Ratowanie Antwerpii

Opel prowadzi z 17 inwestorami rozmowy o fabryce w Antwerpii, której grozi zamknięcie

Publikacja: 23.05.2010 15:30

Ratowanie Antwerpii

Foto: Bloomberg

- Jestem przekonany, że znajdziemy rozwiązanie z inwestorami — oświadczył na konferencji prasowej w Rüsselsheim szef rady pracowniczej, Klaus Franz, gdy prezes Nick Reilly podawał szczegóły umowy z załogą. Franz nie chciał podać, z kim trwają rozmowy, ale dodał, że inwestorzy są bardzo zainteresowani przejęciem zakładu.

Opel ustalił do 30 września termin znalezienia nabywcy. Zakład zmniejszyłby wtedy produkcję, a Opel udział w nim. Jeśli to się nie uda, fabryka ma być zamknięta do końca roku.

Co się tyczy samej umowy z załogą, we wtorek, pierwszego dnia roboczego w Niemczech, zostanie przedstawiona komitetowi kierowniczemu ds. pomocy publicznej dla Opla. Prezes Reilly liczy, że komitet zarekomenduje taką pomoc, a decyzja w Berlinie zapadnie do początku czerwca. Klaus Franz zaapelował do rządu Niemiec o wywiązanie się ze swej części odpowiedzialności, bo chodzi o tysiące miejsc pracy w realnej gospodarce.

Negocjacje dyrekcji Opla ze związkami dotyczyły rezygnacji przez pracowników z części zarobków. To był warunek udzielenia przez państwo pomocy ponad 1 mld euro. Rząd w Berlnie nie jest skory do wydawania takich pieniędzy, argumentował, że Amerykanów stać na sanację filii własnymi środkami.

Dyrekcja GM wyjaśniła, że koncern z Detroit wyszedł z kryzysu dzięki pomocy publicznej USA i Kanady, a nie może używać tej pomocy na ratowanie filii w Europei. GM chce zainwestować w Opla 1,9 mld, potrzebuje 1,8 mld pomocy rządów europejskich.

Załoga Opla zgodziła się na duże poświęcenia, aby zapobiec dalszemu przenoszeniu produkcji do Korei. Pieniądze z cięcia płac 265 mln euro rocznie do 2014 r. trafią na oprocentowane konto urzędu powierniczego, pracodawca odda je pracownikom, jeśli nie zrealizuje obiecanych projektów przemysłowych. Załoga będzie także uczestniczyć w zyskach firmy i otrzymała gwarancje ochrony miejsc pracy. Zatrudnienie zmaleje o 8300 etatów na 48 tys. w Europie.

Dyrekcja zapowiedziała produkcje gamy nowych pojazdów, w tym auta mniejszego od Corsy. W lutym zadeklarowała zainwestowanie w to 11 mld euro.

Zmieni się status prawny filii, ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH) stanie się spółką akcyjną prawa niemieckiego Adam Opel AG, co zwiększy jej szanse na pomoc publiczną, wyraźniejsze będzie rozgraniczenie z firmą matką, podobnie jak odpowiedzialność dyrekcji.

Ramowe porozumienie z załogami 4 fabryk w Niemczech przewiduje likwidacje jednorazowej wypłaty po 320 euro do 31 marca 2011, odroczenie do 31 stycznia 2012 podwyżki płac o 2,7 proc., zmniejszenie o połowę w latach 2010 i 2011 ekwiwalentów urlopowych i premii świątecznej.

- Jestem przekonany, że znajdziemy rozwiązanie z inwestorami — oświadczył na konferencji prasowej w Rüsselsheim szef rady pracowniczej, Klaus Franz, gdy prezes Nick Reilly podawał szczegóły umowy z załogą. Franz nie chciał podać, z kim trwają rozmowy, ale dodał, że inwestorzy są bardzo zainteresowani przejęciem zakładu.

Opel ustalił do 30 września termin znalezienia nabywcy. Zakład zmniejszyłby wtedy produkcję, a Opel udział w nim. Jeśli to się nie uda, fabryka ma być zamknięta do końca roku.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca