Rebelianci Huti hamują światowy handel

Światowy handel zmalał w grudniu o 1,3 proc. wobec listopada z powodu ataków statków na Morzu Czerwonym przez rebeliantów Huti - poinformował instytut badania koniunktury IfW z Kilonii.

Publikacja: 11.01.2024 17:05

Rebelianci Huti hamują światowy handel

Foto: Adobe Stock

Obecnie z Morza Czerwonego (i Kanału Suezkiego) jako krótszej drogi z Azji do Europy, korzystają codziennie statki z ładunkiem 200 tys. kontenerów, w listopadzie przewoziły po 500 tys. kontenerów - dodał instytut.

- Nowe szlaki omijające ten niebezpieczny z powodu ataków akwen wydłużyły czas trwania rejsów statków do 20 dni - poinformował Julian Hinz, dyrektor działu badań polityki handlowej w IfW.

„To znalazło swe odbicie w malejących liczbach dotyczących handlu Niemiec i Unii Europejskiej, bo towary są nadal przewożone drogą morską i nie zostały jeszcze rozładowane w portach zgodnie z planem” - dodał instytut w komunikacie.

Statki płyną wokół Afryki...

Najwięksi na świecie armatorzy Maersk i Hapag Lloyd skierowali swe jednostki dłuższą trasą, wokół Afryki, co zwiększyło koszt transportu i opóźniło dostawy.

Regionalny wskaźnik handlu wyliczany przez placówkę z Kilonii wykazał, że eksport z Unii zmalał w grudniu o 2 proc., a import o 3,1 proc. W przypadku Stanów Zjednoczonych doszło do spadku eksportu o 1,5 proc., a importu o 1 proc., choć szlak przez Morze Czerwone jest mniej istotny dla tego kraju. Wyjątkiem były Chiny, które zwiększyły eksport o 1,3 proc. i import o 3,1 proc. Zdaniem instytutu, te dane były mniejsze niż zwykle z racji zbliżającego się chińskiego Nowego Roku - pisze Reuters.

Wrotami na Morze Czerwone dla statków płynących z Azji jest przesmyk Bab el-Mandeb, uważany za jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla światowej żeglugi. Ośrodek Informacyjny o Morskiej Współpracy i Świadomości MICA Center z Brestu w piątym kolejnym rocznym bilansie doliczył się 34 zbrojnych incydentów wobec statków handlowych w okresie od 15 listopada do 31 grudnia 2023, wywołanych przez rebeliantów Huti. Wcześniej doszło do sześciu podobnych incydentów.

„Od daty konfliktu (Hamasu z Izraelem) incydenty zmieniły charakter i mnożyły się” - cytuje AFP za tym ośrodkiem. „Po desantach uzbrojonych ludzi korzystających z szybkich motorówek (skiffs) czy śmigłowców nasiliły się ataki dronami i rakietami wystrzeliwanymi ze stałego lądu” - dodał komunikat MICA Center.

Incydenty wywołały zaniepokojenie armatorów i spedytorów. Kilka krajów, USA, Wielka Brytania i Francja postanowiły szybko zareagować kierując w ten region swe okręty wojenne. 18 grudnia Amerykanie ogłosili powstanie na Morzu Czerwonym koalicji "Prosperity Guardian” (strażnik 10 krajów, która ma przeciwdziałać atakom rebeliantów korzystajacych z pomocy Iranu. Poza wymienioną wcześniej trójką, koalicję tworzą Bahrajn, Kanada, Włochy, Holandia, Norwegia, Hiszpania i Seszele.

...omijają też Kanał Panamski

Maersk unika też Kanału Panamskiego. Przyczyną decyzji o rezygnacji z transportu morskiego i przestawieniu się na transport kolejowy jest dotkliwa susza w regionie Panamy. Zarząd kanału już wcześniej ograniczył dzienną liczbę statków i ich tonaż, które mogą korzystać z kanału. „Statki korzystające dotąd z Kanału Panamskiego omijają go i korzystają z +mostu lądowego+ przez Panamę o długości 80 km” - poinformował duński armator swych klientów.

Dane gospodarcze
EBC nadal gotowy do cięcia stóp w czerwcu. „Mamy teraz trend dezinflacyjny”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Dane gospodarcze
Inflacja w USA wyższa niż oczekiwano. Nie będzie cięć stóp w czerwcu?
Dane gospodarcze
Agencja Fitch obcięła perspektywę ratingu Chin do negatywnej
Dane gospodarcze
Inflacja na Ukrainie hamuje. Jest najniższa od czterech lat
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Dane gospodarcze
Inflacja poniżej oczekiwań, ale wciąż zbyt wysoka