Scotch Whisky Association podaje także, że o 18 proc. urósł w 2010 r. eksport szkockich whisky typu single malt.Natomiast sprzedaż zagraniczna alkoholi typu blended (powstaje ze zmieszania whisky z różnych destylarni) zwiększyła się o 5 proc.

Od początku tego stulecia eksport flagowego szkockiego trunku — liczony w funtach — urósł o 60 proc. Scotch Whisky Association wyjaśnia, że tak znaczący wzrost wartości w minionym roku, a także w ostatniej dekadzie, to efekt zjawiska zwanego premiumizacją: coraz popularniejsze stają się  droższe whisky. W ubiegłym roku wielkość eksportu szkockiej whisky zmalała o 2 proc. W porównaniu do 2000 r. była o 7 proc. wyższa.

Eksport do największego rynku zbytu szkockiej whisky Stanów Zjednoczonych urósł o 19 proc., do 499 mln funtów.

Największy wzrost wśród krajów rozwijających się zanotowała Rosja (o 61 proc., do 31 mln funtów). Kolejne miejsca zajęły Indie (wzrost o 46 proc., do 41 mln funtów) oraz Chiny (wzrost o 24 proc., do 55 mln funtów).

Whisky — nie tylko szkocka - jest coraz bardziej popularna także w Polsce. Firma Nielsen podaje, że od lutego 2010 r. do styczna 2011 r. wydaliśmy na nią — nie licząc kanału gastronomicznego —  prawie 630 mln zł, o niemal 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Jej udział w całym rynku alkoholi nie przekracza jednak 3 proc.