Reklama

Inflacja nadgryza wydatki Polaków na Dzień Dziecka

Większość badanych chce wydać do 100 zł, co przy ponad 12-proc. wzroście cen oznacza, że budżety na ten cel realnie zmalały.

Publikacja: 29.05.2022 23:32

Inflacja nadgryza wydatki Polaków na Dzień Dziecka

Foto: Adobe Stock

Dla handlu Dzień Dziecka to tradycyjnie jeden z dni w kalendarzu przynoszących wzrost obrotów i szanse na dodatkowe zyski. W tym roku będzie jednak handlowcom trudniej zarobić, ponieważ ogólna koniunktura zniechęca do wydawania pieniędzy. Biorąc pod uwagę, że wydatki na podstawowe produkty rosną, podobnie jak raty kredytów, na inne kategorie zostaje mniej pieniędzy.

Z badań wynika, że większość Polaków zamierza kupić prezent z tej okazji. Według badania Empiku chce to zrobić 75 proc., a wśród rodziców 91 proc. 43 proc. osób chce wydać 50–100 zł, a co czwarty mniej, co pokazuje, iż skala wydatków spadła. Z ubiegłorocznego badania SW Research dla Allegro wynikało, że co trzeci badany chciał wydać 100–200 zł, 28 proc. do 300 zł, a 26 proc. chciało wydać więcej.

W tym roku dzieci mogą się zatem spodziewać skromniejszych upominków, ale handlowcy i tak przeszli do ofensywy. – Konsumenci uważniej patrzą na wydatki i kalkulują, gdzie różne kategorie produktów kupią taniej, a gdzie szybciej – mówi Krzysztof Bartnik, założyciel i prezes firmy Imker, obsługującej handel internetowy. – Sprzedawcy powinni teraz uważnie śledzić zachowania kupujących i dostosowywać do nich rodzaje płatności, np. coraz popularniejsze płatności odroczone, metody dostaw, politykę cen, np. uwzględniającą zestawy produktów w atrakcyjnej cenie czy okazjonalne promocje. Obecnie szansę na zwiększenie sprzedaży daje marketingowe wykorzystanie Dnia Matki i Dnia Dziecka – dodaje Bartnik.

W tym okresie oczywiście najczęściej kupowane są zabawki, zwłaszcza klocki Lego, ale też książki czy gry planszowe. Branżowi analitycy wskazują, że można zauważyć w wielu przypadkach wzrost cen często poszukiwanych zabawek.

Według RMD Research zabawki najdroższe są w grudniu i maju, gdy kupujemy prezenty na święta Bożego Narodzenia i Dzień Dziecka. Tuż po tych świętach, czyli w styczniu, lutym i czerwcu, zabawki są najtańsze. – Sklepy promocjami wywierają presję na sprzedawców online, pokazując w gazetkach naprawdę imponujące obniżki, które bledną po zajrzeniu do internetowej porównywarki cen – mówi Wojciech Kyciak, prezes firmy Bezokularow.pl. – Tutaj jedyna przewaga, na jaką mogą liczyć tradycyjni sprzedawcy, to bliskość sklepu i brak kosztów dostawy – dodaje.

Reklama
Reklama

Sieci ruszyły do ofensywy, większość sklepów ogólnospożywczych przygotowała specjalne oferty promocyjne na Dzień Dziecka. Aldi podaje, że według danych GfK 28 proc. klientów sieci to rodziny z dziećmi, zatem choć produkty dziecięce obecne są w stałej ofercie sieci, to sezonowo z okazji Dnia Dziecka w sklepach dyskontera można znaleźć coraz więcej ofert tego typu. Firma podaje, że sprzedaż produktów dziecięcych rośnie prawie dwukrotnie, licząc rok do roku.

Dane gospodarcze
Brytyjska gospodarka hamuje. PKB niespodziewanie na minusie
Dane gospodarcze
Podzielony Fed znów tnie stopy. Co dalej z polityką monetarną USA?
Dane gospodarcze
Polski dług publiczny rośnie szybciej niż PKB. Ale nowe dane resortu finansów zaskakują
Dane gospodarcze
„Liczby są wstrząsające”. Prognozy EKF dla polskiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Dane gospodarcze
Rok pod znakiem obniżek stóp procentowych w Polsce
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama