Przesunięto 1,2 mld euro dotacji z UE z kolei na drogi

W największym programie operacyjnym przesunięto 1,2 mld euro na projekty drogowe

Publikacja: 07.04.2011 03:35

Droga

Droga

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Chodzi o "Infrastrukturę i środowisko", największy program operacyjny w historii Unii Europejskiej (budżet – 37,6 mld euro, wkład UE – 27,9 mld euro). Wczoraj obradował tzw. komitet monitorujący tego programu. Zdecydował o przesunięciach pieniędzy oraz podziale dodatkowych środków.

Wpłynęły one z dwóch źródeł, z tzw. dostosowania technicznego i krajowej rezerwy wykonania. Dostosowanie to pieniądze (632,4 mln euro), które Polska otrzymała z Brukseli w nagrodę za wyższy od zakładanego wzrost PKB w latach 2007 – 2009. 267 mln euro z tej sumy trafiło do "Infrastruktury i środowiska". Rezerwa to specjalna pula pieniędzy, 1,33 mld euro, wydzielona przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z funduszy strukturalnych. To nagroda za szybkie tempo wydatków i efektywność realizacji programów operacyjnych. Do programu trafiło z niej 157,2 mln euro.

Jednak to nie dodatkowe środki, które zasiliły pule m.in. na inwestycje z zakresu infrastruktury kultury czy szkolnictwa wyższego, były najważniejsze. Najbardziej kontrowersyjne miało być przesunięcie 1,2 mld euro oszczędności z projektów kolejowych na inwestycje drogowe.

Przedstawiciele rządu rozmawiają już o nim z Komisją Europejską. Choć Bruksela jest temu niechętna, to komitet zaakceptował przesunięcie przy zaledwie jednym głosie sprzeciwu. Jak mówiła w poniedziałek Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, Bruksela nie musi podkreślać, że w Polsce potrzeba środków na kolej.

– Nie trzeba mnie absolutnie przekonywać do tego, że inwestycje kolejowe są istotne, być może istotniejsze od drogowych – mówiła szefowa resortu rozwoju, tłumacząc, że problem tkwi w tym, że projekty muszą być przygotowane, a pieniądze wydane do końca 2015 r. – A my w tej chwili takiej gwarancji ze strony kolei nie mamy – podkreśliła.

Jej zastępca Adam Zdziebło przypomina, że przesunięcie to nastąpiło zgodnie z propozycją Ministerstwa Infrastruktury, a wątpliwości Brukseli będą wyjaśniane w dalszych negocjacjach. Wiceminister wskazuje też, że zgodnie z zapowiedziami dodatkowe środki zarówno z dostosowania technicznego (170 mln euro), jak i z przesunięcia (188 mln euro) trafiły do puli na przedsięwzięcia wodno-kanalizacyjne.

– Również kolejne ewentualne oszczędności będziemy chcieli skierować do tego sektora, gdyż lista dobrze przygotowanych projektów wodno-kanalizacyjnych jest długa – zapowiada Zdziebło.

Chodzi o "Infrastrukturę i środowisko", największy program operacyjny w historii Unii Europejskiej (budżet – 37,6 mld euro, wkład UE – 27,9 mld euro). Wczoraj obradował tzw. komitet monitorujący tego programu. Zdecydował o przesunięciach pieniędzy oraz podziale dodatkowych środków.

Wpłynęły one z dwóch źródeł, z tzw. dostosowania technicznego i krajowej rezerwy wykonania. Dostosowanie to pieniądze (632,4 mln euro), które Polska otrzymała z Brukseli w nagrodę za wyższy od zakładanego wzrost PKB w latach 2007 – 2009. 267 mln euro z tej sumy trafiło do "Infrastruktury i środowiska". Rezerwa to specjalna pula pieniędzy, 1,33 mld euro, wydzielona przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z funduszy strukturalnych. To nagroda za szybkie tempo wydatków i efektywność realizacji programów operacyjnych. Do programu trafiło z niej 157,2 mln euro.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca