

- Nowe szlaki omijające ten niebezpieczny z powodu ataków akwen wydłużyły czas trwania rejsów statków do 20 dni - poinformował Julian Hinz, dyrektor działu badań polityki handlowej w IfW.

„To znalazło swe odbicie w malejących liczbach dotyczących handlu Niemiec i Unii Europejskiej, bo towary są nadal przewożone drogą morską i nie zostały jeszcze rozładowane w portach zgodnie z planem” - dodał instytut w komunikacie.

Statki płyną wokół Afryki...

Najwięksi na świecie armatorzy Maersk i Hapag Lloyd skierowali swe jednostki dłuższą trasą, wokół Afryki, co zwiększyło koszt transportu i opóźniło dostawy.

Regionalny wskaźnik handlu wyliczany przez placówkę z Kilonii wykazał, że eksport z Unii zmalał w grudniu o 2 proc., a import o 3,1 proc. W przypadku Stanów Zjednoczonych doszło do spadku eksportu o 1,5 proc., a importu o 1 proc., choć szlak przez Morze Czerwone jest mniej istotny dla tego kraju. Wyjątkiem były Chiny, które zwiększyły eksport o 1,3 proc. i import o 3,1 proc. Zdaniem instytutu, te dane były mniejsze niż zwykle z racji zbliżającego się chińskiego Nowego Roku - pisze Reuters.

Wrotami na Morze Czerwone dla statków płynących z Azji jest przesmyk Bab el-Mandeb, uważany za jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla światowej żeglugi. Ośrodek Informacyjny o Morskiej Współpracy i Świadomości MICA Center z Brestu w piątym kolejnym rocznym bilansie doliczył się 34 zbrojnych incydentów wobec statków handlowych w okresie od 15 listopada do 31 grudnia 2023, wywołanych przez rebeliantów Huti. Wcześniej doszło do sześciu podobnych incydentów.

„Od daty konfliktu (Hamasu z Izraelem) incydenty zmieniły charakter i mnożyły się” - cytuje AFP za tym ośrodkiem. „Po desantach uzbrojonych ludzi korzystających z szybkich motorówek (skiffs) czy śmigłowców nasiliły się ataki dronami i rakietami wystrzeliwanymi ze stałego lądu” - dodał komunikat MICA Center.

Incydenty wywołały zaniepokojenie armatorów i spedytorów. Kilka krajów, USA, Wielka Brytania i Francja postanowiły szybko zareagować kierując w ten region swe okręty wojenne. 18 grudnia Amerykanie ogłosili powstanie na Morzu Czerwonym koalicji "Prosperity Guardian” (strażnik 10 krajów, która ma przeciwdziałać atakom rebeliantów korzystajacych z pomocy Iranu. Poza wymienioną wcześniej trójką, koalicję tworzą Bahrajn, Kanada, Włochy, Holandia, Norwegia, Hiszpania i Seszele.

...omijają też Kanał Panamski

Maersk unika też Kanału Panamskiego. Przyczyną decyzji o rezygnacji z transportu morskiego i przestawieniu się na transport kolejowy jest dotkliwa susza w regionie Panamy. Zarząd kanału już wcześniej ograniczył dzienną liczbę statków i ich tonaż, które mogą korzystać z kanału. „Statki korzystające dotąd z Kanału Panamskiego omijają go i korzystają z +mostu lądowego+ przez Panamę o długości 80 km” - poinformował duński armator swych klientów.

Obecnie z Morza Czerwonego (i Kanału Suezkiego) jako krótszej drogi z Azji do Europy, korzystają codziennie statki z ładunkiem 200 tys. kontenerów, w listopadzie przewoziły po 500 tys. kontenerów - dodał instytut.

- Nowe szlaki omijające ten niebezpieczny z powodu ataków akwen wydłużyły czas trwania rejsów statków do 20 dni - poinformował Julian Hinz, dyrektor działu badań polityki handlowej w IfW.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dane gospodarcze
Zaskakujące dane z USA. Gospodarka wypadła znacznie lepiej od prognoz
Dane gospodarcze
Węgierski bank centralny tnie stopy dziesiąty raz z rzędu
Dane gospodarcze
GUS: Stopa bezrobocia w czerwcu 2024 r. wyniosła 4,9 proc
Dane gospodarcze
Bank centralny Chin zaskoczył decyzją w sprawie stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Dane gospodarcze
Co ze stopami w strefie euro? EBC zdecydował, Christine Lagarde zabrała głos