Nowe odcinki szybkich dróg będą na wakacje

Łatwiej dojedziemy nad morze, domknie się połączenie Rzeszowa z Warszawą i autostradą A2, zniknie ograniczenie prędkości na budowanej A1. Ale będą też utrudnienia z powodu remontów.

Publikacja: 17.05.2022 21:00

Odcinkiem Płońsk – Pieńki na trasie S7 kierowcy pojadą od początku wakacji

Odcinkiem Płońsk – Pieńki na trasie S7 kierowcy pojadą od początku wakacji

Foto: gddkia

Z informacji zebranych przez „Rzeczpospolitą” wynika, że jeszcze przed wakacjami kierowcy zyskają ponad 140 kilometrów nowych szybkich dróg. To mniej niż połowa z zapowiadanych na cały 2022 r. 345 km, ale znacząco usprawni podróże wybierającym się na urlopy. Będzie łatwiej dojechać m.in. z Warszawy nad morze, domknięta zostanie ważna część szlaku Via Carpatia, poprawią się warunki podróżowania samochodem na Pomorzu i w województwie kujawsko-pomorskim.

Dłuższa Via Carpatia

Od stycznia do ruchu włączono na razie tylko jeden nowy odcinek – przeszło 8 km drogi ekspresowej S19 od miejscowości Zdziary do Rudnika nad Sanem. Za to już w najbliższy piątek ma być otwarty kolejny, znacznie dłuższy fragment tej ekspresówki: 20 km pomiędzy Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) domknie to budowę strategicznej dla całej Polski Wschodniej Via Carpatii pomiędzy Lublinem a Rzeszowem. – Oddając do ruchu odcinek S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik Północ połączymy stolice dwóch województw – lubelskiego i podkarpackiego. Dzięki temu Rzeszów zyska nieprzerwane, ekspresowe połączenie z Warszawą i autostradą A2, a z Lublina będzie można szybko dojechać do autostrady A4 – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W rezultacie usprawni się nie tylko ruch regionalny, ale także biznesowy i turystyczny.

W końcu czerwca zostaną otwarte dwa odcinki drogi ekspresowej S5. Będzie to 23,4-kilometrowy fragment Nowe Marzy–Świecie Południe oraz o kilometr krótszy – od Świecia do węzła Bydgoszcz Północ. W sumie 46 km. Co prawda budowa jeszcze definitywnie się nie zakończy: na koniec przyszłego miesiąca drogowcy zapewnią jednak już pełną przejezdność trasy, a koniec prac nastąpi w sierpniu. Za to całkowicie zakończą się z końcem czerwca roboty na trasie S6 Strzebielino–Gdynia Wielki Kack, usprawniając wyjazd z aglomeracji trójmiejskiej w kierunku Słupska i Koszalina.

Czytaj więcej

GDDKiA przyznało się do wadliwego projektu obwodnicy Krakowa

Od początku wakacji będzie łatwiej podróżować trasą S7 na północ od Warszawy. Planowane jest włączenie do ruchu dwóch odcinków: Pieńki–Płońsk oraz Napierki–Mława, każdy liczący ok. 14 km. S7 dla podróżujących pomiędzy Warszawą a Gdańskiem to bezpłatna alternatywa dla połączenia autostradami A2 i płatną A1, więc udrożnienie tej ekspresówki przyciągnie kolejnych kierowców. Na koniec czerwca planowane jest jeszcze oddanie części zachodniej obwodnicy Łodzi – przeszło 12-kilometrowego odcinka Łódź Lublinek–Aleksandrów Łódzki. Na przełomie czerwca i lipca gotowy będzie także półtorakilometrowy węzeł Kijewo na autostradzie A6 pod Szczecinem. Z kolei już w czasie wakacji, w sierpniu, kierowcy pojadą nowym, długim na przeszło 23 km kawałkiem drogi ekspresowej S61 od Szczuczyna do węzła Ełk Południe.

Nie tylko nowe odcinki poprawią warunki jazdy w sezonie urlopowym. Już wkrótce zdjęte zostanie ograniczenie prędkości z fragmentu autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem, gdzie mimo udostępnienia trzech pasów w obie strony wciąż limitem jest 100 km/h. Wyjątkiem pozostaje 24-kilometrowy odcinek od Kamieńska do Piotrkowa Trybunalskiego: jego budowa zakończy się dopiero w drugiej połowie roku. Za to stanie się najważniejszym wydarzeniem drogowym półrocza ze względu na znaczenie trasy. Po wakacjach oddana będzie również strategiczna inwestycja na południowym przebiegu S7 – spóźniony tunel na zakopiance.

Łatwiej na południe

W przypadku S7 druga połowa roku przyniesie także dokończenie budowy południowego wylotu z Warszawy na odcinku Warszawa Lotnisko–Lesznowola–Tarczyn Północ. W rezultacie S7 pojedziemy już bez przeszkód od Warszawy przez Radom, Kielce aż do granicy województwa małopolskiego. Za to kolejne odcinki trasy prowadzące już do Krakowa będą dokończone dopiero w latach 2023 i 2024.

Tegoroczne wakacyjne wyjazdy nie obejdą się jednak także bez utrudnień. Na autostradzie A2 od węzła Zgierz do Strykowa będzie trwał remont jezdni z wymianą warstwy nawierzchni, co spowolni ruch. Prace remontowe będą utrudniać jazdę również na autostradzie A4, gdzie kontynuowane będą roboty drogowe z ubiegłorocznych wakacji. Inwestycja obejmuje jezdnię północną i południową od Góry św. Anny do granicy województw opolskiego i śląskiego. Do remontu zakwalifikowano także węzły: Kędzierzyn-Koźle oraz Strzelce Opolskie.

Na sporo nowych odcinków kierowcy będą mogli liczyć w przyszłym roku, gdy przyspieszy domykanie krajowego szkieletu szybkich tras. Ale z nowymi budowami może być problem przez gwałtowny wzrost kosztów. – Segment drogowy, który wypracowuje ok. 20–25 proc. krajowej produkcji budowlano-montażowej, znalazł się po wybuchu wojny w Ukrainie w bardzo trudnej sytuacji. Z polskich budów odpłynęło ok. 20–30 proc. pracowników z Ukrainy, a przez rynek budowlany przetacza się druga fala bezprecedensowych wzrostów cen materiałów, paliw i energii – stwierdza Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Budowy podrożeją

GDDKiA planuje w całym 2022 r. ogłosić przetargi obejmujące budowę 475 km szybkich dróg o wartości blisko 22,5 mld zł. W poniedziałek poinformowała, że od początku 2022 r. podpisanych zostało osiem umów wartych 3,3 mld zł na budowę odcinków o łącznej długości blisko 94 km.

Tymczasem prognozy gospodarcze obniżają się, gdyż Polska jest szczególnie zagrożona skutkami wojny w Ukrainie. Z kolei szczyt inflacji jest dopiero przed nami. – Wygaszanie tak wysokiego poziomu inflacji będzie bardzo trudne i długotrwałe. Ryzyko wzrostu cen materiałów i robocizny w kolejnych latach jest więc bardzo duże – ostrzegał Krzysztof Andrulewicz, dyrektor wykonawczy ds. biznesowych w Aldesa Polska na zorganizowanym w końcu kwietnia Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Wydłużą się autostrady

W tegorocznym sezonie budowlanym, który wystartował w połowie marca, ma być ukończona budowa 345 km szybkich dróg: 46 km autostrad, 253 km dróg ekspresowych oraz 46 km dróg klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji będzie włączenie do ruchu brakującego odcinka autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. W drugiej połowie lata ma być ułożony beton. W II poł. roku ma być również oddany przeszło 20-kilometrowy fragment przebudowywanej autostrady A18 na trasie Wrocław–Berlin, gdzie nowa jezdnia powstaje w miejsce poniemieckich betonowych płyt.

Czytaj więcej

Osobne przetargi na A2. GDDKiA chce ograniczyć ryzyko

Z informacji zebranych przez „Rzeczpospolitą” wynika, że jeszcze przed wakacjami kierowcy zyskają ponad 140 kilometrów nowych szybkich dróg. To mniej niż połowa z zapowiadanych na cały 2022 r. 345 km, ale znacząco usprawni podróże wybierającym się na urlopy. Będzie łatwiej dojechać m.in. z Warszawy nad morze, domknięta zostanie ważna część szlaku Via Carpatia, poprawią się warunki podróżowania samochodem na Pomorzu i w województwie kujawsko-pomorskim.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budownictwo
Gwałtowny skok rezerwacji nowych mieszkań. Polacy ruszyli do biur nieruchomości
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Budownictwo
Ceny materiałów budowlanych nadal spadają
Budownictwo
Ceny mieszkań doszły do sufitu? Sprzedający liczą na kolejne zwyżki
Budownictwo
Spadają ceny materiałów budowlanych. Co potaniało najbardziej?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Budownictwo
Ceny nowych mieszkań dalej w górę w największych aglomeracjach