Amerykański sen, chińskie wykonanie

Upadłość General Motors i Chryslera zmieniła układ sił w światowej motoryzacji. Jej centrum stają się Chiny

Publikacja: 02.06.2009 03:57

Upadłość General Motors i Chryslera zmieniła układ sił w światowej motoryzacji

Upadłość General Motors i Chryslera zmieniła układ sił w światowej motoryzacji

Foto: AFP

GM wystąpił wczoraj z wnioskiem o upadłość. – Wraz z nim upadła nie tylko wielka korporacja, ale roztrzaskała się amerykańska ikona – powiedział „Rz” Gary Chaison, profesor Clarks University.

Na gruzach koncernów z Detroit powstaje nowa motoryzacyjna potęga – Chiny. Jeszcze w tym roku z chińskich fabryk wyjedzie 10,7 mln aut. Więcej niż produkuje się w USA czy Japonii. Tyle, że większość z nich produkują wciąż zachodnie koncerny.

Rewolucja dokonuje się olbrzymim kosztem. Smutny koniec ponadstuletniego GM to największe bankructwo w historii amerykańskiego przemysłu. Do niedawna był on symbolem potęgi gospodarczej Stanów Zjednoczonych, gdzie popularne było powiedzenie: „Co jest dobre dla General Motors, jest dobre i dla USA”. Jeszcze 30 lat temu co drugi samochód sprzedawany w USA pochodził z fabryk GM. W ubiegłym roku zaledwie co ósmy. Marka General Motors nie zniknie z motoryzacyjnej mapy świata. Bankructwo to szansa na restrukturyzację. Zakłada ona objęcie 60 proc. akcji w nowej spółce, która narodzi się na gruzach GM, w zamian za 30 mld dolarów pomocy. Koncern już wcześniej otrzymał 20 mld dolarów. Z postępowania upadłościowego wyłączona została europejska część koncernu z markami Opel i Vauxhall, które zostały kupione przez konsorcjum kanadyjskiej Magny i rosyjskiego Sbierbanku.

Nad tym, które z fabryk GM warto teraz kupić, zastanawia się Toyota. Do przejęcia schedy po GM przygotowują się także Nissan, Hyundai i Honda.

W zagraniczne ręce trafi też najprawdopodobniej Chrysler. W nocy z niedzieli na poniedziałek amerykański sąd zatwierdził plan restrukturyzacji Chryslera, który o ochronę przed wierzycielami wystąpił miesiąc temu. Otwiera to drogę do kupna przez Fiata 20 proc. udziałów spółki, która powstanie na bazie majątku koncernu. 55 proc. akcji obejmie związek zawodowy UAW.

[ramka][b]Koncerny motoryzacyjne liczą na powrót koniunktury[/b]

Liczona 12 miesięcy wstecz sprzedaż nowych samochodów w Stanach Zjednoczonych mogła sięgnąć prawie 10 mln sztuk – wynika z zebranych przez Reutersa opinii wśród zarządzających koncernami w USA. Oznaczałoby to, że amerykański rynek wreszcie odżywa. Jeszcze w kwietniu sprzedaż liczona rok do tyłu sięgnęła 9,3 mln sztuk. A w najlepszym w tym roku miesiącu, styczniu, było to 9,8 mln pojazdów.

Jednak nawet jeśli sprzedaż roczna sięgnie 10 mln sztuk, będzie to o kilkadziesiąt procent mniej niż przed rokiem.

Wciąż negatywne informacje dochodzą także z rynku hiszpańskiego, jednego z najmocniej dotkniętych kryzysem motoryzacyjnym. Maj był 13 miesiącem z rzędu, kiedy sprzedaż malała. Tym razem spadek sięgnął jednak 38 proc., czyli wyraźniej mniej niż jeszcze w kwietniu (-45,6 proc.). Zaczęła bowiem działać dopłata do wymiany samochodów na nowe (wysokości 2 tys. euro).

Rząd w Madrycie przeznaczył na nią 200 mln euro.

Także w połowie maja, wraz z uruchomieniem dopłat w Hiszpanii, wystartował podobny program w Wielkiej Brytanii. Po czterech miesiącach tego roku sprzedaż nowych samochodów na Wyspach spadała o 28,5 proc.[/ramka]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca