Jedna czwarta polskich firm zakłada, że w ciągu najbliższych trzech lat zwiększy liczbę samochodów służbowych. To znacznie więcej niż w firmach w Europie, gdzie wzrost zakupów aut deklaruje 18 proc. przedsiębiorców - wynika z raportu Arval Barometr CVO. Jeszcze lepiej wyglądają perspektywy w dużych przedsiębiorstwach, zatrudniających 100-500 osób: w Polsce aż 44 proc. z nich będzie powiększać floty, prawie dwa razy więcej niż podobnych firmach na terenie Europy.
Choć kryzys sprawił, że w ubiegłym roku przedsiębiorcy wstrzymywali się od zakupów nowych aut, blisko połowa firm przyznaje, że nie redukowała liczby posiadanych pojazdów. Ale wszystkie firmy, zarówno w Polsce jak i w Europie, szukały możliwości obniżki kosztów. W tym celu ograniczano zużycie paliwa (robiło tak 45 proc. firm w Polsce i za granicą), zachęcano do pracy w domu i w ten sposób ograniczenia podróży samochodem (19 proc. w Polsce, 11 proc. w pozostałych krajach) czy organizowano wspólne dojazdy do pracy (odpowiednio 17 proc. i 10 proc.). W firmach europejskich częściej niż w polskich obniżano koszty funkcjonowania aut służbowych poprzez renegocjacje cen z dostawcami oraz zmniejszanie wielkości flot.
Z powodu kryzysu zmniejszył się także udział funduszy własnych w finansowaniu flot: z 47 proc. w roku ubiegłym do 39 proc. w roku 2010. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z długoterminowego wynajmu samochodów, co zbliża je do modelu europejskiego. Coraz bardziej popularny staje się także leasing operacyjny. - Większym firmom nie opłaca się już posiadać. Przedsiębiorcy coraz częściej porównują koszty posiadania do kosztów użytkowania - tłumaczą przedstawiciele firm leasingowych. - Coraz więcej firm będzie wybierało leasing operacyjny, który od finansowego jest tańszy - uważa Ireneusz Tymiński, dyrektor generalny firmy KBC Autolease Polska. Ta forma użytkowania aut staje się coraz bardziej popularna także wśród małych i średnich firm, choć na razie korzystają z niej głównie firmy duże.
Coraz więcej firm stawia także na ekologię, deklarując chęć stosowania ekologicznych rozwiązań w samochodach służbowych. W praktyce te zapowiedzi nie wyglądają jednak optymistycznie: samochody hybrydowe są drogie i mało popularne, paliw alternatywnych brakuje, a w Polsce brakuje przekonania do ich stosowania, z kolei samochody elektryczne wciąż wydaja się przyszłością stosunkowo odległą.
Barometr CVO obecny jest w Polsce od pięciu lat. Raport przygotowano na podstawie wypowiedzi 3,3 tys. wywiadów telefonicznych i 1,5 tys. ankiet rozesłanych w całej Europie. Odpowiadały na nie osoby pracujące w firmach posiadających floty samochodowe oraz osoby zarządzające parkami aut służbowych. W Polsce badanie realizował TNS OBOP.