Aż na 96 proc. stron zaudytowanych przez Vbiz.pl – firmę działającą w ramach fundacji Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości – są problemy z nawigacją. Poszczególne elementy witryn są nielogicznie rozmieszczone. Dobrą nawigację – zdaniem Vbiz.pl – mają między innymi strony eCardu, Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych oraz Ruchu, złą natomiast – np. EFH Żurawi Wieżowych.
Niewiele mniej witryn (94 proc.) jest nieczytelnych, a problemy z grafiką biją po oczach w przypadku 74 proc. stron. Na ponad połowie problematyczne jest wyszukiwanie informacji, złe jest pierwsze wrażenie po otwarciu witryny i jej układ. Połowa firm grzeszy też brakami w przedstawionych danych kontaktowych. – Nie jest dramatycznie, ale na miażdżącej większości witryn są problemy z nawigacją. Zdarzają się strony zupełnie chaotyczne – mówi „Rzeczpospolitej” Paweł Gruszecki, dyrektor zarządzający Vbiz.pl.
Przeprowadzone po raz pierwszy badanie objęło 50 witryn internetowych spółek notowanych na dużym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych i na NewConnect. Oceniali je specjaliści zajmujący się na co dzień przeprowadzaniem audytów użyteczności. Vbiz.pl planuje kolejne audyty, które mogą się przyczynić do poprawy jakości witryn publicznych firm.
96 proc. przebadanych witryn ma problemy z nawigacją, czyli logicznym układem elementów
O jakość informacji zamieszczanych przez spółki dba również sama Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Zarządy mają obowiązek prowadzenia przejrzystej i efektywnej polityki informacyjnej, z wykorzystaniem nowych technologii, w tym Internetu. Obowiązujący na GPW od początku 2008 r. nowy kodeks dobrych praktyk nakłada na zarządy publicznych spółek obowiązek prowadzenia strony internetowej, na której powinny być umieszczane wszystkie informacje istotne dla inwestorów: raporty finansowe, statut, regulaminy oraz projekty uchwał. Spółki powinny też umożliwić na swojej witrynie śledzenia obrad walnego zgromadzenia akcjonariuszy.