Unia pomaga reklamować żywność

Pieniądze dla producentów. 21 mln euro warte są polskie kampanie promocyjne, które wsparła Bruksela. Na akceptację czekają kolejne za ok. 12 milionów euro

Aktualizacja: 27.03.2008 02:03 Publikacja: 27.03.2008 02:01

Unia pomaga reklamować żywność

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Polska dostała z Brukseli dofinansowanie na pięć akcji promocyjnych na rynku unijnym. Wartość kampanii to 15 mln euro. Na tle pozostałych państw członkowskich wypadamy średnio. W ciągu ostatnich trzech lat więcej programów miało od nas dziesięć krajów. – W 2007 r. Komisja Europejska zaakceptowała projekty dotyczące rynku wewnętrznego Unii na łącznie 77 mln euro. Na Polskę przypadła jedna siódma tej kwoty – mówi Piotr Kondraciuk, dyrektor Biura Promocji i Pomocy Żywnościowej w Agencji Rynku Rolnego (ARR).

Gorzej wypadamy w promocji poza Unią. Do tej pory Bruksela zaakceptowała trzy nasze wnioski na ok. 5,8 mln euro. W ubiegłym roku wartość wszystkich projektów na rynki pozaunijne sięgnęła 39 mln euro. Polska dostała zgodę na realizację tylko jednego za 2,3 mln euro. Złożyła go Unia Producentów i Przetwórców Przemysłu Mięsnego, która chce zachwalać zalety naszych wędlin i mięs w Korei Południowej i USA.

Nie jest wykluczone, że wnioski dotyczące promocji polskiej żywności poza UE trafią do ARR w turze kończącej się 31 marca 2008 r. Ostatnie trzy, które przed 15 lutego 2008 r. ARR przesłała do Brukseli, dotyczą rynku krajowego. Ministerstwo Rolnictwa chce za ok. 4 mln euro promować nasze produkty regionalne, Związek Prywatnych Przetwórców Mleka – sery z mleka krowiego i koziego (5,7 mln euro), a Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków – spożycie owoców i warzyw (ok. 2 mln euro).

Bruksela pokrywa połowę kosztów kampanii promocyjnych. Kolejne 30 proc. kwoty pochodzi z budżetu krajowego. Producenci biorą na siebie jedynie jedną piątą wydatków.

Dla wielu organizacji zebranie wkładu własnego jest problemem. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa przygotowało projekt ustawy o funduszach promujących mleko, mięso, warzywa i owoce, ryby oraz przetwory zbożowe. Rocznie ma trafiać do nich około 33 mln zł. Projekt budzi kontrowersje wśród przetwórców, którzy mieliby obowiązkowo wpłacać pieniądze na fundusze. Powód? To rolnicy, a nie oni mają mieć decydujący głos w sprawie ich podziału. Rząd zajmie się projektem prawdopodobnie w maju.

Szczegółowe zasady wspierania programów promocyjnych i informacyjnych dotyczących żywności można znaleźć w:

? rozporządzeniu Rady (WE) nr 3/2008 z 17.12.2007 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich;

? rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1071/2005 z 1.07.2005 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000;

? rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1346/2005 z 16.08.2005 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2702/1999 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych w państwach trzecich.

Więcej informacji na ten temat na www.arr.gov.pl

Polska dostała z Brukseli dofinansowanie na pięć akcji promocyjnych na rynku unijnym. Wartość kampanii to 15 mln euro. Na tle pozostałych państw członkowskich wypadamy średnio. W ciągu ostatnich trzech lat więcej programów miało od nas dziesięć krajów. – W 2007 r. Komisja Europejska zaakceptowała projekty dotyczące rynku wewnętrznego Unii na łącznie 77 mln euro. Na Polskę przypadła jedna siódma tej kwoty – mówi Piotr Kondraciuk, dyrektor Biura Promocji i Pomocy Żywnościowej w Agencji Rynku Rolnego (ARR).

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca