Szansa dla Saaba

W minionym tygodniu Szwedzki Saab miał alternatywę: likwidacja po fiasku kupna go przez Koenigsegg albo ratunek poprzez związanie się z chińskim BAIC. Teraz pojawili się nowi chętni i szansa ratunku

Publikacja: 30.11.2009 14:32

Rząd Szwecji jest w kontakcie z nowymi kandydatami do kupna marki Saab — ogłosił wiceminister przemysłu Jöran Högglund, który w Detroit ma dziś rozmawiać z właścicielem, koncernem General Motors. — Interesują nas ich projekty dla Saaba i to, co chcą naprawdę zrobić — dodał w Sveriges Radio, nie ujawniając więcej szczegółów. Spotyka się z kierownictwem GM przed posiedzeniem rady dyrektorów, poświęconym właśnie losowi europejskiej filii.

Rząd Szwecji jest gotów udzielić Saabowi doraźnej pożyczki, ale pod warunkiem znalezienia kupca na tę firmę. Saab zwrócił się już do EBI o 400 mln euro i pragnie, by Sztokholm udzielił na to gwarancji.

Kilka dni temu producent luksusowych aut Koenigsegg wycofał się z kupna Saaba tłumacząc się opóźnieniami i dużymi kosztami w dopięciu transakcji kupna. Miał to robić wspólnie z chińskim BAIC, który szuka dostępu do technologii. Chińczycy rozważali kupno Saaba samodzielnie albo z nowymi partnerami.

Według „WSJ”, Saab rozmawiał z co najmniej dwoma amerykańskimi funduszami inwestycyjnymi Merbanco z Wyoming i Renco Group z Nowego Jorku. Jeden z nich jest skłonny współpracować z Chińczykami — uważa dziennik.

Zanim było o tym wiadomo, najbardziej prawdopodobnym scenariuszem w Szwecji była likwidacja firmy i zwolnienie tysięcy pracowników, 3400 w Saabie i 5-10 tys. u kooperantów. Największe tytuły prasy skandynawskiej zapowiadały smutny koniec po rezygnacji Koenigsegga. Specjaliści zwracali bowiem uwagę, że Chińczyków interesuje tylko jedno: technologia, na co zapewne nie zgodzą się Amerykanie. Z kolei GM, który sam walczy o przetrwanie nie zamierza zachować Saaba, jak to zrobił z Oplem.

Pojawiła się więc szansa uratowania szwedzkiej firmy.

Pobierz jako plik

Rząd Szwecji jest w kontakcie z nowymi kandydatami do kupna marki Saab — ogłosił wiceminister przemysłu Jöran Högglund, który w Detroit ma dziś rozmawiać z właścicielem, koncernem General Motors. — Interesują nas ich projekty dla Saaba i to, co chcą naprawdę zrobić — dodał w Sveriges Radio, nie ujawniając więcej szczegółów. Spotyka się z kierownictwem GM przed posiedzeniem rady dyrektorów, poświęconym właśnie losowi europejskiej filii.

Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona
Biznes
Cyfrowy Polsat w I kw. 2025: rachunki rosły wolniej. Telewizja rozkwitła
Biznes
Dług publiczny bije rekordy. Rosja kusi Trumpa surowcami krytycznymi
Biznes
Cyfrowa ochrona dziurawa jak sito. Gdzie jest najgorzej?
Biznes
Zygmunt Solorz przegrywa ze swoimi dziećmi. Chodzi o majątek. Co to oznacza?