Produkcja fabryk motoryzacyjnych w Polsce wkrótce może zacząć spadać

Volkswagen Poznań już tnie plany na 2010 rok. Spadku zamówień obawiają się także producenci części

Aktualizacja: 29.01.2010 03:07 Publikacja: 29.01.2010 01:16

Produkcja fabryk motoryzacyjnych w Polsce wkrótce może zacząć spadać

Foto: Bloomberg

Branżę motoryzacyjną pozbawioną dopłat złomowych czeka spadek sprzedaży nowych samochodów.

Niemiecka branżowa organizacja VDA szacuje, że w 2010 roku tamtejszy rynek może się skurczyć o 1 mln aut. Spadek popytu na auta w Europie może uderzyć w polskich producentów, którzy ponad 90 proc. produkcji eksportują, z tego jedną trzecią do Niemiec. Poznańska Fabryka Volkswagena produkująca modele Caddy i Transporter już zdecydowała o zmniejszeniu produkcji na 2010 rok ze 149 tys. do 145 tys. aut, a w pierwszym tygodniu stycznia przerwała na tydzień produkcję ze względu na spadek zamówień. – Styczeń zawsze jest słabszy, ale teraz spadki potęguje kryzys gospodarczy – mówi rzecznik Volkswagen Poznań Piotr Danielewicz.

Na razie większość producentów nie odczuwa jeszcze spadku popytu. W gliwickiej fabryce Opla produkcja od początku roku się nie zmniejsza. Ale z zakładu właśnie zaczęła wyjeżdżać astra nowej generacji, na którą liczba zamówień już w połowie miesiąca przekraczała 70 tys.

– Po czterech tygodniach roku nie można prognozować. Dopiero pierwszy kwartał powie, jak będzie wyglądał rok – twierdzi Przemysław Byszewski z General Motor Poland.

W tyskich zakładach Fiata styczniowa produkcja w porównaniu z ubiegłym rokiem będzie nawet większa. Ale gdy wygasną ostatnie premie złomowe, zamówienia na produkowaną tu pandę muszą spaść.

To samo czeka producentów części. Zdaniem Rafała Orłowskiego z monitorującej tę branżę firmy AutomotiveSuppliers.pl, zamówienia na styczeń i luty pozostają na dotychczasowych poziomach. Jednak producenci zastrzegają, że sytuacja jest niestabilna. – Cały czas obawiamy się o ewentualny spadek zamówień. Na razie jednak popyt jest na tyle duży, że wciąż możemy utrzymywać produkcje na trzy zmiany – mówi Grzegorz Górski, kierownik ds. korporacyjnych w produkujących silniki i skrzynie biegów zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland.

Z powodu słabych wyników stycznia kierownictwo Fiata zapowiedziało na luty i marzec dwutygodniowe przestoje w sześciu włoskich fabrykach.

Branżę motoryzacyjną pozbawioną dopłat złomowych czeka spadek sprzedaży nowych samochodów.

Niemiecka branżowa organizacja VDA szacuje, że w 2010 roku tamtejszy rynek może się skurczyć o 1 mln aut. Spadek popytu na auta w Europie może uderzyć w polskich producentów, którzy ponad 90 proc. produkcji eksportują, z tego jedną trzecią do Niemiec. Poznańska Fabryka Volkswagena produkująca modele Caddy i Transporter już zdecydowała o zmniejszeniu produkcji na 2010 rok ze 149 tys. do 145 tys. aut, a w pierwszym tygodniu stycznia przerwała na tydzień produkcję ze względu na spadek zamówień. – Styczeń zawsze jest słabszy, ale teraz spadki potęguje kryzys gospodarczy – mówi rzecznik Volkswagen Poznań Piotr Danielewicz.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku