Ratowanie Antwerpii

Opel prowadzi z 17 inwestorami rozmowy o fabryce w Antwerpii, której grozi zamknięcie

Publikacja: 23.05.2010 15:30

Ratowanie Antwerpii

Foto: Bloomberg

- Jestem przekonany, że znajdziemy rozwiązanie z inwestorami — oświadczył na konferencji prasowej w Rüsselsheim szef rady pracowniczej, Klaus Franz, gdy prezes Nick Reilly podawał szczegóły umowy z załogą. Franz nie chciał podać, z kim trwają rozmowy, ale dodał, że inwestorzy są bardzo zainteresowani przejęciem zakładu.

Opel ustalił do 30 września termin znalezienia nabywcy. Zakład zmniejszyłby wtedy produkcję, a Opel udział w nim. Jeśli to się nie uda, fabryka ma być zamknięta do końca roku.

Co się tyczy samej umowy z załogą, we wtorek, pierwszego dnia roboczego w Niemczech, zostanie przedstawiona komitetowi kierowniczemu ds. pomocy publicznej dla Opla. Prezes Reilly liczy, że komitet zarekomenduje taką pomoc, a decyzja w Berlinie zapadnie do początku czerwca. Klaus Franz zaapelował do rządu Niemiec o wywiązanie się ze swej części odpowiedzialności, bo chodzi o tysiące miejsc pracy w realnej gospodarce.

Negocjacje dyrekcji Opla ze związkami dotyczyły rezygnacji przez pracowników z części zarobków. To był warunek udzielenia przez państwo pomocy ponad 1 mld euro. Rząd w Berlnie nie jest skory do wydawania takich pieniędzy, argumentował, że Amerykanów stać na sanację filii własnymi środkami.

Dyrekcja GM wyjaśniła, że koncern z Detroit wyszedł z kryzysu dzięki pomocy publicznej USA i Kanady, a nie może używać tej pomocy na ratowanie filii w Europei. GM chce zainwestować w Opla 1,9 mld, potrzebuje 1,8 mld pomocy rządów europejskich.

Załoga Opla zgodziła się na duże poświęcenia, aby zapobiec dalszemu przenoszeniu produkcji do Korei. Pieniądze z cięcia płac 265 mln euro rocznie do 2014 r. trafią na oprocentowane konto urzędu powierniczego, pracodawca odda je pracownikom, jeśli nie zrealizuje obiecanych projektów przemysłowych. Załoga będzie także uczestniczyć w zyskach firmy i otrzymała gwarancje ochrony miejsc pracy. Zatrudnienie zmaleje o 8300 etatów na 48 tys. w Europie.

Dyrekcja zapowiedziała produkcje gamy nowych pojazdów, w tym auta mniejszego od Corsy. W lutym zadeklarowała zainwestowanie w to 11 mld euro.

Zmieni się status prawny filii, ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH) stanie się spółką akcyjną prawa niemieckiego Adam Opel AG, co zwiększy jej szanse na pomoc publiczną, wyraźniejsze będzie rozgraniczenie z firmą matką, podobnie jak odpowiedzialność dyrekcji.

Ramowe porozumienie z załogami 4 fabryk w Niemczech przewiduje likwidacje jednorazowej wypłaty po 320 euro do 31 marca 2011, odroczenie do 31 stycznia 2012 podwyżki płac o 2,7 proc., zmniejszenie o połowę w latach 2010 i 2011 ekwiwalentów urlopowych i premii świątecznej.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne