[srodtytul]Analiza głównego źródła przychodów firm[/srodtytul]
Usługi logistyczne jako główne źródło przychodów wskazało 11 firm, w tym trzy polskie i siedem zagranicznych. Wielkość przychodów, realizowanych przez te firmy sięga prawie 3 mld zł (dynamika 110 proc.), z czego polskie realizują prawie 125 mln zł (dynamika 129 proc.), a zagraniczne 2,8 mld zł (dynamika 108 proc.). Firmy te zatrudniają 8778 pracowników (polskie – 798 osób, przy dynamice 113 proc. i zagraniczne – 7980 i dynamice 111 proc.). Przychód liczony na zatrudnionego wyniósł średnio 338 zł (spadek o 2 proc.), dla polskich firm – 157 zł (114 proc.), a dla zagranicznych 356 zł (97,8 proc.).
Spedycję drogową jako główne źródło przychodów wskazały 22 firmy, 12 polskich i dziesięć zagranicznych. Przychody ogółem wszystkich firm osiągnęły poziom 2,54 mld zł (w podziale na polskie – 1,62 mld zł i dynamice 112 proc. oraz zagraniczne – 0,92 mld zł i dynamice 102 proc.). Średnie tempo wzrostu przychodów w tej grupie wyniosło 108,2 proc. Powyższe firmy zatrudniają 5557 osób (polskie – 3608, przy dynamice 95 proc., zagraniczne 1949 osób, przy dynamice 103 proc.). Średnia dynamika zatrudnienia wyniosła 97,6 proc. Średni przychód w przeliczeniu na firmę ukształtował się na poziomie ponad 115 mln zł, natomiast przychód w przeliczeniu na zatrudnionego wyniósł 456 zł (dynamika 111 proc.), w przypadku polskich firm dynamika ta wyniosła 118 proc., a wartość – 448 zł, w zagranicznych – dynamika była niższa – 99,4 proc., a wartość nieco wyższa – 471 zł.
Transport samochodowy stanowi główne źródło przychodów dla 26 firm (19 polskich i siedmiu zagranicznych). Wszystkie firmy generują 2,2 mld zł (lekki spadek przychodów, na poziomie 0,3 proc.), w tym polskie 0,9 mld zł (dynamika 102 proc.) i zagraniczne – 1,3 mld zł (dynamika 97,8 proc.). Firmy te zatrudniają 5403 osoby, z tego polskie 2103 osoby (dynamika 115 proc.) i zagraniczne 3300 osób (dynamika 94 proc.). Średnia firma tworzy ponad 83 mln zł przychodu. Przychód na zatrudnionego jest niższy niż w spedycji drogowej i wynosi 402 zł (w polskich firmach 432 zł, dynamika 89 proc., a w zagranicznych 383 zł, dynamika 104 proc.).
Magazynowanie jako główne źródło przychodów wskazały cztery firmy, dwie polskie i dwie zagraniczne. W tej grupie przychody rosły szybciej (124 proc.) niż zatrudnienie (114 proc.). Suma przychodów wszystkich firm wyniosła ponad 672 mln zł, przy czym w przypadku firm zagranicznych wyniósł on prawie 576 mln zł (tempo wzrostu przychodów wyniosło 126 proc.) natomiast w przypadku polskich – 96 mln zł (115 proc.). Zatrudnienie ogółem w tej grupie firm wyniosło 4180 osób – z tego 3811 zatrudniały firmy zagraniczne, a 369 osób – firmy polskie. Szybciej rosło zatrudnienie w firmach zagranicznych (115 proc.), niż polskich (109 proc.). Przychód na zatrudnionego był ponad 70 proc. wyższy w polskich firmach (dynamika 106 proc.) niż w zagranicznych (dynamika 110 proc.).
Spedycję morską wskazało siedem firm (cztery polskie i trzy zagraniczne). Przychody ogółem stanowiły prawie 809 mln zł, a dynamika 101,2 proc. (przy dynamice 103 proc. w przypadku firm zagranicznych i 99,8 proc. – firm polskich). Suma przychodów polskich firm to prawie 460 mln zł, natomiast zagranicznych – 349 mln zł. Wszystkie firmy zatrudniały 997 osób, w przypadku polskich firm było to 699 osób (dynamika 102 proc., a w przypadku zagranicznych – 328 osób (dynamika 62 proc.). Przychód w przeliczeniu na zatrudnionego w zagranicznych firmach wyniósł ponad 55 proc. więcej niż w polskich, a dynamika przychodów w przeliczeniu na zatrudnionego wyniosła w firmach zagranicznych 167 proc. (w polskich zanotowano 2,5-proc. spadek).
Spedycja lotnicza jest głównym źródłem przychodów dla dwóch firm zagranicznych. Ich przychody osiągnęły 252 mln zł (dynamika 112 proc.), a zatrudnienie – 452 osoby (spadek o 9 proc.). Przychód w przeliczeniu na zatrudnionego rósł w tempie 123 proc.
Usługi kurierskie jako główne źródło przychodów wskazały trzy zagraniczne firmy tworzące 1,5 mld zł przychodów (dynamika 115 proc.) i zatrudniające 4859 osób (dynamika 123 proc.). Przychód w przeliczeniu na zatrudnionego wyniósł 323 zł (spadek o 6 proc. w stosunku do 2007 r.).
Spedycję kolejową jako główne źródło przychodów wskazało pięć firm, w tym jedna polska. Generują one 1,7 mld zł przychodów. W stosunku do 2007 r. zanotowano straty (dynamika 87 proc.). Transport kolejowy natomiast jest głównym źródłem przychodów dla czterech firm (jednej polskiej i trzech zagranicznych), które w sumie tworzą 1,6 mld zł przychodu (dynamika średnia, realizowana przez firmy zagraniczne – 138 proc., polska firma zanotowała straty) i zatrudniają 4281 osób (spadek o 4,5 proc.). Przychód w przeliczeniu na zatrudnionego wyniósł 171 zł.
Suma przychodów całej grupy wynosi ponad 7,6 mld zł, co stanowi ponad 50 proc. całości przychodów analizowanych firm. W 2008 r. liczba „miliarderów” wzrosła do czterech, przy czym różnica przychodów między Schenkerem, Rabenem i DHL Express jest niewielka. Trade Trans, zajmujący pierwsze miejsce, w 2008 r. zanotował straty. Z kolei jeśli zsumuje się wyniki DHL Express i DHL Global Forwarding, wartość przychodów osiąga 1288,3 mln zł, wskazując na ogromny potencjał tej grupy. Schenker, Raben, DHL Express, FM Logistic, PCC Rail, Adampol i DPD zanotowały wzrost przychodów, najwyższy w PCC Rail.
Rynek TSL ciągle się przekształca. Firma PCC Rail Logistic została zakupiona przez DB Schenker, tworząc ważne aktywa w rozwoju dalszej działalności na polskim rynku. Swoją działalność w 2009 r. rozwija także FM Logistic, otwierając kolejne platformy logistyczne.
Pierwszą dziesiątkę zamyka Pekaes, o przychodach ponad 380 mln zł. Różnica między przychodami realizowanymi z działalności pozabranżowej a z działalności w branży TSL jest w tym przypadku znaczna i wynosi prawie 125 mln zł. Firma na początku 2009 r. zaprezentowała strategię działania – rozwoju działalności magazynowej, która stanowiła dotychczas około 4 proc. udziału w całości przychodów. Koncepcja polega na udostępnieniu deweloperom działek w Błoniu, Pruszczu Gdańskim i we Wrocławiu, w zamian sfinansowania budowy własnych magazynów. Tak pozyskane magazyny można byłoby wynająć spółce giełdowej Pekaes. W 2009 r. doszło również do wykupu udziałów funduszu zarządzającego w Pekaes – AKJ (którego głównym udziałowcem był Kulczyk) bezpośrednio przez Kulczyka.
Analiza przedstawionych rankingów głównych pokazuje, że w roku 2008 na rynku TSL doszło do kolejnych zmian, w trudnych warunkach lepiej też widać skuteczność strategii przyjętej przez zarządy i konsekwentnie wdrażanych. Wzrost niepewności na rynku i kryzys gospodarczy pokazały również, na ile elastycznie (i szybko!) firmy potrafią się dostosować do nowej sytuacji. W dwóch pozostałych rankingach widoczne jest, że w pierwszej piątce dynamika przychodów wyniosła maksymalnie 250 proc. (Apreo Logistic), a w pozostałych firmach – kształtowała się powyżej 160 proc. Do wielkich zwycięzców w tej kategorii należy zaliczyć także Rohlig Suus Logistic (firma jest w trakcie rebrandingu, który potrwa około dwóch lat). Przychody tej firmy przekroczyły 350 mln zł, a w tej kategorii przychodowej bardzo trudno osiągnąć tak wysoką dynamikę. Z większych firm z piątki warto wymienić także PCC Rail (profil kolejowy). Z kolei wśród mniejszych firm zabłysły dwie firmy: Dachser i ATC Cargo. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wszystkie te firmy (za wyjątkiem PCC Rail) zwiększały wydajność, ponieważ dynamika wzrostu zatrudnienia była niższa niż dynamika przychodów.
Jeśli chodzi o zysk brutto to największą gospodarnością wykazały się trzy firmy z pierwszej dziesiątki: Schenker, Trade Trans, Adampol, przy czym jedynie Schenker zanotował wysoką dynamikę wzrostu zysku, a pozostałe dwie firmy – obniżenie zysku w porównaniu z 2007 r. Wśród pierwszej piątki znalazł się również DHL Global Forwarding, mający najwyższą dynamikę zysku brutto z całej piątki (ponad 2,3-krotny wzrost zysku w porównaniu z 2007 r.) i najwyższą w pierwszej piątce rentowności – 6,7 proc. oraz Erontrans o bardzo wysokiej – ponad 134 proc. – dynamice zysku.
Oprócz rankingów znalazło się również zestawienie usług, oferowanych przez poszczególne firmy, które pozwala klientom na lepsze dopasowanie wyborów i decyzji w sprawie operatora logistycznego, z którym podejmą współpracę, do własnych potrzeb.
Analizując wpływ działalności i pochodzenia kapitału na wielkość przychodów generowanych przez firmy, można zauważyć, że tendencje ulegają niewielkim zmianom. Należy również pamiętać, że w przypadku niektórych firm kluczowym czynnikiem decydującym o wzroście przychodów może być przejęcie bądź fuzja.
Nadal wpływ kapitału zagranicznego na wielkość generowanych przychodów (a przede wszystkim zysków) jest znaczny, choć systematycznie maleje. Najwyższą dynamikę przychodów można zaobserwować w przypadku firm z kapitałem mieszanym, ale mniejszościowym udziałem kapitału polskiego.
Kategoria zawiera A od 35 do 55 usług, kategoria B od 25 do 34 usług, kategoria C od 15 do 24 usług a kategoria D poniżej 15 usług.
Jeśli z kolei spojrzymy na uniwersalność (kompleksowość usług), widoczny jest dość symetryczny rozkład firm, uczestników poszczególnych kategorii (za wyjątkiem kategorii D, o najmniejszej liczbie usług realizowanych przez firmę).
Najwyższą dynamikę przychodów miały firmy kategorii C, a największy udział w przychodach – firmy kategorii A.
Na tej podstawie można wnioskować, że duża liczba usług powiązana jest z większymi przychodami, natomiast niewielka liczba usług może wpływać na zmniejszenie dynamiki wzrostu (mniejsze możliwości dywersyfikacji ryzyka).
A – od 14 do 18, B – od 10 – 13, C – od 4 – 9, D – od 0 do 3
W ramach powyższej analizy (usługi logistyczne) podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, na ile liczba usług logistycznych może wpływać na tempo wzrostu i wielkość przychodów. Wyraźnie widoczne jest, że firmy oferujące największą liczbę usług logistycznych rozwijają się najszybciej (dynamika prawie 114 proc.). Niezbyt przejrzyste są natomiast dane w kolejnej kategorii – B. Są to firmy generujące średnio prawie 284 mln zł przychodów (gdy w kategorii A – prawie 266 mln zł), w których widoczny jest nieznaczny spadek przychodów. Pozostałe kategorie firm (również D) odnotowały lekki wzrost przychodów.
Kategoria A obejmuje 6 i 7, kategoria B – 4 i 5, a kategoria C – 1, 2, 3 możliwe systemy IT
W tym przypadku (systemy IT) najwięcej firm znalazło się w kategorii B (41 firm), natomiast ich tempo wzrostu przychodów było najniższe ze wszystkich trzech kategorii (ale nadal dodatnie). Największe firmy (średnia wielkość przychodów ponad 274 mln zł) znalazły się w kategorii A, a ich tempo wzrostu było bliskie średniej dla całej branży (105,4 proc.), co zważywszy na wielkość nie było łatwe do osiągnięcia. Natomiast najszybciej rozwijały się firmy, które wykazały najmniejszą liczbę wykorzystywanych systemów IT – w tempie 128 proc.! Były to również firmy wytwarzające średnio 153 mln zł przychodu. Nasuwa się wniosek, że duże firmy lepiej radzą sobie na rynku, co potwierdza również pogłębiającą się polaryzację tego rynku.
Warto też przytoczyć dane barometru, którego wartość tym razem jest ujemna i wynosi – 23,8 pkt (wskaźnik może się wahać w przedziale od +200 do –200). Warto przypomnieć, że w poprzednim roku wartość ta wyniosła 160 pkt. Oznacza to, że ocena sytuacji w branży jest negatywna, zwłaszcza w przypadku kondycji własnej firmy, natomiast jest nieco lepsza niż parę miesięcy temu. Można także odczuć lekki optymizm, co do dalszej przyszłości firmy na rynku (perspektywa 12 miesięcy).
Bardzo dziękuję mgr Ewie Żbikowskiej, asystentce w Zakładzie Transportu Międzynarodowego i Logistyki, za sprawną koordynację badań.
[i]prof. nadzw. SGH dr hab. Halina Brdulak (halina.brdulak@sgh.waw.pl),kierownik Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki,Szkoła Główna Handlowa w Warszawie[/i]