Koreańska ofensywa

Koreański producent samochodów skutecznie oparł się kryzysowi

Publikacja: 07.03.2011 03:48

Koreańska ofensywa

Foto: Bloomberg

Hyundai w Europie przegonił w ubiegłym roku Toyotę, w Polsce zwiększył sprzedaż o 20 proc.

Koncern wyrasta na najprężniej rozwijającą się markę na globalnym rynku samochodów osobowych. W Polsce ta koreańska firma, która w ubiegłym roku zwiększyła sprzedaż o 20 proc., planuje dalszy wzrost na przekór prognozom zakładającym skurczenie się całego rynku. – Liczymy, że w 2011 roku uda nam się sprzedać 16,5 tys. samochodów – powiedział „Rz" prezes Hyundai Motor Poland Duck Sang Jang. Tymczasem jeszcze pięć lat temu było to ok. 2 tys. aut rocznie.

Ekspansję Hyundaia coraz wyraźniej widać w całej Europie: ubiegłoroczna sprzedaż marki była większa od tej z 2009 roku o 4,7 proc. (cały europejski rynek skurczył się o 5,5 proc.) i wyniosła przeszło 358 tys. sztuk, a udział w rynku sięgnął 2,6 proc. Koreańczykom, do których należy także marka Kia, udało się w łącznej sprzedaży producentów wyprzedzić nawet Toyotę, która znalazła chętnych na 20 tys. mniej samochodów.

4,7 proc. to ubiegłoroczny wzrost sprzedaży Hyundaia w Europie

Kluczem do sukcesu okazała się fabryka w czeskich Nosovicach, o której budowę u nas Polska mocno, acz nieskutecznie się starała. Koncern zainwestował w nią blisko miliard euro. Zakład jest elementem całego łańcucha działań mających zwiększyć sprzedaż i rozpoznawalność marki: od projektowania poprzez produkcję do sprzedaży i marketingu oraz usług serwisowych. Już wcześniej koncern zainwestował 50 mln euro w centrum projektowe w Russelsheim w Niemczech oraz uruchomił nowe europejskie centrum sprzedaży i marketingu w Offenbach.

Nosovice, choć początkowo produkowały tylko jeden model – i30, szybko poprawiły pozycję Hyundaia na rynku. Teraz zakład ma uruchomić trzecią zmianę, a jego zdolności produkcyjne powinny wzrosnąć z 200 do 300 tys. samochodów rocznie.

W tym roku w Polsce Hyundai chce poprawić swój udział zwłaszcza w segmencie aut firmowych. Do tej pory był on mniejszy niż w przypadku konkurencji – obecnie przedsiębiorstwa kupują tylko jedną czwartą całej sprzedaży marki, podczas gdy średnia rynkowa to ok. 30 proc.

– W poprawie tych proporcji pomoże nam nowy model i40, który powinien stanowić atrakcyjną propozycję dla firm. Zakładamy, że 60 proc. tych samochodów będzie kierowanych właśnie do sprzedaży flotowej – mówi Duck Sang Jang. Hyundai Motor Poland ma także opracować nową strategię marketingową skierowaną właśnie na zwiększenie sprzedaży samochodów dla przedsiębiorstw.

Koreański producent liczy, że dzięki nowym modelom, a także kampanii marketingowej opartej m.in. o sponsoring Euro 2012, marka Hyundai zacznie być kojarzona z większym prestiżem. – Nie chcemy być postrzegani tylko jako marka aut małych i kompaktowych. Hyundai ma się kojarzyć z czymś, co jest ekskluzywne, cechuje się bardzo wysoką jakością, ale dostępne jest dla szerokich rzesz klientów – oznajmia Duck Sang Jang.

Na tę prestiżową półkę Hyundaia ma także windować coraz bardziej popularny w Polsce segment aut terenowo-rekreacyjnych typu SUV. Jedną z lokomotyw sprzedaży marki jest bowiem terenówka ix35, następca modelu Tucson, która w porównaniu z poprzednikiem sprzedaje się ponadtrzykrotnie lepiej.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Hyundai w Europie przegonił w ubiegłym roku Toyotę, w Polsce zwiększył sprzedaż o 20 proc.

Koncern wyrasta na najprężniej rozwijającą się markę na globalnym rynku samochodów osobowych. W Polsce ta koreańska firma, która w ubiegłym roku zwiększyła sprzedaż o 20 proc., planuje dalszy wzrost na przekór prognozom zakładającym skurczenie się całego rynku. – Liczymy, że w 2011 roku uda nam się sprzedać 16,5 tys. samochodów – powiedział „Rz" prezes Hyundai Motor Poland Duck Sang Jang. Tymczasem jeszcze pięć lat temu było to ok. 2 tys. aut rocznie.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?