Miliardowe wsparcie międzynarodowe polskich dróg

Od 1990 r. Europejski Bank Inwestycyjny wsparł budowę polskich dróg łączną kwotą około 10 mld euro. Ponad 1/5 sumy dostali prywatni koncesjonariusze

Publikacja: 08.09.2010 21:49

Autostrada A2

Autostrada A2

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Miliardowe wsparcie międzynarodowe na budowę polskich dróg Od 1990 roku Europejski Bank Inwestycyjny wsparł budowę polskich dróg kwotą ok. 10 mld euro. Ponad jedną piątą tej sumy dostali prywatni koncesjonariusze

Budowa dróg i autostrad w Polsce jest finansowana, oprócz środków budżetowych i dotacji unijnych, z kredytów udzielanych przez Europejski Bank Inwestycyjny i środków pozyskanych przez prywatne firmy, które budują autostrady i zarządzają nimi na podstawie koncesji.

W tym roku EBI jest gotowy pożyczyć nam 11 mld zł. Ostatni kredyt w wysokości 800 mln zł dostaliśmy w marcu. Bank przyznał nam te pieniądze na budowę 57 km trasy A1 z Maciejowa do Gorzyczek na południu Polski, 51,3 km autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej i na odnowę 8 km trasy A6 na odcinku Klucz – Kijewo.

Bank finansuje konkretne inwestycje do 50 proc. ich wartości – to, ile pieniędzy dostaniemy, zależy m.in. od zaawansowania prac.

Prywatni koncesjonariusze wybudowali już w sumie ok. 240 km autostrad za łączną kwotę ok. 3,7 mld zł. W trakcie budowy przez prywatne firmy jest kolejne 170 km tras. Wartość obu kontraktów to 8,8 mld zł.

Za budowę i zarządzanie 150 km trasy A1 z Gdańska do Torunia odpowiedzialna jest Gdańsk Transport Company. Spółka w trakcie trwania koncesji otrzymuje z budżetu opłatę za zarządzanie drogą, a opłaty pobierane od kierowców za korzystanie z trasy przekazuje do budżetu państwa. W identycznym systemie finansowany jest 106-km fragment trasy A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Koncesje na zarządzanie tą trasą ma Autostrada Wielkopolska, która wybudowała również 137-km odcinek autostrady A2 ze Strykowa do Nowego Tomyśla.

EBI wsparł do tej pory koncesjonariuszy kwotą 2,2 mld euro. W zeszłym roku wsparcie dostała Gdańsk Transport Company, która buduje 62-km odcinek A1 między Toruniem a Nowymi Marzami. Pożyczka wynosi 575 mln euro. Autostrada Wielkopolska, która ma wybudować, a potem zarządzać 106-km odcinkiem trasy A2 między Świeckiem a Nowym Tomyślem, została wsparta kredytem w wysokości 1 mld euro, czyli 62 proc. wartości inwestycji. Był to wyjątek od polityki EBI, na który zgodził się zarząd banku, by nie blokować budowy trasy.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju również chciałby się zaangażować w rozwój infrastruktury transportowej w Polsce. Oprócz udzielania pożyczek bezpośrednich koncentruje się na propagowaniu współpracy publiczno-prywatnej. Mimo że do tej pory w Polsce nie odniósł na tym polu sukcesu.

Miliardowe wsparcie międzynarodowe na budowę polskich dróg Od 1990 roku Europejski Bank Inwestycyjny wsparł budowę polskich dróg kwotą ok. 10 mld euro. Ponad jedną piątą tej sumy dostali prywatni koncesjonariusze

Budowa dróg i autostrad w Polsce jest finansowana, oprócz środków budżetowych i dotacji unijnych, z kredytów udzielanych przez Europejski Bank Inwestycyjny i środków pozyskanych przez prywatne firmy, które budują autostrady i zarządzają nimi na podstawie koncesji.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca