Miliardowe wsparcie międzynarodowe na budowę polskich dróg Od 1990 roku Europejski Bank Inwestycyjny wsparł budowę polskich dróg kwotą ok. 10 mld euro. Ponad jedną piątą tej sumy dostali prywatni koncesjonariusze
Budowa dróg i autostrad w Polsce jest finansowana, oprócz środków budżetowych i dotacji unijnych, z kredytów udzielanych przez Europejski Bank Inwestycyjny i środków pozyskanych przez prywatne firmy, które budują autostrady i zarządzają nimi na podstawie koncesji.
W tym roku EBI jest gotowy pożyczyć nam 11 mld zł. Ostatni kredyt w wysokości 800 mln zł dostaliśmy w marcu. Bank przyznał nam te pieniądze na budowę 57 km trasy A1 z Maciejowa do Gorzyczek na południu Polski, 51,3 km autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej i na odnowę 8 km trasy A6 na odcinku Klucz – Kijewo.
Bank finansuje konkretne inwestycje do 50 proc. ich wartości – to, ile pieniędzy dostaniemy, zależy m.in. od zaawansowania prac.
Prywatni koncesjonariusze wybudowali już w sumie ok. 240 km autostrad za łączną kwotę ok. 3,7 mld zł. W trakcie budowy przez prywatne firmy jest kolejne 170 km tras. Wartość obu kontraktów to 8,8 mld zł.