Reklama

Handel w sieci ma za sobą świetny rok

Na zakupy w sieci wydaliśmy w 2008 r. 11 mld zł. To skok o ponad jedną trzecią w ciągu zaledwie roku

Publikacja: 02.04.2009 04:53

Handel w sieci ma za sobą świetny rok

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Produkty warte ponad 11 mld zł kupili Polacy w ubiegłym roku w sieci – wynika z raportu Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego. Choć to zaledwie niecałe 2 proc. obrotów całego polskiego handlu detalicznego, to i tak o 36,4 proc. więcej niż w roku 2007. I prawie trzykrotnie szybciej niż rosły obroty tradycyjnego handlu (13 proc.).

Przyrost obrotów sklepów i aukcji internetowych jest coraz mniejszy. W 2007 r. sięgał 50 proc.

Rozwój rynku to przede wszystkich zasługa aukcji internetowych, choć te coraz bardziej przypominają zakupy w sklepach. Na aukcje przypadło w ubiegłym roku 6,48 mld zł. Tyle że większość towarów wystawionych w serwisach aukcyjnych oferowana jest za z góry ustaloną cenę. W przypadku Allegro, największej platformy aukcyjnej w Polsce, tradycyjne licytacje stanowią już tylko ok. 20 – 25 proc. sprzedaży.

Przedstawiciele branży ecommerce zgodnie twierdzą, że kryzys ekonomiczny i spadek popytu nie dotyczą ich branży.

– W 2008 r. odnotowaliśmy 70-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z 2007 r. Nie odczuwamy kryzysu – powiedziała Monika Marianowicz, PR manager Empik.

Reklama
Reklama

Według Sławomira Karpińskiego z Connect Distribution mimo kłopotów gospodarki obroty e-handlu będą wciąż rosły. – Zakupy w sieci są tańszą alternatywą dla tradycyjnego kupowania np. w centrach handlowych – komentuje. Warunki działania e-sklepów są jednak trudniejsze, czego dowodem jest zniknięcie z rynku w ciągu ostatnich miesięcy kilku znaczących graczy, takich jak Hoopla.pl czy Sirius.pl.

Raport Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego zwraca też uwagę na nowe zjawisko – zwiększający się wpływ handlu w sieci na tradycyjną sprzedaż sklepową.

Według badania TNS Infratest dla Google 90 proc. polskich internautów deklaruje, że sieć jest dla nich źródłem informacji wspomagających decyzje zakupowe. Niekoniecznie muszą być one realizowane w sieci. – Następuje zatarcie granic między handlem online a offline – podsumowuje Karol Świtała, rzecznik eBay Polska. Niektórzy potentaci rynku, którzy narodzili się w sieci, otwierają normalne sklepy (Komputronik) lub punkty odbioru towarów (Empik, Merlin).

Poszukiwanie w Internecie informacji jest tym częstsze, im droższy jest towar, którym interesuje się klient.

Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama