Mix i Neonet po wielomiesięcznej batalii w sądzie przejęły w lutym po 50 proc. udziałów Marsa. Kilkumiesięczną epopeję zakończyła dopiero akceptacja przez sąd układu z wierzycielami spółki.

Jeszcze w lutym sieć liczyła ok. 190 sklepów z przychodami na poziomie około 200 mln zł rocznie. Kilkadziesiąt sklepów już zostało zamkniętych. Z pozostałych Mix Electronics włączy do swojej sieci około 70. – Po zmianie marki obroty w większości sklepów wzrosły. Zainwestowaliśmy 50 tys. zł w przypadku jednego sklepu – mówi Henryk Sala, prezes Mix Electronics. Firma po sfinalizowaniu przejęcia ma już w Polsce około 400 sklepów. Swoją pozycję wzmocni też Neonet, którego sieć jeszcze przed przejęciem Marsa przekroczyła tę liczbę.

Według danych firmy HGM i wyliczeń „Rz“ udziały rynkowe tej sieci po przejęciu części sklepów Marsa przekroczą 7 proc., w przypadku zaś Mix Electronics będą wynosiły ponad 6 proc. Tym samym z rynku w zasadzie znika sieć, która w szczytowym momencie miała ponad 350 sklepów ze sprzętem elektronicznym.

Sąd ogłosił upadłość Marsa należącego do Zdzisława i Ireny Kałamagów pod koniec 2005 r. W momencie zatwierdzenia układu zadłużenie sieci wynosiło 130 mln zł,a porozumienie z wierzycielami zakłada jego redukcję o 80 proc. – Ponieważ inwestycjami zajęli się nowi akcjonariusze, spółka ma środki na spłacanie układu. Jest duża szansa, że stanie się to szybciej niż w przewidzianym terminie pięciu lat – dodaje Henryk Sala. Rynek, na którym działają sieci, ma przed sobą perspektywy – w ub.r. na sprzęt AGD i RTV Polacy wydali łącznie ok. 10 mld zł. Liderami są Media Markt i Avans z kilkunastoprocentowym udziałem w rynku dla każdej z nich.

wydali w ubiegłym rokuPolacy na sprzęt RTV i AGD