Najbardziej bezpieczne auta na rynku

Ford, Subaru i Volskwagen produkują najbezpieczniejsze samochody — wynika z dorocznego rankingu sporządzonego na podstawie danych firm ubezpieczeniowych przez amerykański ośrodek badawczy. Najwyższą ocenę uzyskał Chevrolet Malibu

Publikacja: 18.11.2009 12:58

Lincoln MKS

Lincoln MKS

Foto: Wikipedia

Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczenstwa Drogowego (IIHS) z Wirginii przyznał wyróżnienia 19 samochodom osobowym i 8 pojazdom sportowo- użytkowym (SUV) z 2010 roku modelowego. Placówka znacznie zmniejszyła liczbę wyróżnień wobec 2009 r. z powodu ostrzejszych wymagań dotyczących solidności dachu. Wtedy oceniła pochlebnie 94 modele.

Ford i Volvo zdobyły najwięcej, bo sześć nagród, wyprzedzając japońską Subaru i Volkswagena wraz z Audi, które uzyskały po pięć.

Następne miejsca zajęły Chrysler (cztery nagrody), Honda i General Motors (po dwie). Ranking zamykały Nissan Cube, Kia Soul i Mercedes klasy C. Dla aut Toyoty, BMW, Mazda i Mitsubishi zabrakło miejsca w tym roku.

Zwycięzcy produkują najbezpieczniejsze modele: Ford — osobowe Taurus i Lincoln MKS, Volvo — S80 i C30 oraz SUV-y XC60 i XC90.

Subaru może być dumny z modeli Legacy, Outback i Impreza oraz terenowych Tribeca i Forester. Japońska firma jest ponadto jedyną, która zdobyła wyróżnienia we wszystkich 4 kategoriach, w których startowała. Dodatkowym powodem do zadowolenia jest i to, że w USA osiągnęła po 10 miesiącach skok sprzedaży o 13 proc., podczas gdy konkurenci mocno tracili. Sukces handlowy zawdzięcza wyjątkowemu osadzeniu silnika, nisko na podwoziu, więc „spada” na ziemię w razie czołowego zderzenia.

Volkswagen zdobył uznanie dla 4-drzwiowych aut Jetta, Passat i Golf, dla Audi A3 i małego SUV Tiguan.

Z produktów koncernu Chryslera wyróżniono Chryslera Sebringa i Dodge'a Avengera mające w opcji elektroniczne systemy kontroli stabilizacji (ESC), sportowo-użytkowego Dodge Journey i Jeepa Patriot za dodatkowe (w opcji) poduszki boczne osłaniające klatkę piersiową.

IIHS docenił zalety Buicka LaCrosse i Chevroleta Malibu produkcji GM oraz 4drzwiowych hond: Civic i Element.

W ocenie kandydatów brano pod uwagę najlepszą ochronę pasażerów w crash testach z przodu, boku i z tyłu. Wszystkie auta musiały mieć system ESC, jeśli miały być oceniane przez IIHS. Wcześniej Instytut powiadomił producentów, że muszą wzmocnić konstrukcję dachów, jeśli chcą zakwalifikowania ich pojazdów do oceny. Z powodu właśnie niedostatecznej liczby punktów za dachy odpadły Honda Accord i Ford Fusion. Toyota Camry „nie wytrzymała” crash testu od tyłu.

Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne