Nie zmieniły się natomiast prognozy co do wyników w tym roku. Według IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych) przemysł lotniczy ma w 2007 roku przynieść 5,6 mld dol. zysków.
To dlatego, że stale rosnące ceny benzyny udało się zrównoważyć wzrostem liczby pasażerów.
– Po raz pierwszy od 2000 roku osiągniemy zysk – powiedział Giovanni Bisignani, dyrektor generalny IATA. – To dobra wiadomość, zwłaszcza że rok był wyjątkowo trudny.
Jak wyjaśnia, branża odczuła nie tylko stale rosnące ceny paliwa, ale i kryzys na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych. – Banki sporo straciły, znacznie trudniej teraz uzyskać kredyt, nie tylko klientom indywidualnym, ale i firmom – wyjaśnia Brian Pearce, główny ekonomista IATA.
Jednak w przyszłym roku wyniki mają się pogorszyć. Według aktualnych szacunków zysk netto wyniesie 5 mld dol. Jak twierdzi Pearce, przed branżą lotniczą jeszcze długa droga do stabilizacji finansowej.O 2,5 proc. mniej, niż eksperci przewidywali jeszcze kilka tygodni temu, zarobią linie działające na rynku amerykańskim. Prognozy dla przewoźników europejskich pogorszyły się o 1,5 proc. Ekonomiści poprawili jedynie prognozę dotyczącą linii z dynamicznie rozwijającego się regionu Azji i Pacyfiku – o ok. 0,2 pkt proc.