Krupnik ma ponad 3 proc. polskiego rynku wódki

Udany debiut marki grupy Belvedere. W ciągu pięciu miesięcy zdobyła niespodziewanie duży udział w rynku

Publikacja: 01.09.2010 04:10

Krupnik ma ponad 3 proc. polskiego rynku wódki

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Od momentu pojawienia się w sklepach pięć miesięcy temu popyt na Krupnik Vodkę zwiększył się o ponad 500 proc. W polsko-francuskiej grupie alkoholowej Belvedere, do której należy marka, podkreślają, że tak szybko nie rośnie obecnie sprzedaż żadnej wódki w Polsce.

Krupnik z udziałami przekraczającymi 3 proc. zajmuje obecnie dziewiąte miejsce na krajowym rynku wódki. W małych sklepach, czyli tzw. kanale tradycyjnym, gdzie sprzedaje się większość tego alkoholu, marka zdobyła piątą pozycję. W Belvedere, do niedawna wiceliderze polskiego rynku wódki – a obecnie z udziałami na poziomie ok. 17 proc. graczu numer trzy – mają apetyt na więcej. – Nadal intensywnie zwiększamy dystrybucję Krupnik Vodki. Obecnie w swojej ofercie ma ją co drugi sklep w Polsce – mówi Tomasz Kowalski, dyrektor operacyjny należącej do Belvedere grupy Sobieski.

Ze źródeł zbliżonych do firmy dowiedzieliśmy się, że jej plany zakładają zdobycie przez Krupnik udziałów na poziomie 4,5 proc. już po koniec tego miesiąca. Dałoby mu to szóstą pozycję.

[wyimek]13 mld zł wydają Polacy na wódkę w ciągu roku – szacuje branża[/wyimek]

Wprowadzając nową markę, Belvedere postanowił wykorzystać popularność likieru Krupnik. Postawił także na cenę. Pół litra Krupniku kosztuje w sklepach 20 – 21 zł, co pozwala zaliczyć go do segmentu mainstream, czyli do tzw. średniej półki cenowej. Obecnie należy do niego ok. połowy polskiego rynku wódki wartego ok. 13 mld zł. Siedem lat temu udziały tego segmentu wynosiły 45,5 proc.

Przed Belvedere na podobny krok zdecydował się Stock Polska. W 2007 r. wprowadził na rynek czystą wersję Żołądkowej Gorzkiej. W ubiegłym roku, dzięki Czystej de Luxe przesunął się na pozycję wicelidera, a następnie na pierwsze miejsce w branży. Obecnie jego udziały przekraczają 36 proc.

Marką, która według ostatnich szacunków firmy Nielsen wyprzedza Krupnik o zaledwie 0,1 pkt proc., jest Soplica. Jej właścicielem jest notowany na giełdach w nowym Jorku i Warszawie CEDC, wicelider polskiego rynku wódki. – Debiut wódki Krupnik oceniamy pozytywnie. Jednak czas pokaże, czy marka na stałe znajdzie swoje miejsce na półce, czy też mamy tylko do czynienia z efektem nowości – komentuje Anna Załuska, rzecznik CEDC. Firma nie zamierza oddać pola konkurencji i wprowadzi na rynek nową wódkę mainstream. Być może stanie się to w tym roku.

Wiosną walkę o średnią półkę cenową rozpoczęła Wyborowa. Obniżyła cenę marki Luksusowa. Zmieniła także jej opakowanie i wprowadziła nowe odmiany smakowe. Jean-Baptiste Mouton, członek zarządu Wyborowej, jest zadowolony z efektów. – Z danych firmy Nielsen wynika, że Luksusowa zwiększyła swoje udziały rynkowe o 50 proc. i kontynuuje trend wzrostowy – mówi. Obecnie marka kontroluje 4 proc. rynku.

Z polskimi firmami walczy ukraiński Nemiroff. Firma uważa, że ich produkt powinien dać im ok. 3 proc. w naszym rynku wódki. Na zdobycie tych udziałów dają sobie dwa lata.

Popyt na produkty ze średniej półki cenowej rośnie mimo słabnącej sprzedaży wódki. Nielsen policzył, że w pierwszej połowie 2010 r. łączne wydatki Polaków na wódkę spadły o ok. 3,4 proc., do 5,2 mld zł.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

Od momentu pojawienia się w sklepach pięć miesięcy temu popyt na Krupnik Vodkę zwiększył się o ponad 500 proc. W polsko-francuskiej grupie alkoholowej Belvedere, do której należy marka, podkreślają, że tak szybko nie rośnie obecnie sprzedaż żadnej wódki w Polsce.

Krupnik z udziałami przekraczającymi 3 proc. zajmuje obecnie dziewiąte miejsce na krajowym rynku wódki. W małych sklepach, czyli tzw. kanale tradycyjnym, gdzie sprzedaje się większość tego alkoholu, marka zdobyła piątą pozycję. W Belvedere, do niedawna wiceliderze polskiego rynku wódki – a obecnie z udziałami na poziomie ok. 17 proc. graczu numer trzy – mają apetyt na więcej. – Nadal intensywnie zwiększamy dystrybucję Krupnik Vodki. Obecnie w swojej ofercie ma ją co drugi sklep w Polsce – mówi Tomasz Kowalski, dyrektor operacyjny należącej do Belvedere grupy Sobieski.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca