W pierwszym półroczu na reklamę internetową (w tym reklamę w wyszukiwarkach) wydano w Polsce 658 mln zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z badania PricewaterhouseCoopers i IAB Polska. Swoje ustalenia wartości rynku reklamy internetowej opierają na danych od 31 firm pozyskujących przychody z Internetu (m.in. od Wirtualnej Polski, Naszej Klasy, Gadu-Gadu i Agory). PwC musiał szacować dane o przychodach brutto Bankier.pl i Google.pl, które odmówiły wzięcia udziału w badaniu.
W wyliczeniu wydatków na reklamę internetową w ubiegłym roku wzięto pod uwagę 27 firm. W I półroczu tego roku wartość rynku reklamowego w sieci wyliczona w oparciu o deklaracje tej samej grupy wyniosła 634 mln zł, co oznacza wzrost o 12 proc. rok do roku. – Wraz z reklamą w wyszukiwarkach rynek reklamy w Internecie powinien w tym roku urosnąć o 11 – 12 proc. Prognozujemy, że tempo wzrostu tych wydatków w całym roku powinno się utrzymać na poziomie z pierwszego półrocza – mówi współautor raportu Marcin Kałkucki, starszy menedżer w zespole telekomunikacji, mediów i technologii w PwC. To oznaczałoby, że tegoroczne wydatki na reklamę w sieci mogą w Polsce urosnąć do ponad 1,3 mld zł (w ubiegłym roku 1,17 mld zł).
W I półroczu tego roku firmy najwięcej wydawały na reklamę graficzną – wpływy z tej formy promocji w sieci stanowiły 49 proc. wszystkich. Reklama w wyszukiwarkach to 25 proc. całego rynku, ogłoszenia – 16 proc., a e-mail marketing – 7 proc. Choć udział reklamy w wyszukiwarkach rośnie (rok wcześniej w tym samym czasie wynosił 21 proc.), wciąż daleko nam np. do W. Brytanii, gdzie wyszukiwarki stanowią 63 proc. rynku reklamy w sieci.