Moda na tablety, którą zapoczątkował iPad stworzony przez Apple, powoduje, że kolejni producenci elektroniki wprowadzają tego typu urządzenia do swojej oferty chcąc uszczknąć jak największych kawałek z bardzo szybko rosnącego rynku. Na koniec 2010 r., z tabletów, według RBC Capital Markets, korzystało ok. 0,3 proc. ludzi na świecie. Wskaźnik ten ma jednak bardzo szybko się zwiększać.
Jak wynika z badań firmy Sybase (zostały przeprowadzone z Stanach Zjednoczonych na próbie 2100 osób) aż jedna czwarta użytkowników laptopów planuje jego zamianę na tablet. Chcą z niego korzystać nie tylko do zabawy, ale również do pracy (przy zastosowaniu dodatkowej klawiatury). Są gotowi wydać na niego średnio ok. 300 dolarów. Ankietowani, co może być sporym wyzwaniem dla producentów, w aż 40 proc. przypadków twierdzą, że nie przywiązują znaczenia do tego, jakim logo sygnowany będzie tablet. 29 proc. badanych wskazało, że większym zaufaniem obdarzyłaby znanego producenta komputerów przenośnych, który poszerzył ofertę o nowy rodzaj urządzeń. - Doświadczenie zdobyte w komputerów przenośnych to bezcenny kapitał, bardzo pomocny przy projektowaniu tabletów – wyjaśnia to Szymon Winciorek, business development manager w firmie ASUS Polska.
Równie rozbieżne odpowiedzi padły jeśli chodzi o wielkość wyświetlacza, jaki powinien mieć idealny tablet. Połowa badanych stwierdziła, że najlepszy będzie 10-calowy wyświetlacz. 26 proc. wolałoby większy, 12-calowy ekran, a 21 proc. 7-calowy. Najmniejszym, ledwie 3-proc. wzięciem, cieszyłby sie sprzęt z małym, 5-calowym wyświetlaczem.
Ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze tabletu są dodatkowe aplikacje i oprogramowanie. Na ten element zwracało uwagę aż 56 proc. badanych. Dla co trzeciego respondenta ważne było natomiast, żeby urządzenia wyposażone było w zewnętrzną klawiaturę. - Tablet staje się wtedy nieocenionym wsparciem w pracy. Co więcej jest bardziej mobilny niż notebook czy netbook – uważa Winciorek. Ankietowani uważają, że używanie tabletu w pracy pozytywnie wpłynęłoby na ich kreatywność i efektywność oraz wspomogłoby komunikację i pracę grupową.